Svårt med amning pga bröstvårtan är "platt"
Jag har en liten prematur-tjej som idag är dryga veckan gammal, men som kom 35+0.
Vi har fått igång själva amningen rätt bra, över mina förväntningar, men dessvärre använder vi amningsnapp sen dom visade oss det på bb.
Dom sa att jag hade för platta bröstvårtor så jag behövde använda nappen när jag ammade. Så jag har använt det från början, tycker att det är superkrångligt att inte kunna amma utan nappen.
Idag var vi på bvc och sköterskan sa att alla kan amma, även utan napp, och sa att jag skulle testa utan nappen och att min dotter kommer att få fram min bröstvårta så att hon kan få tag och äta utan nappen. Men det går inte alls...
Har testat det några ggr under den här tiden som vi ammat.
Hon ligger och slickar och snuttar, men vårtan blir inte större alls och hon får verkligen inte något tag om den, och blir ju bara arg och frustrerad för att hon inte får mat.
Så jag satte på nappen igen för att hon skulle kunna få i sig mat i alla fall.
Blev nu jättedeppig och det känns som om jag inte kommer kunna amma utan nappen, och detta gör att jag inte vill amma ute.
Tycker att det känns svårt att göra det ändå (har inte gjort det alls ännu, bara ammat hemma) för att jag inte är bekväm med det, och än mindre med allt krångel som blir när jag måste ha en amningsnapp.
Så jag måste liksom vara hemma efter 3 timmar igen, efter att hon ätit förra gången, för att hon måste äta så ofta nu när hon är så liten.
Jag blir oerhört begränsad av detta och mår dåligt av det, känner just nu att jag inte vill amma alls längre.
Vill hellre kunna ge ersättning eller min utpumpade mjölk på flaska, i alla fall när jag inte är hemma.
Och verkar ju då bara dum och självisk... Känner mig inge glad nu alls.
Hoppas på att nån har erfarenhet av detta med amning med "icke normala" bröstvårtor.