• miniGrynet

Svårt med amning pga bröstvårtan är "platt"

Jag har en liten prematur-tjej som idag är dryga veckan gammal, men som kom 35+0.

Vi har fått igång själva amningen rätt bra, över mina förväntningar, men dessvärre använder vi amningsnapp sen dom visade oss det på bb.
    Dom sa att jag hade för platta bröstvårtor så jag behövde använda nappen när jag ammade. Så jag har använt det från början, tycker att det är superkrångligt att inte kunna amma utan nappen.

Idag var vi på bvc och sköterskan sa att alla kan amma, även utan napp, och sa att jag skulle testa utan nappen och att min dotter kommer att få fram min bröstvårta så att hon kan få tag och äta utan nappen. Men det går inte alls...
    Har testat det några ggr under den här tiden som vi ammat.
    Hon ligger och slickar och snuttar, men vårtan blir inte större alls och hon får verkligen inte något tag om den, och blir ju bara arg och frustrerad för att hon inte får mat.
    Så jag satte på nappen igen för att hon skulle kunna få i sig mat i alla fall.

Blev nu jättedeppig och det känns som om jag inte kommer kunna amma utan nappen, och detta gör att jag inte vill amma ute.
    Tycker att det känns svårt att göra det ändå (har inte gjort det alls ännu, bara ammat hemma) för att jag inte är bekväm med det, och än mindre med allt krångel som blir när jag måste ha en amningsnapp.
    Så jag måste liksom vara hemma efter 3 timmar igen, efter att hon ätit förra gången, för att hon måste äta så ofta nu när hon är så liten.
    Jag blir oerhört begränsad av detta och mår dåligt av det, känner just nu att jag inte vill amma alls längre.
    Vill hellre kunna ge ersättning eller min utpumpade mjölk på flaska, i alla fall när jag inte är hemma.
    Och verkar ju då bara dum och självisk... Känner mig inge glad nu alls.

Hoppas på att nån har erfarenhet av detta med amning med "icke normala" bröstvårtor.

• Svar på tråden Svårt med amning pga bröstvårtan är "platt"
  • danitra

Jag hade samma problem funkade inte alls utan, trots att jag provade många gånger. Detta bidrog lite till att jag slutade - inte för att det var jobbigt utan för att jag ständigt fick höra att det inte var bra att fortsätt i längden med den.

Men du kan prova att först amma en liten stund med nappen och sedan ta bort  den för att låta bröstvårtan formas lite.  

Nu har han kommit!
  • miniGrynet

Ja, jag gjorde så, men den bara sjönk tillbaka lika fort igen...
    Även om hon var där och sög lite så försvann den bara.

Egentligen så vill jag ju inte sluta amma, men nu känns det så hopplöst jobbigt.

Hur gick det när du slutade amma då?
    Varför sades det att det inte var bra med den i längden?
    Sköterskan idag sa att man kan använda den i 2 år om man så vill och har behov av den, men det lät ju lagom kul...

• Snurriga trollungen

Jag fick rådet att låta min son amma ligga med magen nedåt på BB, för att mina bröstvårtor pekar uppåt.
    Det var det svåraste jag har varit med om, så jag använde också amningsnapp.
    Jag tyckte det var jätte tråkit, men jag är glad att det funkade i alla fall.

Så lycka till!

/många styrke kramar!!

Snurriga trollungen

• danitra
    miniGrynet skrev 2006-09-13 18:58:11 följande:
    Ja, jag gjorde så, men den bara sjönk tillbaka lika fort igen... Även om hon var där och sög lite så försvann den bara. Egentligen så vill jag ju inte sluta amma, men nu känns det så hopplöst jobbigt. Hur gick det när du slutade amma då? Varför sades det att det inte var bra med den i längden? Sköterskan idag sa att man kan använda den i 2 år om man så vill och har behov av den, men det lät ju lagom kul...
    Det gick jättebra att sluta. Jag mådde förövrig jättekasst av att amma så för mig var de en befrielse även om det innebar mycket jobb med att diska flaskor och så vidare.

Jag fick inte heller någon bra förklaring på varför det var så dåligt att använda napp men var jag än vände mig (böcker och amningssidor) så fick jag veta att man skulle sluta med den så snart som möjligt - detta stressade mig oerhört.
    Nu har han kommit!
  • Johannapanna

Jag hade samma problem med mina bröstvårtor och fick då låna amningsnapp på BB. De sa gång på gång att det är baaaaaara tillfälligt och jag tänkte ja, ja, jag slutar väl när jag kommer hem. Det gick dock inte, för hon fick inte tag alls utan den. Det slutade med att jag fick använda den hela tiden jag ammade (4,5 månader. Då valde lillan själv att sluta, ville bara ha ersättning istället, som hon hade börjat få pga dålig viktuppgång). Jag tyckte också det var bökigt i början när man skulle amma ute, men jag lärde mej att sätta på nappen snabbt och så lägga till henne snabbt så att det inte syntes nåt. Sen valde jag alltid klädsel så att jag hade en tröja som dolde bröstet väl. Nån gång hade jag också en tunn filt över huvudet på henne och då såg man inget alls av bröstet. Problemet som jag tyckte med nappen var att det läckte så mycket när man ammade. Jag blev helt våt om tröjan nedanför bröstet och fick ha en handduk där som sög upp.
    Jag tror du kommer vänja dej, det gjorde i alla fall jag. Jag tyckte amningen kändes viktig och det kändes lite snopet när lillan själv valde att sluta. Lycka till och sk*t i vad andra säger om att den inte är bra att använda i längden. Jag tror att det beror på att det blir svårare och svårare att sluta ju längre man använder den.

• Tant Green

Jag tyckte det stora problemet var att få amningsnappen att sitta kvar! Hon viftade så mycket med händerna (förmodligen av frustration för att hon inte fick i sig någon mjölk) så att nappen flög av hela tiden. Helt hopplöst att krypa omkring på golvet och plocka upp den med ett hungrigt och skrikande barn i famnen.
    Men jag gav upp efter 5 veckor, inte bara pga att amningsnappen låg på golvet jämt, men det var en starkt bidragande orsak.

• Jesssicaaa

jag använder också amningsnapp (pga för små/platta bröstvårtor), använde den i ca 3 veckor..sen började jag med den varje gång sen drog jag bort den och då kunde han plötsligt ta tag..så kämpa på..det går

• miniGrynet

Tack för era svar!

Ja, det är ju just det att den inte sitter kvar!
    Skulle man kunna ha en napp som man satte dit och sen satt den där, så hade det inte varit så mkt bekymmer att använda napp vid amning.
    Det är ju just det att hon viftar runt med armarna, som för övrigt är krångliga att hålla undan även utan napp-användning, så den lossnar ju på en gång. Så måste jag lägga ner henne i knät för att sätta tillbaka nappen osv... Bara detta blir till ett stress-moment!
    Och att klara av detta nån annanstans än hemma vet jag inte om jag skulle göra alls.

Sista målet mat nu som var ikväll testade jag att vara utan nappen redan från början, det gick väl sådär... Vet inte om hon får ett ordentligt tag om bröstet, för det gör ont!
    Hon åt i alla fall detta mål helt utan napp, men jag blir så osäker på om hon får i sig ordentligt, men hon ammar i alla fall tills hon själv spottar ut bröstet.

Ni som slutat att amma (jag vill helst fortsätta OM det fungerar), hur blir det då?
    Hur slutar ni att amma?
    Pumpar ni nånting alls sen eller låter ni det "spänna" liksom...
    Vet inte hur det där fungerar riktigt!

• miniGrynet

Precis som Johannapanna säger, det läcker ju så fasligt när man har nappen!
    Ännu ett irriterande problem med nappen.

• 4barnsMom

Jag skulle oxå ge det en chans till Om det gick liiite ikväll så kommer det nog att gå, bara att hon nog har vant sig vid den stora plasttutten nu

Mina är små och det går, jag tror att barnet vänjer sig vid det som finns. Det går ju bättre när barnet blir äldre så håll ut ett tag till.

Min väninna började med sån napp och sen kunde hon inte sluta så hon pumpar, han är nu snart 7 månader.. Hon pumpar ännu, vill ge honom när det finns. Så det finns många sätt och de flesta är ju bra

Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06
  • miniGrynet

Tack för era inlägg, känns mycket bättre nu!
    Skönt att höra att det är fler som har eller har haft det som jag, och att det oxå har fungerat för er att sluta med napp eller att ni har slutat amma.

Kände mig så värdelös för att jag inte hade "normala" bröst som "alla andra har" tidigare ikväll, kände mig så dum för att jag inte kan mata mitt barn ordentligt. Så som jag kände då, även fast jag vet att detta inte är sant.
    För jag kan mata henne, bara inte just så som jag skulle vilja redan nu. Men det kommer säkert!

Tack för era vänliga ord!

• 4barnsMom

Ont.. Elias är min tredje och det gjorde grymt ont första veckorna med alla, det går över Låter bra att hon åt hela målet utan napp *klappar händerna*

Jag satt och gjorde nåt, titta på tv, äta godis allt för att distrahera smärtan

Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06
  • Tygtiiger

TS: jag hade amningsnapp av samma skäl, det gick jättebra. Jag hade en tunn, sladdrig silikonnapp och den satt kvar på bröstet om jag blötte den lite (det gjorde jag med saliv, inte att rekommendera ur hygiensynpunkt har jag förstått senare). Jag tog bort nappen efter ett par månader när amningen funkade bra. Då lät jag honom ta tag med nappen, amma en stund och sedan drog jag bort den så snabbt jag kunde, då var bröstvårtan "utammad" och efter någon vecka hade han fattat och åt utan vårtnapp.
    Koka amningsnappen varje dag bara, annars kan du få svamp (det fick jag!)
    En del barn tömmer bröstet lite sämre med amningsnapp så de ammar längre och mamman har ökad risk för mjölkstockning, men de problemen verkar du ju inte ha.

Ha du kvar nappen om du tycker att den funkar, ta bort den senare när amningen är etablerad istället.

Du har ju bara ammat en vecka, det tar iallafall en månad innan man har fått det att funka utan problem! Att din tjej vill ha mat igen efter tre timmar är normalt och faktiskt längre paus mellan amningen än för många andra, dessutom lär du dig snart amma så pass obesvärat så att du kan tänka dig att amma ute och då blir det smidigare. Strunta i att göra så mycket annat veckan som kommer, koncentrera dig på att få matningen att funka på ett bra sätt och kom ihåg att barn växer fort, det är inte så här för evigt.

• Tygtiiger

rättelse: han var nog 6 veckor när vi tog bort nappen och när han var två månader åt han utan problem utan napp varje gång.

• sthlmbebis06

åh, det finns fler som jag. Vår son har inte velat/kunnat gapa tillräckligt stort och få rätt tag om bröstet, även om BM sagt att jag håller honom rätt och har "bra" vårtor... För att inte amningen ska bli full av frustration för oss båda kör jag just nu bara med amningsnapp, men skulle såklart hellre se att han tog bröstet utan.

Är dock så himla glad att det iaf funkar med napp, för det gjorde det inte första dagarna, då fick vi kör med kopp och nappflaskematning.

Han är dock bara 2 veckor, så jag hoppas att vi så småningom också lyckas utan...
    Har ammat ute en gång och det känns ju lite fånigt att hala upp nappen, men vem bryr sig egentligen?! det viktigaste är ju att han får mat, blir nöjd och att amningen inte blir ett jobbigt ont.

• Flaxa1

Jag använde amningsnapp tills bebben var 5,5 veckor gammal då hon plötsligt bara ville amma utan. Under tiden fram till dess hade vi tränat, ibland flera gånger om dagen, ibland inte en enda gång på flera dagar beroende på hennes humör och på hur ömma mina bröstvårtor var.

Det kändes ofta hopplöst men jag ville verkligen amma utan så jag kämpade på, utan större hopp får jag tillägga.

Om nappen åker av så vräng den lite ut o in i toppen innan du sätter på den på vårtgården, den sugs lixom fast då.

Tänk oxå på att dra lite i vårtan så att den står ut så mkt det går innan du börjar amma. Jag har oxå hört att bebisar ska kunna suga på allt men det verkar ändå underlätta om något står lite ut.

Min bebis låg oxå o slickade o så på vårtan, men man får hjälpa till lite, min tog inte heller vårtan av sig själv först. Prova att klämma ihop vårtgården någon cm bakom (eller direkt bakom) vårtan o föra in vårtan i munnen på bebisen när h*n gapar. I början skulle jag rekommendera att du håller kvar taget även efter hon börjar suga, för att gradvis släppa tidigare o tidigare.

I början funkade det bäst för mig att ligga ner o amma - prova olika ställningar. Kolla på nätet, det finns massor av olika förslag!

Och du - ingen känner sig bekväm med att amma ute de första veckorna, om det är någon tröst! Jag tycker du ska försöka vänta ut bebisen, träna hemma i lugn o ro o sedan ute på någon undanskymd plats där du får vara i fred så löser sig säkert det här med tiden.

• Hennie11Liv

Hej gumman!!!Hade samma problem som dig. I början va jag helt svettig tvinnade bröstvårtan å kämpade. Dom sa till mig oxå att alla kan suga utan. Men inte. Jag hade nappen hela ammningen inga problem. Jag resonerade så här att det är bättre ifall jag ammar än ger vår dotter ersättning nu när jag har mjölk i tuttarna. Jag ammade i 7 månader men nappen. Visst va det vissa som tittade men låt dom titta då.du blir snart bekvämare. Lycka till. Kram Hanna.

• miniGrynet

Ok, mitt största problem är att nappen inte fastnar... alls!
    Den ramlar av direkt, oavsett hur jag sätter på den!
    Kan inte sätta på den med en hand så jag måste alltid lägga bort henne när den ramlar av och då blir hon ännu mer frustrerad såklart.
    Har testat att fukta den innan, så den ska fastna bättre (så gjorde dom på sjukhuset) men det fungerar inte heller.
    Håller igen hålen och trycker ner själva toppen av nappen när den ska på, men det blir inte något vakum i den så den fastnar inte då heller...

Känslorna går upp och ner, nu känner jag igen att jag verkligen inte vill amma henne. Det är för jobbigt och gör för ont, och så känner jag att jag sviker henne genom att välja bort min mjölk till henne när jag ändå har brösten som fungerar.

Kan man pumpa ut och ge henne på flaska istället?
    Hur gör man då om man ska iväg, hur tar man med sig mjölken hemifrån?

Hur gör man för övrigt när man ska sluta att amma?

• babumlan

Hej hej!
    Jag har oxå små bröstvårtor och har ammat med napp nu i 4 månader. Hade samma problem som du i början den bara halkade av... Men sen var vi på amningscentalen på sjukhuset och de visade hur man skulle sätta på den. Man kan liksom vränga nappen nästan ut och in (om du förstår vad jag menar) när man gör det sätter den till bröstet och sen fäller tillbaka blir det som ett vakum. Då siiter den mkt bättre och ramlar inte av lika lätt.
    Vi har också försökt att "träna" bort den, det går ibland och ibland inte. Beror på hur ivrig han är och hur fullt bröstet är, så jag har mer eller mindre gett upp det. Han får ju i sig mjölk och går upp i vikt så för oss funkar det bra ändå med nappen.
    Hoppas det går bra och ge inte upp än, många barn får bättre grepp när de blir större och kan gapa bättre.
    Lycka till!

• Mamisita

En till här med jobbiga bröstvårtor. Har använt amningsnapp från första början eftersom lillan inte fick ta på bröstvårtorna. Hon är nu 3 1/2 månad och vi använder fortfarande nappen, har försökt vänja av den men lillan har fått svamp så nu ligger det på is.Trots att vi använt nappen ett tag så tycker jag att det är jobbigt, att den lossnar, man blir blöt, svårt att ta på den diskret när man är ute. blir less ibland och funderar då att endast pumpa ut mjölk och ge med flaska men ska försöka kämpa på ett tag till, skam den som ger sig  

Svar på tråden Svårt med amning pga bröstvårtan är "platt"