• Mammatilltretroll

*nödrop* Någon som är rörmockarkunnig - hjälphjälp *nödrop*

Jaa NÖDROP är det härifrån!

Vårt avlopp från badkaret började stinka häromdagen, trots nystädat badrum..
    Det rinner på helt OK i avloppet men stinker som sagt... Det märkliga är att det stinker inte hela tiden, utan kommer mer i duster liksom. Men URK luktar det iallafall

Samtidigt så har vår toalett börjat krångla.. Vet inte om det hör ihop med lukten från badkarsavloppet, men det som är problemet är att det inte kommer så mycket vatten när man spolar.. Det går knappt att spola ner lite papper i toan..

Antar att jag måste ringa en rörmockare *huvva* och det är väl svindyrt..
    Eller ska jag testa att köra i propplösare i badkarsavloppet först? Ioförsig så kvarstår väl toavatten problemet då.. *Suck*

Finns det någon rörkunnig vänlig själ här som kan dra en gissning på vad som är galet med våra rör??

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden *nödrop* Någon som är rörmockarkunnig - hjälphjälp *nödrop*
  • stin a

Hur bor ni har ni egen avloppsbrunn,,,är det inte stopp där.

• stin a

Har slamsugaren varit där på ett tag.Kan du inte gå till din närmsta granne och fråga om dom har problem.Kanske kan din man gå ut på gatan och lukta eller ännu bättre lyfta på
    brunnslocket och lukta och titta om det verkar fullt.
    Då om ni inte hittar felet där så då bör du nog ringa en rörmokare för då är det inne hos er.

• Anicol

Min man e rörmokare och vi hade samma problem med illaluktande avlopp... Det kan vara så att vattnet som ska finnas i röret har runnit bort och då kommer det äcklig lukt. Testa med att hälla vatten i avloppet. Låt det rinna ner sakta för annars kan det åka för långt...

Hoppas att du förstår min förklaring.

Han är tyvärr inte hemma så jag kan inte fråga om det andra problemet nu.

• Katten79

Vi hade stopp i köket för ett tag sen o jag säger bara använd inte kaustiksoda!! Det kan bli som vit kaka som lägger sig på allt och då kan det bli ännu värre sa dom från skadeservice.

När dom höll på att "suga" i köket så spolade han i toalett, dusch o handfat samtidigt.. Så allt hänger nog ihop på nåt sett..

• Jennie Brunflo

Mitt tips:

Ta av handtaget till duschslangen.
    Stoppa ner slangen i avloppet och spola - se till att det spolar ner i hålet i avloppten.
    Vrid på till max och håll fast slangen så den inte sticker.

Spola toaletten och spola i handfatet.

Stäng av handfatet och spola sedan någon minut i avloppet.

Avsluta med att se till att det står lite vatten i avloppet. Det kan bli vattentomt där när du spolar häftigt så fyll på lite vatten om det försvinner.

Öppna vattenclosetten och kolla om det finns vatten där. Fyll på annars.
    Häll en hink vatten i toaletten.
    Spola toaletten en gång.

Prova innan du börjar med olika medel eller rörmokare eller liknande.

• Mammatilltretroll

Nu fungerar toaletten att spola efter att vi öppnat locket ovanpå och dragit lite i spolknappsgrejjen

Men avloppet luktar gammal död råtta så det måste åtgärdas..
    Kan man hälla kaustiksoda i avloppet i badkaret? Alltså i avloppet under karet..?
    Vi har testat att spola med kokande vatten men det hjälper inte..

*~Mejas Mamma~*
  • Anicol

Man kan använda kaustiksoda i avloppet under. Tänk på ventilationen bara

• SVejsan

Låt i möjligaste mån kaustiksoda vara (Ofta kan det göra mer skada). Jag antar att ni tagit bort fronten på badkaret och "gallret" som sitter på avloppsbrunnen, rott runt med en gammal diskborste, tagit bort gammalt äckligt halvt uppruttet hår (använd gummihandskar). Kör gärna in duschslangen och spola med hett vatten också. Försök trä den igenom vattenlåset också (det finns oftast ett vattenlås i brunnarna också)- känn med gummihandsken.
    Sedan kan man hälla i en liten skvätt desinfektionsmedel (typ Klorin/kanske Ättika om man tror att det är mer miljövänligt). Ibland så kan det ligga en del gägg på vägarna och "ruttna" som man får död på...

• SVejsan

OK...
    vattenlåset är ju just till för att hålla ute dålig lukt från rören...

Då är frågan om ni längre ner har något problem längre ner i rörsystemet som gör att "skit"luft presses upp igenom vattenlåset? Kan bli om det är förträngning(mindre stopp) längre ner. Och då är frågan om man skall köra med renstråd eller om röris skall komma dit och högtrycksspola...

Hur gammalt är huset? Har ni problem med några andra avlopp? Grannen, har han problem? Spolar kommunen avloppsnäten?

(Nu vill ni inte höra detta men är du hundra att det är från avloppet så det inte är någon begynnande fuktskada som luktar, om det är plastmatta har den släppt från golvet/spänn-ringen? Känns det bubbligt där)

Svar på tråden *nödrop* Någon som är rörmockarkunnig - hjälphjälp *nödrop*