• VeronikaK

Tips på mat som kan frysas in inför förlossning

Jag har tänkt frysa in lite mat i små portionsförpackningar att ha under de första dagarna/veckorna hemma med bebisen så att vi slipper stå vid spisen. Men jag kommer inte på vad man kan hitta på, mer än köttfärssås. Några tips?

• Svar på tråden Tips på mat som kan frysas in inför förlossning
  • Fille Fjonkan

Chili con carne? Lasagne? Inte så långt från köttfärssås, kanske...
    När vi skulle få första fyllde jag frysen med äppelpajer och glass, så vi hade fikat klart inför efterkommande besök

• Shakespear

korv stroganoff, biff stroganoff. Grytor i allmänhet, med kött, charlottenlök, champinjoner, paprika, etc. Baka lätt kladdkaka o frys in. Oj, vad knökat det kommer att bli i våra frysar.

• Vilmas Mamma

Vi fryser typ alla rester, nästan allt utom potatis.
    Pannkaka, korvstroganoff, pasta & sås, köttfärslimpa, mm.

• jojjo113

Pajer, pizza, grytor, lasange, potatisgratäng, andra gratänger, biffar, köttbullar osv osv..

• Lottia

Matpajer med kyckling-, kött eller vegetarisk fyllning har jag tänkt laga och frysa in. Soppor är ett annat tips, lätt att värma och äta med knäcke eller baguette.

Lite kanelbullar kan vara gott oxå. Har hört man blir ganska "fika-sugen" när man ammar + bra att ha om man får besök.

Tänk bara på att inte laga för kryddstark mat om ni har tänkt amma. Kan ge bebisen magknip.

• Duckan74

Pajer går att frysa in och du kan variera innehållet.

• VeronikaK

Tack för tipsen! Pajer är ju ganska lätt att göra, tror jag ska satsa på några sådana. Muffins håller jag på att baka just nu för att ha som fika till besökare.

• emblasol

chili-con-carne
    köttgryta
    kyckling i sås
    kasslergryta
    korvgryta
    köttfärs och korvgryta
    köttfärs med uncle ben's oriental chili-sås
    pannbiffar i mängder (går ju fort att göra om du tillagar i ugnen så du slipper steka)

mycket köttfärs blev det men....
    om du ska göra grytor kan du ju göra i ordning massa med grönsaker och andra tillbehör som ska vara i, å så gör du först gryta på kassler...sedan använder du samma slags tillbehör å gör en gryta på kött....sedan samma slags tillbehör och gör en gryta på köttfärs och korv....tar ett tag just den dagen men oj va mat det blir

• CCA

Hade bl.a tänk göra flsäkpannkaka och kålpudding

Svar på tråden Tips på mat som kan frysas in inför förlossning