• Microlys

Språkvetenskap - vilka jobb?

Jag har läst språkvetenskap på universitetet, samt 2,5 år på logopedprogrammet. Jag är väldigt språkintresserad, alltså av uppbyggnaden och användandet av svenska språket.

Nu undrar jag, hur hittar man ett arbete där man kan ha nytta av sådana kunskaper som jag har? Jag skulle t ex tycka det vore roligt att redigera och kontrolläsa texter. Jag har varit inne på www.ams.se men hittar inga jobb där dessa arbetsuppgifter finns.

Var letar jag då? Och hur får man sådana jobb när man är trettio år och "bara" har arbetat inom storhushåll? Fast med många år av studier bakom sig (se min presentation)?

• Svar på tråden Språkvetenskap - vilka jobb?
  • sakoline

Oj. Vid en första tanke: inget jobb.
    Kanske som forskare på något universitet? Kanske lärare?

På någon tidning som kontrollerare, vad det nu heter.

Vet en som jobbade med att kontrollera ljudböcker, men hon hade ingen utbildning mer än gymnasial så du lär ju vara överkvalifierad.

Vad sa de under din utbildning, vad lockade annonsen med? Framtiden ?

• Microlys

Annons? Nej jag läste i Lunds universitets katalog över kurser när jag hittade kursen jag valde att gå... sedan pratade dem som gick där om att det fanns en hel utbildning där man hade mycket språkvetenskap på schemat - logopedutbildningen. Och den började jag på och läste 2,5 år av 4. Gjorde alltså ett studieuppehåll. Men jag känner inte för att bli logoped (i nuläget), dessutom tror jag att jag har glömt en hel del för att bara kunna hoppa på de sista 1,5 åren. Jag gillade teorin mer än jag gillade praktiken.

Vad menar du att jag skulle forska om på ett universitet? Lärare är inget jag är intresserad av, jag är lite för blyg för att stå framför en stökig klass och försöka lära den någonting... det är den bilden jag har av skolan i alla fall.

Kontrollera ljudböcker vore ju kul men var söker man sig då? Eller ännu hellre kontrollera texter på en tidning.

Usch som du säger... är jag överkvalificerad... vad gör man då med sitt liv???

• linlöv

Känner en tjej som har en examen i svenska. Hon har jobbat på Skatteverket, med att få rätt språk vid information till svenska folket (om deklarationer t.ex.). Idag är hon informationschef på ett läkemedelsföretag. Kanske vore en karriär för dig?

• Microlys

Kanske det. Men hur får man in foten liksom... har ju bara jobbat i kök...

• sakoline

Börja med något som har lite med ditt drömjobb att göra, kanske något sekreterarjobb på ett bokförlag ;) och sök dig mot målet.

• trollhassel

Jag ansluter mig till den här tråden. Jag har precis börjat plugga lingvistik vid Lunds universitet. Jätteskoj än så länge, men jag har ingen klar bild av vad man egentligen kan jobba med som språkvetare (förutom att doktorera, forska och undervisa förstås och där kryllar det ju inte av jobb direkt).

• trollhassel

Jag skulle också älska att jobba med att korrekturläsa/redigera texter.

• Microlys

Nej jag tror inte att jag vill forska. Jag vill ha ett "vanligt" jobb så att det inte känns som om man går i skolan hela tiden, vilket jag tycker forskning verkar göra. Ja jag kan ju se om det finns något bokförlag i närheten där jag bor. Jag är inte beredd att flytta härifrån eftersom vi blir en liten familj om ett par veckor!

• trollhassel

Jag har hört talas om något yrke som heter informatör. Jag tror det innebär att man t ex jobbar med att föra fram information om ett företags verksamhet till allmänheten.

• trollhassel

Man kanske kan leta upp något företag som gör usel reklam för sig själv och erbjuda sina tjänster...

Svar på tråden Språkvetenskap - vilka jobb?