• Mamsen Mia

18% för liten! Några fler som har en liten bebis?

Enligt UL idag är vår grabb 18% för liten Jag är i vecka 34, finns det fler som har gjort tillväxt UL vid den här tidpunkten? Skulle vilja jämföra mina siffror och höra om ni har fått några råd om vad som ska göras.
    Jag vet att 18% fortfarande inte är något att oroa sig över, hoppas bara att han växer till sig lite nu de sista veckorna

//Mia

• Svar på tråden 18% för liten! Några fler som har en liten bebis?
  • växjötjej

Jag tror inte det är någon fara förren de ser att vikten sjunker mer till nästa ultraljud, Min bebbe var 14% mindre än normalt men det tyckte de var helt ok, behövde inte kolla upp det någonting mer. Om din bebis har minus 22% nästa gång kanske de gör någonting. Det är säkert ingen fara, men vet hur det är att oroa sig. Kram på dig.

• HeyMama

Min dotter var 32% för liten i magen enligt ultraljud. Skulle ha vägt ca 1800gr men vägde hela 2400 vid födseln! Sattes igång i vecka 37. Hon är fortfarande liten men annars är hon som vilken annan 2åring som helst.

Under andra graviditeten fick jag gå på tillväxtultraljud eftersom de ville vara säkra på att det inte blev samma igen.

• Skakis

Våran bebis är också 18% under kurvan och jag har gjort två ul (vecka 37 och 39). Läkarna säger att dte inte är någonfara så länge bebisen växer efter sin egen kurva
    Allt som är över 22% anses väl normalt tror jag så det är alltså ingen fara. Ska du göra fler ul?

• aek

Vi var in på tillväxt ul i v29 för att BM mätte samma sf mått 2 gånger i rad. Där sa läkaren att Skrutten såg ut att må bra;andning ,fosterrörelse ,fostervatten och hjärta var helt ok.
    Men vår bebis låg på -22% och imorgon ska vi tillbaka för en ny kontroll!
    Jag har hört att allt mellan +15% och - 21% är "normalt".

• Indra

Det är nog inget att oroa sig för. Vår son växte dåligt mot slutet av garviditeten och när han föddes i v. 39 så vägde han 2 700 g och var 47 cm lång. En liten kille med andra ord och han är fortfarande ingen gigant men å andra sidan inte direkt liten heller.

Just när han föddes var jag jätteuppriven över att han var så liten och undrade om något var fel etc (känslig som man är efter förlossningen.) Som tur var omgavs jag av massor med bra barnmorskor som krasst konstaterade att alla barn är olika och att det inte är onaturligare att föda ett litet barn än att föda en på över 4 kg (även om vi har en tendens att föda allt större bebisar av någon anledning som väl inte är klarlagd.)

Hur som helst så är jag i efterhand rätt tacksam att han var liten när han kom eftersom förlossningen inte blev så jobbig (inga sprickningar etc.)

Koppla av så ska du se att allt går toppen!

• Mamsi

Min dotter (född -99) var 28% minus när hon föddes i v. 38+0

I v. 32 var hon 18% minus

Hon var tillväxthämmad. Hon ökade i vikt men inte som hon skulle. Jag fick gå på flödesmätning flera gånger, moderkakan funkade och navelsträng och allting men där var något litet som inte stämde. Det visade sej på förlossningen att det var ett kärl i moderkakan som var tilltäppt (infarkt kallades det). Hon vägde 2440 gram och var 44 cm lång och mådde hur bra som helst. Hon behövde inte ligga i kuvös eller så. Fick stanna på bb några dagar eftersom hon vägde under 2500 gram.

• LillaSnigel

Våran son var -22%,, men ut kom en välmående kille på 2635 g 49 lång.. Det e lätt att börja oroa sig när dom visar sig vara mindre.. Men försök att inte göra det.. Njut istället .. Själv var jag ett nervrak pga tidigare orsaker.. Men han åt upp sig fort sen...

Sen så länge bebbens ctg-kurva och vatten e bra så brukar dom inte göra något.. Vi valde själva att sätta igång 3 dagar tidigare.. Eftersom det inte spelade nån roll...

Såg nu att du inte orar dig *toppen*..
    Sköt om er...

• lupus

Vi fick reda på vid UL:et förra veckan (var då i vecka 36) att vår bebis var -18%. Det är ju fortfarande inom normalvärdena, men allra helst skulle man ju vilja att sin bebis var en riktig standardbebis. Vi ska tillbaka den 3/11 på en extra kontroll. Eftersom moderkakan och mängden fostervatten var ok nu, så är jag inte jätteorolig. Det är ju bra att bebisen blir kontrollerad lite extra. Huvudmåttet var för oss 1 mm mindre än standard och måttet över buken var 8 mm mindre än standard. BM förklarade och sa att bebisen kanske hade haft en tillväxtspurt och inte hunnit lägga på hullet eller så är det helt enkelt en liten bebis. Varken jag eller min sambo är direkt stora så det kan ju vara genetiskt. Det ska nog ordna sig. Då kanske man kan shoppa lite till i storlek 50. Har 56 i det mesta nu.

• Mamsi

Min dotter drunknade i storlek 50 så jag köpte några plagg i storlek 44 som satt perfekt. H&M har fått in lite i strl. 44 som inte var speciellt dyrt heller. Min andra var lika liten men inte tillväxthämmad, hon kom lite tidigare så hon hade också strl. 44
    Det är ganska skönt att ha några plagg som passar.
    Åhlens har också lite i strl. 44

Bara ett litet tips

• Mamsen Mia

Hej tjejer
    Skönt att höra så många bra erfarenheter av "små" bebisar.
    -Skakis- Jag vet inte om jag ska på fler UL. det får barnmorskan bestämma sen. Flödet i navelsträngen var jättebra och fostervattnet alldeles tillräckligt.
    Lite lustigt är det när jag läser Mamsis inlägg, för de har nu på prov börjat kolla några kärl i moderkakan, så de gjorde det på mig idag. Och på ena sidan hittade BM den speciella kärlet jättelätt, medans på andra sidan hittade hon inte det.
    Jaja, vi får väl se om jag får göra fler UL eller inte, jag hoppas självklart på att jag med lite extra vila kan få han och växa till sig lite. Har ju hållt på och stressat lite väl mycket på jobbet.

//Mia

• kicke

Väntar också en liten bebis. Var på bedömning i måndag igen, då blev jag överlycklig för "lille ja" har ökat mycke i vikt! Från -21% till -8% på 18 dagar!!! Trodde inte det var sant men uppskattad vikt ligger nu på 2253g i v35 (34+1). Helt underbart. Får se hur det gå nästa gång (1/11), får göra bedömnings ul var 14:e dag.

• Eminor

PÅ mitt första tillväxt-UL sa de att barnet var -13%, fast sen 2 veckor senare var vikten på medelkurvan och de trodde att det första UL blivit lite fel för att barnet böjde sig o var svårmätt. Det verkar som om många får besked om att barnet är för litet eller för stort o sen när det föds är det helt ok, så oroa dig inte!

• Mamsen Mia

Grattis Kicke Gjorde du nåt speciellt, typ vilade extra mycket?

Svar på tråden 18% för liten! Några fler som har en liten bebis?