• Mrs Ray

Hur känns de första fosterrörelserna?

Jag är i vecka 20 och har känt lite små rörelser i magen - men är det verkligen barnet, eller är det bara tarmar eller annat?

Hur känns det egentligen? Och VAR i magen? Det jag känt är som en lite sprittande känsla långt ner i magen. Det har känts ganska ofta de senaste två dagarna.

Tacksam för att få höra er andras erfarenheter och beskrivningar av hur det känts!

• Svar på tråden Hur känns de första fosterrörelserna?
  • sasju

Jag hade långt ner i magen, under navlen kände jag små buffar, jag kände aldrig fisk känslan som en del uppfattar...
    Först trodde jag det var tarmarna men när samma känsla kom på sammas tälle förstod jag att det var bebisen...

Jag började känna redan i vecka 17, och i vecka 18+6 kände min sambo för första gången...

• Blondie 68

På mej kändes det inte förrens i v 21. Fast när vi var på UL så såg man att det sparkades. Tyckte det kändes som fjärilar i magen. Sen kom det små små buffar i nedre magen.

• Creep

Jag tycker det känns som typ nervryckningar/muskelryckningar.

• Lalalong

Jag tyckte först att det kändes som små elektriska stötar i magen. Fast inte så obehagligt (utom när stötarna var rätt på urinblåsan... inte så skönt ). Sen efter ett tag övergick det till att kännas som nerv/muskelryckningar i magen (sånna man kan få i ögat).

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Bacillen

Jag håller med Creep... För mig kändes de första rörelserna som nervryckningar. Kände av det ganska tidigt (v 15-16). Tycker också att man kan likna det vid en fisk som nappar lite försiktigt.

Ju större bebben blir desto mer distinkta sparkar blir det.

• Bacillen

Glömde skriva: I början kändes det ganska långt ner, under naveln, lite åt sidan.

• Mrs Ray

Tack för alla svar! Låter som om det faktiskt skulle kunna vara lilla babyn som känns då...

• SannaStina

Tyckte också det kändes först som muskelryckningar och ev ibland även som om luftbubblor vandrade i magen...

• Nillan81

Kände i vecka 17 och det var precis som att någon därinne buffar på magen...ibland är det jätte tydligt och ibland småbuffar lite här och där....det varierar jättemycket var sparkarna känns, jag tror minsann att någon gillar att fara runt därinne:)

• 19Malin86

I vecka 16 kändes det som bubblor i magen, trodde jag var hungrig men det hälpte inte att äta, fick reda på att det var bebben som kändes

• JeanneDArc

Jag tyckte det kändes som att någon petade på mig lätt.. fast innifrån Kändes nästan alltid längst ner till vänster i magen i början. Nu för tiden känner jag mest fötter som sparkar på mina revben och en rumpa som pressar för kung och fosterland haha

Svar på tråden Hur känns de första fosterrörelserna?