• Chicco

Ni som har gillestuga

Hej, ni som har gillestuga, vad är det för "material" på väggarna och golvet ? å vad är det för färg? vi är intresserade av ett hus där gillestugans väggar är furu (tror jag) (liggande brädor) som det brukar vara i gillestugor å furugolv med filtmatta över.
    Vi vill göra om å få det lite ljusare.. hur kan man göra då ?

• Svar på tråden Ni som har gillestuga
  • abnocto

För det första måste ni kolla att man inte lagt furun direkt på vägg, då är det stor risk för mögel.
    Själv har vi stående mörkmålad furu i tak och väggar som man reglat upp så att inget trä är emot betongen. Vi kommer att vitmåla allt för att få ljusare.
    På golvet är det uppreglade skivor med heltäckningsmatta över och där byter vi ut mot en ljus filtmatta.
    Detta sker när vi får tid, för det är mcyket annat som prioriteras.
    Har du äkta furugolv skulle jag ta bort filtmattan och göra det ljusare.

• SVejsan

Golvet är också intressant , så fort man bebygger en INREDD källare så finns det riskkonstruktioner. Med olika typer av fackverk och fuktspärrar...

Bästa är att ta dit en auktoriserad byggnadsingenjör till besiktningen (en med ansvarsförsäkring) - Han kan ge mycket matnyttigt.

• ängeln83

Vi har gillestuga i vårt hus.
    När vi köpte det så var det furu panel på väggarna, samt en hemsk historia till heltäckningsmatta.
    Vi har nu rivit ut mattan och lagt ett laminat golv.
    Furupanelen tyckte jag bara gav nån hemsk bastu känsla, så den har vi laserat vit, rummet blev verkligen SÅ mycket ljusare. Det finns bilder i mitt galleri om du vill kika.

• ängeln83

Och såhär var det innan.
  • Chicco

Åh va fint det blev med vitlaserat !!! jättefint!!!

• ängeln83

Jo, det blev verkligen jätte bra.
    Rummet blev verkligen ljusare.
    Lite pilligt var edt, men det var värt varenda penseldrag.

• Tindra04

Här är en till med gillestuga som det var furupanel i när vi flyttade in. Två av väggarna hade fukt i sig eftersom de som hade satt upp panelen hade reglat med träreglar som då såklart hade dragit till sig fukt. På de två väggarna tog vi ner panelen och putsade väggen istället. De andra väggarna har vi målat vita! Blev kanonsnyggt! Har nog en bild i mitt galleri tror jag. På golvet ligger det just nu en plastmatta som väl ska se ut som laminatgolv men där ska det så småningom läggas ett ljust laminatgolv.

Lycka till!

• Tindra04

Måste lägga till att det bruna kaklet ovanför spisen ska bort nu när vi byter insats. Hade hemskt gärna velat måla taket oxå men eftersom det är ohyvlat trä där så drar jag mig för det.

• abnocto

Tindra04; tittade in för se bilder och måste bara få säga att fondtapeten du har i datarummet var helt underbar. Hade jag sett den tidigare hade jag definitivt valt en sådan någonstans.
    Vilket märke är det?

• Chicco

Tindra04 , va fiiint !!!! jättefint ! nu har jag fått mkt inspiration !!! hoppas bara vi får huset :O)

• Tindra04

Tack så mycket Vet faktiskt inte vad det är för märke på fondtapeten. Köpte den på Silvan för inte så länge sen.

Svar på tråden Ni som har gillestuga