• ajnas

Kan nån säga vad detta slags tyg kallas?

Nån som vet vad tyget i länken till mitt galleri kallas? Materialet är 100% bomull, men det är gjort på något speciellt sätt så det är lite småveckat och elastiskt. Någon som vet?
    Hoppas det syns något på bilden iaf!

www.familjeliv.se/krypin/a_a/gallery/php8mynoa.jpg

• Svar på tråden Kan nån säga vad detta slags tyg kallas?
  • Clobberella

Kan inte avgöra från bilden... men är det elastiskt så är det förmodligen någon slags trikå, allså ett stickat tyg ungefär som man har i T-shirtar och underkläder.

• ajnas

Tyget är inte slätt, utan lite rynkigt/veckat/ribbat. Det är på en tunika från indiska, och det känns rätt typiskt indiska om det hjälper något

• Dinturiel

Gissar på antingen en bomullstrikå, eller en jersy.

• Blåväder

Ser ut som det är "crinklat" va?

• Dinturiel

lite skrynkligt alltså?

• ajnas

JA! Jag tror att det kan vara crinklat! Tack så mycket

• Clobberella

Indiska brukar ju ha en del i creppat viskose... helt enkelt ett "vanligt" vävt tyg som är skrynkligt... (tuskaft på fackspråk, en tråd upp och en ner, som när man gör julgranshjärtan )

Om du lägger tyget slätt ser det ut att vara vävt som ett vanligt tyg eller ser det ut att vara stickat eller vävt på något annorlunda sätt?

Och om man får undra, varför undrar du?

• ajnas

Är creppat och crinklat samma sak, ungefär? När jag drar ut vecken, syns det att den helt klart är vävd på vanligt sätt.

Jag håller på och lägger upp en tradera-annons, vill försöka beskriva den på bästa sätt

• Clobberella

Creppat och crinklat är samma sak

• Ankmor

Kan det inte vara något crepetyg? Kanske viskoscrepe/viscosecrepe?

• Clobberella

ankmor: det var det vi kom framtill, creppad bomull. (bomull visste hon ju att det var.)

Svar på tråden Kan nån säga vad detta slags tyg kallas?