• thisismylife0

Vad tjänar en psykolog?

Kort och gott, vad tjänar en psykolog på ett ungefär?

Även om någon läser till detta, eller jobbar som psykolog får gärna svara på hur utbildningen var och om ni gillar erat jobb.

• Svar på tråden Vad tjänar en psykolog?
  • sakoline

Beror på var du jobbar.

• sakoline

En privat psykolog kostar 500-1200 kronor beroende på vilken typ av terapi man söker (googlade).
    Säkert i timmen.

Dra bort lite kostnader och vips - rätt bra tjänar en privat alltså ;) beroende på antal patienter.

• Sirlig

Dra bort lite kostnader??? Det är bla hyra, räkningar, sociala avgifter och skatter samt moms som ska dras av.

• Nettan73

Jag tror att man som ny psykolog kan begära runt 25 000 kr/mån. Sen beror det på om man jobbar inom privat eller offentlig sektor naturligtvis. 

Jag läste till psykolog i Linköping och jag är riktigt nöjd med min utbildning. Det är ett stort och intressant ämne som aldrig blir tråkigt och som berör på alla plan samtidigt.  

• sakoline

Sirlig: Ja lite kostnader, har aldrig drivit en privat mottagning.

• Lyllo

Min kompis är psykolog med 8 års erfarenhet från landstinget och jobbar nu privat. Tjänar ca 30-32 000

• Sirlig

Sakoline: Jag menade lite ironiskt. Jag är inte pyskolog men egen företagare och jag menade bara att det inte är lite kostnader, utan mycket som måste dras av! Om en psykolog får 500:- per timme är väl momsen på det ca 25% väl? Då är 100:- borta. Hyra och räkningar kanske är 50:-=450:- Då är den lön man får ut på den timmen ca 200:- efter skatter och övrigt. Sedan antar jag att man inte har patienter 40 timmar per vecka heller.

• sakoline

Nej man man får säkert en klumpsumma om det är t.ex. kommuner eller företag som betalar åt en patient som ska ägnas tid åt även utanför samtalen.

Svar på tråden Vad tjänar en psykolog?