• Tussilagoflickan

Hona vs Hane (katter)

Om man ska ha två katter är det då:

Bäst att ha två hanar eller två honor, eller en av varje?

Om man har två honor som innekatter, behöver de steraliseras iallafall eller?

Någon som sitter på svar?

• Svar på tråden Hona vs Hane (katter)
  • ElleEsse

Två kastrerade honor eller hanar eller blandat gör ingen större skillnad så länge de introduceras för varandra i "rätt ålder" och går ihop, det är ju som med människor, alla
    gillar inte alla.

Om du väljer två honor rekommenderar jag att du kastrerar dem både så slipper ni jobbiga
    löpperioder , kiss inne lite här och var och eviga serenader på nätterna.

Katt åt bil, blev jaguar
  • dekad

Oavsett vilket kön du skaffar bör du kastrera katterna. En honkatt som kastreras löper ingen risk att få livmoderinflammation som annars är rätt vanligt. Dessutom, precis som tidigare nämnts, slipper ni löpande honor eftersom "hela paketet" tas ut vid kastrering, och inte som vid sterilisering då man bara klipper av äggledare men hormoner fortfarande finns kvar i kroppen.

• Minikatt

Mina föräldrar hade 2 kastrerade hankatter ihop förut. Ena var yngre än den andra och han tyckte ju det var skitkul att reta upp den äldre ;) Men hur som hellst så gick de väldigt bra ihop (även om den äldre kanske tyckte det var lite jobbigt med en retig kattunge vid tassarna hela tiden) Tyvärr fick de inte bo ihop så länge för den äldre blev överkörd =(

En kompis å sin sida hade 2 kastrerade honkatter ihop, men det funkade inte alls! Den äldre hatade verkligen den yngre och vägrade ens kolla åt hennes håll. Det hela slutade med att den yngre av dem fick nog av den äldre och flyttade =( Eller hon sprang bort. Ingen vet om hon verkligen flyttade till en annan familj eller om hon blev överkörd. Borta är hon iaf, och jag tror det beror på den andra honkatten för hon hade aldrig varit borta nån längre tid innan.

En annan kompis har en hankatt och en honkatt, kastrerade också, iaf honan, och det funkar också utmärkt.

Sen kan det såklart skilja mellan katter, men det är den erfarenehen jag har.

• Nemi79

Jag har två hanar och är helnöjd.

Tar man från samma kul, så skall man ta av samma kön.

Och av kattföreningen i länet fick jag rekomendationen 2 hanar.

• iodine

som sagt. tar du dom som ungar spelar det ingen roll. men jag håller med dom innan om att dom ändå ska kastreras, steriliseras. jag har en av varje. hade hanen först och ville ge honom sällis. det blev en hona två månadet yngre ungefär. dom är bästa vänner idag, och vuxna såklart ;) han har tagit sig an rollen som plastbrorsa.

det bästa är om du tar dom från djurens vänner. då får du dom id-märkta, kastrerade och vaccinerade. plus att du gör en god gärning.

• Jennnyn

Jag har en hona och en hane...hanen är kastrerad, men inte honan som fått sin första kull med ungar i somras. Ska dock kastrera henne sen när bebisarna flyttat tänkte jag. Mina katter är kullsyskon och fungerar bra ihop...ibland kan honan dock bli lite tjurig på hanen då han busar runt - de är som natt och dag i sitt temperament nämligen!

Svar på tråden Hona vs Hane (katter)