• Anonym (Undrande)

Kan man äta diklofenak när man är gravid?

Fick diklofenak värktabletter för ett tag sedan av min läkare som jag ätit ett tag nu.
    Så idag testade jag plus och undrar om jag kan fortsätta äta dom.
    Finns det någon som vet?
    Får ringa nån annan läkare i morgon i annat fall eftersom min husläkare är borta denna vecka.

• Svar på tråden Kan man äta diklofenak när man är gravid?
  • gummalottan

Kort svar: nej, bäst att avstå.

Långt svar från FASS:
    Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall Diklofenak BMM Pharma användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Diklofenak BMM Pharma används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Diklofenak BMM Pharma är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

• Anonym (Undrande)

Tack snälla för svaret
    Kommer sluta med dom direkt efter det jag läste.

• MarieR

hej!
    när jag var gravid så fick jag dom tabletterna mot gallsten,dom sa till mig att jag kunde fortsätta å äta dom fram tills vecka 25 men inte efter det..
    Men det va va dom sa till mig å jag tog dom fram tills dess,det gick jätte bra..
    Men du känner ju bäst vad du vill göra..
    Lycka till me bebben

Svar på tråden Kan man äta diklofenak när man är gravid?