• Cherryy

Njursten??

Är det fler här som har nån erfarenhet av njursten? Läkarna misstänker havandeskapsförgiftning men det kan också vara njursten sa dom.. Har läst lite om det och det verkar stämma mer`..
    Hur vanligt är det, och är det farligt? Hur länge kan man behöva vänta på att få veta (göra ultrajud på njurarna)?
    I måndags hade jag jätteont i höger sida av ryggen, så jag åkte in till förlossningen och fick återbesöks tid på spec.mvc, som jag var på idag. Smärtan har kommit och gått efter det, och jag är öm på höger sida där njuren sitter...
    Jag har tydligen protein/äggvita i urinen.. visst kan man få det av njursten??

• Svar på tråden Njursten??
  • kusinen på väg

Vad jag vet så är det inte helt ovanligt med njursten under graviditet. Det sa de till mig i varje fall, fick njurstensanfall vid förra graviditeten (som tyvärr slutade i MA.)
    Hade väldigt mycket blod och äggvita i urinen. Fick en hel massa Voltarensuppar med mig hem efter akuten besöket. Låg på soffan o hade ont i en vecka men tillslut hittade den ganska stora stenen ut. Det var bara det att jag blev jättesjuk med hög feber o jätteont i hela njurtrakten igen efter en vecka så det bar iväg till akuten och då blev jag inlagd med njurbäckeninflammation.. Under tiden jag låg inlagd gjordes en massa undersökningar bla ultraljud över njurarna.. Har du fortfarande ont tycker jag att du söker upp sjukvården igen... Har inte stenen/gruset kommit ut så borde de kolla med ultraljud snarast...

• Cherryy

Tack för ditt svar! beklagar ditt ma jag hade också ett för ett år sen..

Vet du om det är större risk att få njursten när man är gravid än annars?
    Jag hade tydligen några blodkroppar(blod?) i urinen i måndags.. och protein/äggvita 2+ idag..
    När du hade njursten, hade du ont hela tiden då eller kom det och gick? Märkte du när "stenen" kom ut?
    Jag måste samla urin hela dagen idag i en dunk(usch ) och ta med det till specmvc imorn, för att utesluta havandeskapsförgiftning tror jag.. och så ska de ta blodtryck också..
    Vet du om det är farligt för barnet på nått sätt att ha njursten?

• Hjärtpunkt

Jag har inte erfarenhet av njursten men däremot så har jag legat inne på lassarettet pga av kraftiga smärtor på höger sida om ryggen, där njuren sitter. De gjorde ultraljud på njuren och kunde inte hitta några stenar (som brukar vara ganska svåra att se) men de såg att njuren på höger sida var en aningen större. Anledningen till smärtorna berodde då inte på njursten utan på att livmodern tryckte på urinvägledarna som i sin tur gjorde så att njuren inte kunde tömma sig. Allt ledde till smärtsamma krampanfall som kom stötvis. Detta är inget ovanligt under en graviditet (enligt vad min läkare sa till mig) Eftersom livmodern växet och flyttar på sig så går smärtorna över automatiskt, nu så här en vecka efteråt så har jag inte ont längre bara en diffus känning. Skule det inte gå över så opererar de in en slang direkt i njuren ut på ryggen som man då får ha graviditeten ut, men det brukar vara ganska sällan som det behövs. Vad jag vet så är detta inte farligt men det kan påverkar barnet ifall du får en urinvägsinfektion, precis som det kan göra i övrigt också. Vänta inte för länge med att få mer hjälp!

• Cherryy

Tack för ditt svar!
    Jag hittade det här på growingpeople.se:
    Det var väl det som du hade ungefär?

I senare hälften av graviditeten är det inte ovanligt att vätska samlas i njurbäckenen, vanligen på höger sida, och detta kan orsaka allt från obehag till kraftiga intervallsmärtor. Anledningen är att livmodern trycker bakåt mot urinledarna, framför allt den högra. Då får urinen svårare att passera. Det kan vara mycket obehagligt men det är inte farligt. I mycket sällsynta fall samlas så mycket vätska att man måste lägga en kateter från blåsan upp till njurbäckenet för att avlasta.

Hur länge fick du vänta på ultraljud på njuren? Läkaren sa bara till mig att hon skulle skriva remiss, men det kanske kan ta flera veckor..
    Var du öm i ryggen också, när man dunkade eller tryckte?
    Vilken vecka var du i när det hände?
    Jag är i vecka 31+1 idag..
    Det skulle ju kunna vara det som jag har också.. men det är bara det att det var blod och äggvita i urinen.. Jag har inte urinvägsinfektion nu iallafall..

• jagheterjenny

Jag tycker du ska lyssna på läkarna oavsett vad som skrivs här, men jag kan berätta att min mamma fick njurstensanfall och det var en riktigt akut smärta, hon vaknade på natten och kunde inte andas för att det högg som knivar i sidan. Vi åkte in på en gång.
    Hon beskrev det som att det var värre smärta än att föda barn, så det gör riktigt riktigt ont.

JAg har fått sammandragningar i höger sida så som du beskrev, gör också väldigt ont men det var inget konstigt med mina njurar.

Men som sagt lyssna på läkarna
    Lycka till

• Cherryy

På morgonen i måndags vaknade jag av att det gjorde ont och det gjorde så ont så jag knappt kunde ligga stilla, men sen blev det bättre och gick över helt, i tisdags hade jag inte ont alls, sen i går gjorde det ont, men inte som i måndags utan det var så att jag kunde klara av det.. och imorse gjorde det lite ont.
    Det gör mer ont när jag reser mig eller böjer mig..

• Hjärtpunkt

Jag fick åka in akut på en gång pga av mina smärtor. Samma dag fick jag göra två ultraljudskontroller på njurarna och fick därmed svar samtidigt.. Jag fick detta i v. 22 och det har bara gått en vecka sedan det hände. Ja jag hade ont när jag tryckte eller dunkade i ryggen. Eftersom du har blod i urinen så kan det kanske vara njurgrus, altså betydligt mindre än njursten.. Men som "jagheterjenny" skrev så ska du lyssna på din läkare!

Ta hand om dig!

Svar på tråden Njursten??