vill ha recept på en Enkel och supergod Äppelkaka!!!
Några goda enkla recept sökes!!!
Några goda enkla recept sökes!!!
Jag brukar köpa frysta mördegsplattor på hemköp. Dessa lägger jag fram så de får tina på en plåt (med bakplåtspapper) och delar dem på mitten. Sedan skivar jag på äpple på ena halvan och häller sedan på socker och kanel. När det är gjort så lägger jag på den andra halvan som lock och trycker ihop kanterna som på en pirog ungefär.
In i ugnen tills de rest sig och fått fin färg.
Jag brukar servera dessa under namnet äppelbakelser och jag serverar dem varma med härlig vaniljsås.
Lät smarrigt, men det blir STORA bakelser va?
HAr inget av de hemma och vill göra en ÄPPELKAKA NU!!!
MEN HUR GÖR MAN??
klyfta äpplen och låt gärna skalet vara kvar, lägg dom i en pajform.
Blanda ihop 2 dl socker och 2 dl mjöl. Strö blandningen över äpplena och hyvla smör så att det täcker formen.
In i ugnen 225 grader tills det fått fin gyllenbrun färg.
Den är så knäckig och god
Smuläppelpaj
Ingredienser:
Deg:
250 g vetemjöl
250 g smör
250 g socker
1 kg äpple
1 tsk socker
1 tsk kanel
Tillagning:
-Smula mjöl och smör i en skål. Ta ner socker och blanda väl. Degen ska inte hänga ihop.
-Ställ ugnen på 175 °C. Smörja et eldfast fat med smör.
-Skölja och skala äpplen och ta bort kärnor, skär äpplen i tunna "båtar" och lägg dem i fatet.
-Blanda socker och kanel, strö mellan äppleskivorna.
-Täck äpplen med degen - gräddas i ca. 45 min.
Skala äppel, klyfta bitar,blanda bitarna i lite socker & kanel gärna lite kardemumma oxå
Lägg i en form,
Blanda havregryn,smält smör eller flytande margarin, flytande honung, hasselnötter, mandel, kanel, socker & kardemumma
Lägg över äppelbitarna & in i ugnen!
Mitt favvorecept & sååå gott!!
Man kan ta bort nötter & honung om man inte har det hemma!
NEJ NEJ NEJ SLUTA
Ni ger mig ju bara PAJ recept.. Jag vill INTE ha recept på PAJ, sånna kan jag redan...
ÄPPELKAKA sa jag!!!
Då har jag rätta kakan för dig...Kjerstins Kaka:
150 grm smör
2dl socker
1 ägg
2 dl mjöl
2 äpplen skalade och klyftade
2 msk strösocker
Rör smör o socker poröst, ha i ägget och till sist mjölet.
Klicka smeten i en smord och bröad form, helst långpanna. 5min i 180 gradet, taa ut och lägg i äppleskivorna in i ugen igen i 35-40 min. Mums
Jag brukar trippla denna smet för en normalstor långpanna. När kakan är ute strö över pärlsocker...detta är så jäkla gott.. de är goda frysta också.....mums
låt mig veta vad du tyckte:)
Bobolina
Ska prova...
MEN!!! Blir den inte väldigt PLATT i långpanna? Hur serverar du den då?
som en ruta??
jag bara skivar äpplen, strör över socker, kanel och ströbröd. Sen klickar jag på lite bitar margarin över hela kakan och in i ugnen nån halvtimmer eller så.
Ja du skör rutor, helst med en äppelklyfta i varje..degen pöser upp, och det blir som en kondis bit.