• Titan

Petskyddade vägguttag?!

Vi bor i ett radhus från 1988 och jag förmodar att det inte finns något inbyggt petskydd i våra vägguttag (hur ser man det förresten?).Så jag har gått och köpt små petskydd som man trycker in i de uttag man inte använder, men nu har jag kommit till ytterliggare en problematik som jag inte vet hur jag skall lösa: hur gör jag när och om lillen tar ut kontakten i de vägguttag som vi använder och börjar peta med sina små fingrar (har nämligen redan hänt att han drar ut sladdar från väggkontakterna)

Är det till att byta ut alla vägguttag till petskyddade?

• Svar på tråden Petskyddade vägguttag?!
  • myskatt

Dina uttag borde ha petskydd! Från mitten av 70-talet och framåt har det inte tillverkats andra.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Titan

Hur ser man att man har petskydd?

• myskatt

Du se plastbrickan i hålen? Den går bara att föra åt sidan om man stoppar in två föremål samtidigd och med samma kraft.
  • Titan

Våra ser inte så fräscha ut som på bilden, de är lite gråvita så därför var det lätt att missta sig och tro att det inte fanns några.Men hur som helst så såg jag att vi hade petskyddade kontakter. Va skönt då slipper vi köpa nytt och installera.

• Hanakana

Titan: Gå igenom ALLA era kontakter i hela huset! Det är inte säkert att det finns i alla uttag... Vi bor i ett helt nybyggt hus, och där har de missat på 3 kontakter (då är det inte vitt i hålen, utan mörkt och man ser liksom in i hålen). Då har vi kompletterat med extra petskydd som man köper till (Aktas petskydd från Babyland).

• myskatt

mamma72
    Alltså det finns inte ens att köpa uttag utan petksydd. Det kan har gått sönder vid montering men det ytterst otroligt att de inte leverades med skydd!

Spisuttag och utag för utomhusbruk (sånna med lock) är oftasr inte petskyddade.

• Titan

mamma72:Vi har redan petskydd istoppat i de uttag vi inte har kontakter i.Det är om lillen drar ut kontakten/sladden i de uttag där dessa finns och då stoppar in något som vi oroar oss över.

Svar på tråden Petskyddade vägguttag?!