• svala

någon med Damp-barn?

ville bara höra om någon har barn med diagnosen Damp? ville kanske dela lite erfarenheter o stöd,, min son har det inte men däremot min lillebror

• Svar på tråden någon med Damp-barn?
  • MalinHj

Vi väntar på utredning.............. Vet inte om min lilla kille på 5år har DAMP eller ev ADHD!! Vet själv inte vad det är för skillnad............
    /Malin

• Maria84

Min pojkvän hade DAMP/ADHD när han var mindre.
    Inget av det märks nu...

MalinHj: Damp är mer aggressivt kan man nog säga än ADHD.
    ADHD är mycket mildare i sättet.

• giz

min lille bror har det och jag väntar fortfarande på diagnos på min son (efter 9 års bråk så har vi äntligen en tid )

• pike

ADHD heter det nuförtiden. Damp var ett uttryck som användes tidigare.

• Challe N

Jag har inget barn med DAMP, men måste ändå tala om att det där med det hette DAMP innan och nu ADHD inte rikitigt stämmer.. Det är inte exakt samma sak även om det är likt och det ibland är svårt att avgöra vilken av disgnoserna som ska sättas.. De här förklaringarna visar att de finns vissa skillnader:

ADHD kommer av "Attention Deficit Hyperactivity Disordering" som om vi skulle översätta det till svenska ungefär betyder ett överaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning.

Deficit (avsaknad, störning) in Attention (uppmärksamhet, aktivitetsgrad), Motorfunction (motoriska färdigheter) and Perception (inlärningssvårigheter,uppfattningsförmåga).

• Mmmajsan

DAMP används fortfarande i vissa fall i Sverige. Utomlands har inte det epitetet "slagit" riktigt, utan den globala gångbara benämningen är AD/HD. Ibland kan man också tala om ADD. (Se Challes utmärkta utredning av begreppen!)
    DAMP används när det rör sig om svårare former av AD/HD, ffa då när det rör sig om att barnet förutom AD/HD dessutom har svåra motoriska svårigheter. I definitionen av AD/HD står nämligen ingenting om motoriska svårigheter, därför tycker man i Sverige att ordet DAMP fortfarande kan vara värdefullt att använda. Det finns dessutom otroligt stora "gradskillnader" mellan olika barn, vilket gör att även uttryck som "svår DAMP" förekommer. (I andra änden, lättare typ av AD/HD, finns ju begreppet ADD som används ibland.)

Vilket barn som får vilken diagnos, beror på barnets individuella svårigheter.

• svala

ja min bror har den högsta graden av Damp,, alltså grov damp.. han har försökt strypa mamma o försökt tagit sitt eget liv när han var 10 år.. han har haft sin diagnos länge,, han var liten när han fick den,, för den typen av damp han har så märks det tidigare me aggretioner o inlärningssvårigheter.. läkarna ville sätta honom på medicinering redan då men mamma vägrade.. litade inte på medicin.. han misshandlade henne dagligen låste in henne på rummet gråtandes redan i tioårsåldern..

Han skulle försöka sparka mig i magen när jag var höggravid för han skulle "döda mitt äckliga barn".. och slog sin syster som nu är fem.. alltså detta är bara en bråkdel av allt som hänt,, mina tårar sprutar nu igen när jag tänker tillbaka..

Mamma har stått i kö på avlastningshem i över tre år men ingen hjälp..

Efter han visa att han inte själv klarade av sian utbrott o försökte ta sitt liv och började skada andra förutom våran mamma så ringde hon läkaren och sa att hon ville pröva en medicin..

då hade han precis fyllt elva år.. det tog alltså ett år innan han fick sin medicin.. mamma vågade inte sova för hon var rädd att han skulle ta sit liv eller försöka ta hennes.. hon hade min syster sova i hennes rum för hon var rädd.. Ucchh jag hatar att tänka tillbaka på hans svarta blick när han fick sina utbrott.. Han är råstark o värre under utbrotten.. Mamma ville inte gå ut för hon ahde blånader överallt..

Men hjälpen kom fort till den dan han fick ett utbrott på sjukhuset när de skulle ta blodprov på honom.. Han golvade mamma 3läkare och 3 sköterskor..DÅ kom hjälpen snabbt..

Idag äter han en medicin och han är som vilken pojke som helst (så länge han tar medicinen i tid) Han äter amfetamin..
    Han är så snäll med min son och leker med han jämt.. är så stolt.. och min mamma har äntligen fått ett liv efter ett skit liv..
    min mamma blev sexuellt utnyttjad som liten.. träffade min pappa o blev misshandlad i tjugo år.. skilde sig träffade min lillebrors pappa och fick min bror.. min brors pappa drog och ensam kvar blev mamma med en son hon älskar o kämpar för hur mycket stryk hon än får..

nu sprutar mina tårar!!! Är så stolt över min mamma o önskar att jag kunde ge henne något riktigt stort.. utlandsresa eller ett hus!! Hon är en sån stark människa hon är 46år och har inte haft det bra under dessa år..

Min mamma är värlsbäst!! Stålmamma nr1..

förlåt om det blev ett långt inlägg men det var skönt att få ur sig det.. om ni orkat läsa hit!!

Min bror mår iallafall bra nu med sin medicin men har fruktansvärd ångest när han tänker tillbaka..

• Moris

svala
    Skönt att allt gått bra för din mamma och bror!

Svar på tråden någon med Damp-barn?