• Oviss

Hur länge ska man vara ihop innan man förlovar sig?

Hur länge tycker ni att man ska vara ihop innan man förlovar sig?
    Skriv gärna även hur länge man ska vänta med att gifta sig efter förlovning, i vilken ordning ska man ta stegen flytta ihop, fölova sig, gifta sig, skaffa barn? Eller ska man helt enkelt ta de som de kommer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-14 21:52:50:
    Hoppas ingen tar detta fel, menar absolut inte att det skulle finnas några regler för detta, vill bara veta hur folk personligen skullle vilja att de blev/har blivit för dom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-15 13:50:50:
    Förr tyckte jag (ungefär såhär:
    1/2 år, flytta ihop
    1 år, förlova sig
    3 år, skaffa barn
    5 år gifta sig

Min verklighet:
    1 mån, flytta ihop
    6 mån, gravid
    Har varit ihop i 13 månader nu och bebis kommer i oktober
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ska man vara ihop innan man förlovar sig?
  • robronja

1 flytta ihop, 2 förlova, 3 barn, 4 gifta (snart)

• Hjartat2006

Röstade inte eftersom jag tycker det är upp till var och en. Jag och min sambo har varit tillsammans sedan våren 1993 (sambos sedan 1994) utan att vara varken förlovade eller gifta.

• mamma 26

man får ta det som de kommer när man tycker att det känns rätt tycker jag att man kan förlova sig

• Amatea

Jag röstade 1-2 år för då har man hunnit vara ihop så länge att man inte är totalblindkär men ändå så pass nykär att det blir extra kul med förlovning just då!

Sen tycker jag väl att det är käckt om man vågar lova varandra kärlek och trohet på något sätt innan man skaffar barn (alltså förlovninge och/eller giftemål innan barn).

• Sötisnosen

Jag tycker nog man ska flytta ihop innan man gör något av de andra tre. Förlovning kommer ju logiskt innan äktenskap men man måste ju inte förlova sig innan man gifter sig.

Själv vill jag nog gifta mig innan det blir några barn, men det är mest för att resan ska vara "bara hans och min". Men man ska ju aldrig säga aldrig.

Så jag hoppas att det blir:
    1) flytta ihop
    2) förlova sig
    3) gifta sig
    4) skaffa barn

1 och 2 redan klara. Vi dryftar fortfarande om 3 och 4, men det ligger en bit fram i tiden.

• Wonka

Hm. ja jag och min sambo har tagit det i lite underlig ordning
    1. barn. 2. flyttat ihop. 3. kommer väl förlova oss snart.. eller så smånigom och sen kommer 4. gifta oss? men så lång tid som det tagit för oss atts kaffa ringar etc så lär det vara år dit hihi

• Essica

Det är väl upp till var och en? Efter 3 månader så bästämde vi oss att vi skulle förlova oss, men väntade tills vi vatt tillsammans i 6 månader... Så 2001-07-01 förlovade vi oss...

• Lyra

Äh, vad fånigt med "regler", det gör väl var och en som de vill. Har varit ihop i 13 år, bott ihop i 6, precis skaffat barn men är inte förlovade och komer kanske aldrig att göra det heller, eller gifta oss.

Svar på tråden Hur länge ska man vara ihop innan man förlovar sig?