• Abyss

Dags att avfärda en av de mest ologiska myterna om kvinnor....

En av de mest idiotiska myterna om könsskillnader måste vara att kvinnors tänkande är mer känslobaserat medan män tänker rationellt och logiskt. (Jo, det finns de som fortfarande hävdar det, jag hör det rätt ofta t.o.m.).
    Ser man till statistiken står t.ex. män för det flesta fall av impulsivt våld på krogen, läktaren eller i hemmet och de mördar både främlingar och närstående i betydligt större utsträckning än kvinnor. (Hur många gånger har man inte sett män som börjar mucka på krogen av helt obegripliga anledningar och kvinnor som rusar till för att reda ut och lugna situationen?) Det är också oftast unga män som vandaliserar allmän egendom och kör vårdslöst i trafiken.
    Många biståndsorganisationer har dessutom märkt att biståndet används bättre om det delas ut till kvinnorna eftersom männen spenderar pengarna på sig själva eller super upp dem. Det är bara att läsa alla inlägg här på FL om hopplösa män som gör en kvinna med barn och sedan skiter i både mamman och barnet, lägger pengarna på datorspel, poker, porr, sponken, knark eller annat som bara han har något utbyte av. Hur rationellt är det på en skala?
    Det är kvinnorna som får sopa upp skiten efter dessa självcentrerade känslostyrda män som, helt irrationellt, bara är intresserade av sina egna kickar. Man kan inte sitta och lalla om känslor och vara ologisk när man som kvinna måste sköta arbete och barn ensam. Det krävs både rationellt och logiskt tänkande för att få den omöjliga ekvationen att gå ihop.
    Kvinnor är överlevare som måste tänka strategiskt och ta vara på sig själva i ett patriakat som inte är gjort för dem och deras behov. Att kvinnor t.ex. inte skulle kunna skilja på sex och känslor är verkligen skitsnack om man betänker att det är just det alla prostituerade, bortgifta flickor och postorderfruar är tvungna att göra för att överleva.
    Det här handlar inte om biologi, självklart finns det undantag både bland män och kvinnor, utan om att de traditionella könsrollerna ger män betydligt större utrymme att leva ut sina känslor och sin egoism än kvinnor, som uppfostras till att serva och städa upp i männens spår.
    Kan det vara så att myten om de irrationella, känslostyrda kvinnorna odlas för att kvinnor ska tro att de behöver en man som styr upp deras tillvaro med sitt logiska tänkande så att de inte inser att de kan sköta sin tillvaro helt rationellt på egen hand?
    You tell me...

• Svar på tråden Dags att avfärda en av de mest ologiska myterna om kvinnor....
  • Greg

Jasså du.. det är så männen är.
    Då vet jag.

• Abyss

Inte alla, vilket jag också konstaterar, men statistiskt sett en stor del av dem tyvärr.

• Aaliyah

Abyss; intressant tråd! Jag tror du har rätt i dina iakttagelser. Idéhistorikern Karin Johannisson har skrivit om fenomenet i sin bok Den mörka kontinenten. Jag kommer också att tänka på den kvinnliga huvudpersonen i filmen Breaking the waves som ju beskrivs som en naiv, barnslig och "naturlig" varelse, utan förmåga att tänka rationellt.

• Jan 39

Läste nyss i AB eller Expressen om en kvinnlig forskare som funnit signifikanta skillnader mellan mäns hjärnor och kvinnors.
    Jag citerar fritt: Kvinnor har en 8-filig motorväg för känslor medan männen har en smal landsväg...

Vi är helt enkelt väldigt olika på många områden pga olika halt testosteron i hjärnuppbyggnaden.
    Vi KAN helt enkelt inte förstå varandra och detta måste man förstå för att förstå skillnaden!

• Jan 39

Det är alltså hög tid att inse att det inte är en myt, Abyss!

• Abyss

Men Jan39, alla de där biologiska argumenten ger mig intrycket av att kvinnors hjärnor är betydligt mer avancerade - den överlägsna simultankapaciteten, empatiförmågan, språkliga färdigheterna etc - och då kan jag bara dra slutsatsen att alla beslutsfattande poster borde innehas av kvinnor och män får helt enkelt sköta sånt deras hjärnor är anpassade för - monotont kroppsarbete.
    Eller missförstod jag dig nu?
    Aaliyah, fasiken jag kommer mig aldrig för att läsa den...
    Myten om den irrationella kvinnan tjänar ungefär samma syften som den om den glada, ständigt dansande 'negern'. Irrationella människor ska inte ha makt, de ska underhålla dem som har det....

• BadSector

Abyss:
    Du verkar vara lite ute på en ideologisk cyekltur.

Menar du att det FINNS biologiska skillnader mellan en manns och en kvinnas hjärna;

"alla de där biologiska argumenten ger mig intrycket av att kvinnors hjärnor är betydligt mer avancerade"

eller "struktuuuuurer", som ni feminister älskar;

"Det här handlar inte om biologi"

Man ger ett tämligen förvirrat intryck om man håller på och motsäger sig själv, speciellt när man motsäger sin egen trådstart i just den tråden man startat.

"och då kan jag bara dra slutsatsen att alla beslutsfattande poster borde innehas av kvinnor "

Nu ska du få smäll på fingrarna av en ganska bestämd kille - Empirin.

Det finns praktiskt taget INGA samhällen där kvinnor innehar majoriteten av de beslutsfattande posterna.
    Vad tror du det beror på, om nu kvinnor vore så mycket bättre lämpade för det?

En nation ledd av kvinnor, dessa överlägsna ledare, borde ju ha tagit makten över hela världen för länge sen!

• Abyss

BadSector,
    hört talas om IRONI?
    Jag tror att det finns biologiska skillnader men är övertygad om att de påverkar vårt beteende i ganska liten utsträckning, alltså köper jag inte Jan39s påstående. Det var ett s.k. SKÄMT från min sida.
    Men om nu kvinnor aldrig har fått möjligheten att styra något samhälle kan du ju inte påstå att du har empiriska belägg för att de inte skulle kunna det, du kan bara konstatera att så länge den fysiska styrkan var den avgörande maktfaktorn så regerade männen. Det är ingen tillfällighet att kvinnors inträde i maktens korridorer sker i informationssamhället där makten bygger mer på kunskap och intellektuell förmåga.
    Dessutom tycker jag att du ger uttryck för typiska patriarkala maktstruktuuuurer när du antar en raljerande ton mot mig redan från början och kallar mig 'förvirrad' men det kan väl aldrig ha varit meningen?

• Jan 39

Abyss!
    Ironi kan duga som förklaring när man halkat omkull på isen draperad i teorier som halkar ner runt fötterna.
    Men ironi är helt fel i en seriös diskussion.

Säg vad du tycker rent ut och skit i den fina ironi vi män ändå aldrig förstår.

Kvinnor kan inte SAM-arbeta. Det är därför inga matriarkat håller måttet i konkurrens med patriarkat.
    Kvinnor ska bestämma alla på en gång - annars får det vara!
    Och så byggs inga samhällen annat än i avlägsna djungelbyar där enstaka kärringar med skräckregemente kan hålla styr på sin lilla stam.
    Så fort lite demokrati smyger sig in förtvinar matriarkatet och dör som samhällsform.

Inget av detta är ironi utan klara fakta.

Över alla historiens nycker styr till sist biologin:
    Män är starkare, kan samarbeta utan problem och har dominans p g a sin biologiska överlägsenhet fysiskt.

Kvinnor är känsligare och bättre på vård och omsorg om barn och gamla.
    Att de saknar kompetens att löneförhandla är synd men de får skylla sig själva som inte kan lägga upp ett fungerande samarbete systrar emellan.
    Hade de varit förmögna till detta skulle det mesta av löneskillnader och annat som ni kallar kvinnoförtryck inte finnas.

De få kvinnor som fått makt i vår moderna historia; Indira Gandhi, Golda Meir och Imelda Marcos; har inte varit några klockrena fullträffar direkt.
    Condolezza Rice kan kanske bli det lysande undantaget ?

PS Alla som säger emot detta utmanar jag på armbrytning DS

• Aaliyah

Jan39; en sak stämmer, män är oftast fysiskt starkare. Den som är starkare har mer makt, eftersom han kan använda våld om han inte får som han vill.

Svar på tråden Dags att avfärda en av de mest ologiska myterna om kvinnor....