• LittleSunshine

Hjälp?! Spindlar i mina växter!!?

Jag upptäckte precis att under bladen på några av våra inomhusväxter så finns det en massa spindelväv och små bollar (antar att detta är ägg...) och ett par små små spindlar som springer runt..

Den ena växten ser inte ut att må så bra så jag antar att det beror på ''äggen''..

Frågan är då finns det något man kan göra för att rädda växterna?

Har sökt på nätet men får inte fram något vettigt där.. någon som kan hjälpa mej?

//eRikA
  • Svar på tråden Hjälp?! Spindlar i mina växter!!?
  • isisisis

Ta och spruta dem med såpvatten....1 del såpa 6 delar vatten....sätt i skugga!
    Upprepa vid behov.....
    Hjälper i regel!

• LittleSunshine

Tack!
    Ska testa det genast!

//eRikA
  • Dino78

Det låter som det är något som kallas spinn. Detta hade jag och jag ringde blomaffären och dom sa att det smittar! Så ta alla blommorna, spola av dom med duschen, köp medel på blomaffären (fråga vad som krävs mot just spinn) och ställ dom på balkongen. Viktigt som sagt att alla blommor i samma fönster får samma behandling!

Flaskan med det där medlet var inte så dyrt, jag tror det finns att köpa i vanliga affärer med bland blommorna.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

PYREX insektsspray hette det som jag blev "beordrad" att köpa Kollade nyss i städskåpet

DIF i själ och hjärta
  • isisisis

Spinn går bort med såpvatten!
    Jag är trädgårdsmästare och växtskötare i mitt yrke!
    Men vill man köpa ett annat medel kan man ju göra det!

• Dino78

Skrev bara vad dom sa på blomaffären när jag ringde om problemet Men såklart...dom vill ju sälja sina grejer förstås

DIF i själ och hjärta
  • isisisis

Såpa är en naturprodukt som inte förstör miljön.
    Om den dessutom fungerar tycker jag det är att föredra.
    Det är inte så bra med alla medel hushållen använder.....

• maha6305

Om du bara visste vad många småspindlar du får med dig hem när du köper julrosor!
    Fråga en florist ;)

• LittleSunshine

spinlarna försökte fly från såpan... vad händer m äggen tro? kvävs dom eller kommer de kläckas?

//eRikA
  • isisisis

De torkar ut och blir svarta och dör....Spindlarna klarar inte sig heller....de kvävs tror jag rent tekniskt!
    Det kan se ut som om de är kvar.....men tittar du noga så ser du efter några dar att de inte lever!

• Flyssel

Kläm sönder dem! Jättekul eftermiddagsnöje, he he (devilish laughter)

• Flyssel

Du skulle se mig med fästingarna jag plockar från katterna.. Med ett stort leende har jag grillparty i badrumshandfatet! Eldar man på dem med tändare så låter de "SPJFJUUUTT!" och liksom exploderar efter en stund!
    Oj så grym jag låter... Jag som tycker så mycket om djur... Jag kanske borde se över mitt beteende

• LittleSunshine

jag tycker det är så äckligt m kryp... kliar på kroppen på mej fortfarande

//eRikA
  • maha6305

Nu ska jag släppa bomben om Julrosorna (ingen ställde ju självmant följdfrågan jag väntade på)

Det finns en parasitinsekt som äter upp märgen i stjälkarna så att dessa blommor massdör hos odlarna ibland.

Botemedlet importeras bl a från Holland och består av små små nästan osynliga spindeldjur (biologisk bekämpning) Några 100 eller 1000 sånna får du nog med dig i varje blomma.

God Jul ;)

• isisisis

Maha....Jag sköter växter....och har kollat på kvalster i labbet....de syns inte för ögat!
    Skulle tro jag får i mig ett gäng varje dag!
    Nyser gör jag 20 ggr om dan iaf!

Svar på tråden Hjälp?! Spindlar i mina växter!!?