• vera82

Varför dåligt blodsocker??

Va hos min bm igår o tog lite prover o då hade mitt socker gått upp från 5 till 7,6.
    Hon frågade vad jag hade ätit innan o jag sa broccolisoppa med mjukt bröd till.
    Va farinsocker i brödet så hon sa att det kunde vara det men ville ändå göra en glukosbehandling på mig på tisd.
    Jag har diabetes i släkten(min morfar,moster o farbror) men har aldrig nånsin haft problem med för högt blodsocker eller övervikt.
    Jag äter mkt frukt o grönt o alla anser mig vara värsta hälsofreaket så jag fattar inte varför det kunde bli såhär?
    Är det vanligt att vem som helst kan få graviditetsdiabetes o vad gör man åt saken om nu så skulle vara fallet?
    Hoppas att proverna är bra på tisdag *nervös*

• Svar på tråden Varför dåligt blodsocker??
  • Maria R

Men att sockret ligger på 7.6 när man ätit vadsomhelst är väl inte ovanligt. Det har jag för mig att allas gör, mitt gjorde det när jag hade ätit innan provtagning när jag var gravid.

• vera82

Gör det?
    Jag kan ingenting om diabetes blev bara så orolig för att det låg på 5 förra gången o hon sa att hade jag inte varit gravid så hade 7,6 varit diabetes.

• Petra i Kattland

Det vanligaste är att man får graviditetsdiabetes om man är överviktig eller har typ 2:are i närmaste familjen (föräldrar och syskon). Men det finns även dom som är normal- eller tom underviktiga, inte har några släktingar med diabetes som ändå får det.

Vad som räknas som diabetes är dessutom olika i olika landsting. Var och en har sin egen linje för vad som räknas som normalt blodsocker. Så det kan bero på vart man bor om man har diabetes eller inte.

Lycka till på tisdag och hoppas du slipper diabetes! Skriv gärna hur det gått! Kram

• Babyyy

Mitt blodsocker har oxå varit uppe över 7...min bm har inte sagt något om det! Hade senast 6,2 så det har gått ner lite, men ändå..

• Babyyy

måste tillägga att när min graviditet startade låg jag på 3,2

• Petra i Kattland

Det beror på vart man bor, vilket landsting man tillhör. Alla verkar ha olika gränser för vad som är diabetes...

• Maria R

Men jag måste bara fråga; räknas det verkligen som högt blodsocker när man har 7.6 när man har ätit?! På fastande magen är det ju högt men har men annars?

• Älskarminabarn

Risken för diabetes är om blodsockret går upp mot 10. Runt 7-8 är en normal stegring efter en kolhydratrik måltid.

• vera82

Får hoppas jag inte har sådär högt när dom tar provet på fastande mage på tisdag då.
    Håll tummarna!!
    Tack för alla svar!!

Svar på tråden Varför dåligt blodsocker??