• Emilia82

laga och frysa in blomkål & broccoli???

har en tös på snart ½ år...vad ska man laga för mat? och hur fryser man bäst in den? har någon bra tips och ideér!? jag har blomkål och broccoli hemma som jag bör göra någe av idag...tack!

• Svar på tråden laga och frysa in blomkål & broccoli???
  • lönnemåla

Koka, kör med mixerstav och frys in i ispåsar el dyl. Sedan är det bara att ta fram lagom många "isbitar" att äta.

• Emilia82

Ok,men man behöver ej blanda i någe matfett,olja eller någe? man bara fryser in det?

• lönnemåla

Jag kör med bröstmjölk till min lilla, snart 5 månader. Men det sägs ju att man ska vänta med vanliga mjölkprukter till barnen är året. Annars ska du inte behöva något tror jag.

• Emilia82

OK,vi ger ersättning, men det går alltså att blanda i före man fryser? eller hur gör du?

• lönnemåla

Jag bara mixar och fryser in. Sedan när jag tinar och tar fram det så blandra jag i lite för att det inte ska bli så torrt. Du kan oxå blanda i vatten OM du vet att vattnet är godkänt, annars kokar du bara det.

• Emilia82

Ok,tror jag gör så att jag kokar blomkål och broccoli,sedan mixar (var för sej) sedan fryser in...sedan blandar med tex mjöl och potatis när jag tösen ska äta...blandar då ihop det...

• soraya

Du menar mjölk och inte mjöl - eller hur!

Innan glutenvarningarna börjar ramla in...

• semmie

jag blandar alltid med en tesked smör per portion i matan. sa dom på bvc. de behöver ju extra fett

• MissBeccis

Kolla på www.growingpeople.se där finns recept på egna puréer, och i dem står det olja.

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • semmie

ja jag lägger in det före jag fryser in. blir kanon bra. gjorde med kokt köttfärs och potatis idag med, uppskattat av maja iaf

Svar på tråden laga och frysa in blomkål & broccoli???