• mandala

Hur lång tid tar ett kejsarsnitt?

Min kusin ska göra kejsarsnitt den 10/11 och jag undrar hur lång tid det tar att utföra ett planerat snitt?

Hur lång tid innan får man bedövning och när är det hela sen över?

Brukar man hamna på BB eller patienthotell när man gjort snitt? Kan man ha sin bebis hos sig direkt efter eller när brukar man fungera igen så man kan ha sin lill* i famnen?

Kanske självklara frågor men jag har ingen aning och är lite nyfiken. Hon vet inte själv något heller.

• Svar på tråden Hur lång tid tar ett kejsarsnitt?
  • MariaF

Hej! Jag blev snittad med våran dotter den 1/9 i år. Det tog ca 10 min efter dom satt bedövningen till hon var ute, men sedan tar det mycket längre att sy ihop en. Tror det tog kring 30 min att sy, sen får man ligga på uppvaket till bedövingen släppt, för mig tog det 5 tim. Det var inte kul fick bara träffa Athena 30 min på hela tiden, hon var tre veckor för tidig och dom var tvungen att ta massa prover och mata henne.
    Önska din kusin lycka till!

• Lixa

För mig tog det ca 10 min efter bedövning att få ut min lilla saga...jag fick hålla henne hela tiden medans dem sydde ihop mig sedan hade jag henne hos mig i en vanlig förlossningssal tills bedövningen släppte efter det fick jag komma upp till BB-avdelningen...slapp alltså att ligga på ett uppvak...var planerad från första början...

• kattis81

Mitt snitt tog en 40 minuter, Natasia var ute efter en 5 minuter kanske och resten av tiden syddes jag ihop.
    Direkt efter operationen körde dom in mig i ett vanligt förlossningsrum, där jag fick ligga ungefär 2 timmar, en sköterska kollade mitt blodtryck varje halvtimme och jag fick en spruta med blodförtunnande medel (mot blodpropp). Jag fick ha Natasia och min sambo hos mig hela tiden.
    Jag fick spinal bedövning, en injektion i ryggen, precis innan jag skulle rullas in på operationssalen. Det tog inte lång tid alls (nån minut?) innan jag kände hur benen blev varma och började domna bort. Urinkatetern satte dom efter jag fått ryggbedövningen, men i vanliga fall brukar katetern sättas redan innan man rullas ner till operation. Bedövningen satt i länge, men jag kunde röra lite på benen när jag låg i förlossningssalen men jag hade inte nån känsel eller styrsel utan det kändes mer som att det var nån annans ben.. typ. Jag snittades klockan 9 på morgonen och var uppe och gick vid 5-6 på kvällen.
    För mig var snittet en förbannat hemsk upplevelse.. mitt blodtryck sjönk väldigt så dom fick ge mig efedrin ett par gånger för att få upp det, jag mådde väldigt illa och hade ångest.. Stannade på sjukhuset en vecka, vantrivdes enormt men Natasia behövde lite hjälp med att äta så vi var tvungna att stanna såpass länge.
    Dom fyra första dagarna fick jag en spruta i låret mot blodpropp varje morgon, varje dag fick man 4st 1grams alvedon och vid behov nåt starkare som jag inte minns vad det hette.

Hoppas det går bra för din kusin!

• Nightwish

vi kom in kl 08 på morronen. vid 10 kom vi in på op salen. Efter dom satte spinalen så fick jag lägga mig ner och dom började klä upp med gröna dukar osv sen väntade dom en liten stund innan dom började snitta. Tog kanske 10 min innan hon var ute. jag fick upp henne direkt på mitt bröst, sen tog dom henne och klädde på henne och vägde, sen kom dom tillbaka direkt & jag fick ha henne på bröstet hela tiden medans dom sydde. Tog kanske 30-40 min att sy? Sen kördes vi in på en förlossnings sal där vi låg ett tag så att bedövningen skulle släppa lite och dom kollade bt osv. sen kördes vi upp till bb. va alltså med tösen hela tiden, inget uppvak elelr sånnt.

• Nightwish

vi kom in kl 08 på morronen. vid 10 kom vi in på op salen. Efter dom satte spinalen så fick jag lägga mig ner och dom började klä upp med gröna dukar osv sen väntade dom en liten stund innan dom började snitta. Tog kanske 10 min innan hon var ute. jag fick upp henne direkt på mitt bröst, sen tog dom henne och klädde på henne och vägde, sen kom dom tillbaka direkt & jag fick ha henne på bröstet hela tiden medans dom sydde. Tog kanske 30-40 min att sy? Sen kördes vi in på en förlossnings sal där vi låg ett tag så att bedövningen skulle släppa lite och dom kollade bt osv. sen kördes vi upp till bb. va alltså med tösen hela tiden, inget uppvak elelr sånnt. Hon föddes 10.49 så det tog ett tag innan dom började snitta från att vi kom in på op.

• växjötjej

Varit på inskrivning idag, det känns lite bättre nu med kjejsarsnitt när jag hunnit förbereda mig psykiskt, kan förstå att det blir en himla chock om man snittas akut eller ännu värre får ett katastrofsnitt. Kan börja längta efter att se barnet nu istället för att bara vara rädd.

• Ingen

Ni som gjorde planerat snitt - hur kändes inför dagen D? Som kvällen innan julafton? Gick det att fatta att ni skulle bli föräldrar inom några få timmar? Hur lång tid tog det för er att känna att det var naturligt att vara förälder?

• Japp

Kom in 07.00 och 08.48 kom vår son till världen. 30 min allat som allt och 2 tim på uppvak.

• Nightwish

ingen - för mig känndes det helt overkligt att vi verkligen skulle in dagen efter *S* Var helt lugn, inte ett dugg nervös. Men när vi låg inne på förlossningen så kom all nervositet på samma gång. Då fattade man att det var dags snart. Hade inte det minsta problem att ta till mig barnet, det var en stor lycka när hon kom ut, och förlossningen var underbar!!!

Svar på tråden Hur lång tid tar ett kejsarsnitt?