• Cingla

Hjärtebarnsföräldrar!!

Hej alla tappra föräldrar till ett hjärtebarn!
    Har letat efter en liknande tråd men inte hittat någon riktigt.

Tänkte vi kunde samlas i den här tråden och dela med oss av vår vardag med våra barn. Här kan vi ge varandra tips och råd om allt som hör livet till, inte nödvändigtvis enbart kopplat till hjärtbarnet.

Min lille Albin föddes 7/9 2005 med bl a coarctatio aortae. För tillfället mår han fint och håller just nu på att lära sig gå! Han har 3 syskon som alla avgudar sin lillebror...

...vilka är ni?

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-15 19:39:28:
    Här är länken till hjärtebarnsförningen för er som vill läsa mer!
    www.hjartebarn.org/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-22 21:06:29:
    Har du inte hängt med från början? Helt ok, DU är ändå välkommen till vår hjärtistråd!
  • Svar på tråden Hjärtebarnsföräldrar!!
  • Lady Lovelocks

Hjärtebarn? Vad är då deras eventuella syskon?

• SysterHedvig

lady; jag tror att man med hjärtebarn syftar till att barnet fötts med en hjärtåkomma

• Lady Lovelocks

Syster hedwig-

Aha! Ja, det får man ju hoppas. Har blivit illa berörd många gånger när folk öppet favoriserat ett av sina barn... men detta verkar vara nåt annat då får man hoppas.

• Vera 74

Får jag med en "hjärtemake" vara med här? Min man har en aorta stenos och blev opererad för det när han var 6 år. Har gått på ständiga kontroller varje år och det har varit stabilt, men nu vid senaste kontrollen så var det en tydlig försämring så innom två år så väntas det bli klaffbyte. Vi har under graviditeten fått göra extra ultraljud och efter födseln av vår lilla dotter så har hon kontrollerats extra noga men ännu så länge så verkar allt med henne ok.

• Cingla
    Lady Lovelocks skrev 2006-09-15 14:52:10 följande:
    Syster hedwig-Aha! Ja, det får man ju hoppas. Har blivit illa berörd många gånger när folk öppet favoriserat ett av sina barn... men detta verkar vara nåt annat då får man hoppas.
    Eeh, blir lite ställd över ditt inlägg! Men helt klart finns ju behov av att info om detta vanligt förkommande uttryck!

Ett hjärtebarn är ett barn fött med ett hjärtfel, alternativt en förvärvad sjukdom! En person som är vuxen och född med hjärtfel är, eller har varit ett hjärtbarn.
  • Lady Lovelocks

Har sett uttrycket "hjärtebarn" i situationer där det handlat om att man lägger större vikt vid ett av sina barn, främst pga olika sjukdomar. Trodde detta var ännu en sån obehaglig tråd. Sorry, man blir miljöskadad av detta forum ibland.

Har lärt mig idag att det även finns en rumsren betydelse av ordet "hjärtebarn".

• Cingla
    Vera 74 skrev 2006-09-15 15:12:22 följande:
    Får jag med en "hjärtemake" vara med här? Min man har en aorta stenos och blev opererad för det när han var 6 år. Har gått på ständiga kontroller varje år och det har varit stabilt, men nu vid senaste kontrollen så var det en tydlig försämring så innom två år så väntas det bli klaffbyte. Vi har under graviditeten fått göra extra ultraljud och efter födseln av vår lilla dotter så har hon kontrollerats extra noga men ännu så länge så verkar allt med henne ok.
    Visst får du det! Hur mår din man? Har han fått symtom på försämringen? Så skönt att din dotter verkar vara frisk.  Albin har en liten aortastenos oxå vilket är en väldigt vanlig kombination med just coarctation. Han har även en lite mitralisstenos. Han ska på kontroll nu i höst så får vi se vad de säger då. I värsta fall måste han opereras igen men det tar vi den dagen det kommer.
  • Cingla
    Lady Lovelocks skrev 2006-09-15 18:22:16 följande:
    Har sett uttrycket "hjärtebarn" i situationer där det handlat om att man lägger större vikt vid ett av sina barn, främst pga olika sjukdomar. Trodde detta var ännu en sån obehaglig tråd. Sorry, man blir miljöskadad av detta forum ibland.Har lärt mig idag att det även finns en rumsren betydelse av ordet "hjärtebarn".
    Vad bra! Hoppas du förstår min reaktion. Inget personligt men jag tog åt mig!
    Har inte själv sett sådana trådar men det låter ju verkligen hemskt att folk har barn som de anser är bättre än syskonen! Och dessutom skyltar med det. Om du trodde det här var en sådan tråd förstår jag din reaktion!
  • Lady Lovelocks

Ja, jag blev också illa berörd först, och tänkte att neeeeeej, inte ännu en sånhär tråd... men nu har vi ju rett ut det lilla missförståndet!

• Cingla

Bra!

Fler som har ett hjärtbarn som vill vara med? Vi var i Lund i 3 veckor september 2005 coh några dagar i november. Kanske någon mer som var där. Var massor av nyfödda  just i september som var där.

Svar på tråden Hjärtebarnsföräldrar!!