Prematur-snack
Hej.
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en premtur-snack tråd.....
Hej.
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en premtur-snack tråd.....
Hej igen...
Vår flicka ( född 33+2 ) har fått sitt tremånaders vaccin nu. Hon blev trött och sov nästan ett dygn. Vaknade för att äta, gnällde och somnade om.... Men ingen feber. Skönt.
Valde ni att vänta lite eller vaccinerade ni era prematurer när de var tre månader?
Min flicka har fått 2 av vaccinationerna och det gick jättefint, ingen feber och inte nåt annat heller, hon var precis som hon brukade.
hon var född i v. 31+4
Min lille son fick vänta ca 1,5 mån med sin vaccinationsspruta.
Han är född v 33.
Märktes inget på honom efter sprutan var precis som vanligt.
Vi ska få vaccinsprutan på tisdag. Vår Melvin blev tre månader förra veckan ( född v 33+5). Räknar med feber men är glad om vi slipper den.
Tycker ni det är jobbigt när folk frågar hur gammal barnet är.
- Tre månader men egentligen....! eller vad säger ni?
Ja, oftast säger jag " tre och en halv men hon kom lite tidigt och är lite liten.... " Men nu börjar vår tjej bli så stor att det inte lika ofta händer att folk komenterar. Hon väger fem och et halvt nästan nu.
Men jag tyckte att det var lite jobbigt att hela tiden förklara att hon inte var nyfödd utan flera månader....
Matilda fick sitt första vaccin den 4:e då var hon 4½ månad, korrigerat 1½ månad. hon är född i v.26+2. Märktas ingen skillnad alls på henne för utom när hon fick sprutan, oj vad hon grina det blev inte lugnt förrän låg i vagnen och kom ute.
Ja ibland tycker jag det är jobbat att alltid behöva förklara varför hon är så liten.
När ni fick erat barn förtidigt, har folk kommenterat eller gett konstiga kommentarer???
Eller hur har ni blivit bemötta, bra dåligt???
Jag har bara blivit bra bemött. Förutom det eviga " vad liten han är.." som man fort tröttnar på när man själv tycker att han har blivit stooor
Men prematurbarn verkar vara "släktfel" i min släkt.. Mamma var en riktigt liten skrutt när hon föddes, syrran oxå, syrrans grabb kom i v. 32 och min Linus i v.34. Det verkar var 50% chans(risk) att få en prematur hos oss
BVC däremot är ju lite lustiga emellanåt.. kan säga saker som: " han har ju lite taniga ben ", "lite lång är han ju"
På sjukhuset när vi fick lillan var alla otroligt snälla och bra. De tog sig tid att prata med oss trots att det blev ett akutsnitt. Sen låg vi på neo i sju veckor så vi träffade nästan inga vänner på hela sommaren.
Nu kan det vara lite jobbigt att hela tiden förklara att vårt barn är infektionskänsligt och att hela tiden fråga om vännerna är förkylda innan man kan träffas...
Ja g tycker också att det är jobbihgt när folk tjatar om hur liten hon är.
Vår lilla tjej har vänner å släkt knappt vågat titta på i vagnen under första veckorna. Trodde hon skulle gå sönder om man stirrade för hårt tror jag... (född i v 31) Nu är hon stor å tjock ..haha.. 4,2 kg, å BVC folket har sagt att prematurer just växer på bredden först, och sen drar de ut sig på längden. Ska bli skoj å se vilken fin boll hon kommer bli nu då..
Ha,ha..
Vår unge är också en rulta! Över medel på vikten.... gör mamma stolt. Hon är fyra månader nu (föddes33+2) och väger 5600 och är 58,5 lång. Och riktiga äppelkinder.
Igår var hon lite snorig så jag blev jätterädd att hon blivit förkyld. Men idag är hon osnorig... och frisk...skönt!
Är ni andra rädda för förkylningar nu?
Min lilla plutt har alltid nyst när man lagt henne på skötbordet (kanske för hon får lampa i ögonen..?) men härom dan började hon nysa ut lite snor minsann..trodde också hon åkt på nån förkylning, men det gick över på en dag, rosslade lite i halsen å så, men jag antar att alla fantastiska antikroppar hon får via bröstmjölken gör henne till en super-power-puff-brutta redan! stark å frisk! (fastän allllllla runt henne varit krassliga!) Är inte så himlans orolig, tror att de små klarar sig rätt bra.