• Soffen

När kan man börja med paraplysulky?

När kan man börja med paraplysulky? Är de mindre sköna/bra att sitta i än en kraftigare sittvagn? Jag drar mig för att åka buss med min kombivagn och tänker hela tiden att när dottern blir större ska jag köpa en paraplysulky som man kan fälla ihop på bussen om den är full/har höga trappsteg. Ännu är hon inte ens 2 mån så jag tänker inte handla en imorgon direkt, men när är hon gammal nog?

• Svar på tråden När kan man börja med paraplysulky?
  • thefrog

jag har inte haft en paraplysulky men vi hade en emmaljunga scooter(vanlig sulky) till vår dotter i ca en månad till jag kom fram till att det kändes inte bra att ha henne framåtvänd än occh då är hon nu 8 mån. bytte till mig en större vagn i helgen. men min dotter klagade inte. hon stortrivdes men hon har inteheller visat att hon vill sitta åt andra hållet när hon åker bakåtvänt i den nya vagnen nu så så länge hon är nöjd att åka mot mig så får hon göra det.
    tror det beror mycket på en själv och sitt barn. men detta var min erfarenhet ialla fall .

• Amorella

Utomlands har de ofta paraplysulky från första början. I Sverige är rekommendationen från 6 månader. Här får man helt enkelt använda sitt eget omdöme. Några börjar tidihgare och andra senare.
    En stor nackdel är att den är framåtvänd och det trivs jag inte riktigt med. Man har inte riktigt koll på babyn och många barn trivs inte med att sitta framåtvända.
    En annan nackdel är att de inte är lika bekväma. Liggläget är inte lika bra som en vanlig vagn och paraplyvagnar är sällan lika ombonade.
    Du får prova dig fram helt enkelt när det passar er!

• pattisza

Vi började med paraplysulky när dottern var 7 månader. Vi har den bara korta vägar eller om vi skall till stan och gå i affärer. Den är inte så bra att lasta i som en vanlig vagn. Jag tror inte det är så lätt att fälla ihop den samtidigt som man skall ta hand om lillan på tex bussen. Den går inte särskilt bra i snö. Men som sagt vid vissa tillfällen är den jättebra.

• Amorella

Det finns ju vissa vagnar man äller ihop med ett enhandsgrepp, men det är inte paraplyvagnarna utan de med helt styre. Carena har någon sådan bl.a. Jag vill bara lägga till att vi trivs jättebra med vår paraplyvagn som vi har som komplement; jag lät så negativ ovan. Men den känns bättre ju större och stadigare vår tjej är. Det finns säkert andra som är mer ombonade. Vi har en Carena Lieback Lux med nästan fullt liggläge.

• Saccharina

Jag har köpt en som vi kommer ha nu i höst när vi ska ut på lite olika resor. Då kommer K vara 7 mån.
    Tror det är väldigt olika från barn till barn när de är mogna att åka framåtvända.

• Saccharina

Ps. jag köpte en som har nästan fullt liggläge Ds.

Svar på tråden När kan man börja med paraplysulky?