• J och J

vad har ni för uppvärmning i ert hus?

Vi har direktverkande el i vårt hus.. vi är 2 vuxna och 2 barn på  115kvm.. 1 1/2 plans hus

hjälp mig att hitta en lösning då tusenlapparna drar i väg nu till vintern.. vi har funderat på en braskamin..

vad ni har för uppvärmning? och vad kostar det?

• Svar på tråden vad har ni för uppvärmning i ert hus?
  • 5Barnsmorsan

Vi använder ved. Betalar ca 5000 kr per år för veden. Ca 40-50 kubik brukar vi köpa

• stin a

Braskamin är en bra lösning,,,sen är det så himla mysigt att sitta framför på kvällarna och tita på elden,,,så mysfaktorn blir ju himla hög.
    Annar så har vi fjärrvärme till huset sen två år tillbaks .Vi har ett stort hus på lite över 200kvm.En braskamin och två kakelugnar,,Kakelugnarna behåller värmen länge i flera dgar om man eldar ordentligt i dem.
    Vi sänkte våran värmekostnad med 10.000kr/år efter vi instalerade fjärrvärme.
    Men bor man på landet så går ju inte fjärrvärme.Flört

• J och J

Använder ni bara ved? låter lyxigt.. har ni ett stort hus?

• J och J

stin68
    vi kan kan inte använda oss av fjärrvärme..tyvärr. jag funderar på bergvärme men det låter både jobbigt och dyrt.. jag tror vi satsar på en braskamin.. jag har tröttnat på att betala 20000 / år i värme och el.. och som du säger hög mysfaktor Glad

• helene306

Innan eldade vi som tokar för att få upp 20 grader i kåken, men trots 2 ackumulatortankar var det likt förbaskat 16 grader( eller mindre!) på morgonen . Sen investerade vi i bergvärme (154.000 och det är det bästa vi gjort! Annars har vi en kakelugn som vi eldar i för mysfaktorns skull, men den är placerad i matrummet så man får bara del av mysfaktorn till frukost/middag.

Att våga är att leva!
  • stin a

Ja det är lite tröttsamt med värmeräkningar.Våra var på 27.000-29.000kr per år innan vi fick fjärrvärme...lite skillnad.
    Jag tycker det låter vettigt av er att köpa en braskamin först och främst....sen om några år kanske ni kan installera bergvärme....För bergvärme är inte så tokigt men dyrt,
    Braskamin att sitta vid vintertid på kvällarna med lite snacks på en pläd är helt underbart,,,Flört

• Clarenville

Om man har direktverkande el är det jättedyrt att installera bergvärme eftersom man även måste byta till ett vattenburet system. Braskamin är väl en bra början, kanske kombinerat med en takfläkt för att få runt värmen till övriga huset. En luftvärmepump kanske fungerar?

• Clarenville

Glömde tillägga, vi har fjärrvärme i vårt hus nu och i vårt gamla hus bytte vi från olja till bergvärme. Bergvärmen är det som vi är absolut mest nöjda med, fungerade suveränt och vi fick riktigt låga uppvärmningskostnader.

• J och J

ja en braskamin är en början och prova detta året.. nästa höst kan man se över det igen..
    Jag har hört att man kan få bidrag? stämmer det?

Svar på tråden vad har ni för uppvärmning i ert hus?