• Etta med kokvrå

Vad hände med milkshake?

Vad hände egentligen med milk-shake? När jag var tonåring så fanns denna ljuvliga dryck att köpa i stort sett överallt, t o m i Sibyllakorvkioskerna och det fanns hur många smaker som helst, från hallon och päron till banan och choklad.
    Nu hittar man knappt milk-shake någonstans och när man väl hittar den så serveras den i ynkligt små muggar och den finns bara i två eller tre trista smaker - Vanilj (den förbannade vaniljen är tydligen synonymt med glass för svenska glasstillverkare), jordgubb och choklad. WOW... Vilken fantasi.

Likadant är det med mjuklassen, den fanns förr i massor av smaker (päron var min favorit) men idag är det nästan bara denna eviga vanilj som gäller och istället så doppar de den i något äckligt jävla strössel och skit. Vill jag ha glass som knastrar så doppar jag den i en sandlåda. Varför jag nu skulle vilja göra det har jag ingen aning om och jag ställer mig lika frågande till det som att det finns folk som frivilligt betalar för att få sina glassar doppade i tårtströssel, kolakulor, mintflingor och nötter och fanskap.

• Svar på tråden Vad hände med milkshake?
  • Hannah76

Jag kommer ihåg att det fanns ett ställe här där man kunde köpa mjukglass med smak vanlij/jordgubb (halva glassen var rosa, den andre vit) den var sååå god.

• MSI

etta med kokvrå: Förändringar verkar inte vara din grej, va? Dagens ungdom är för klen, vi ska inte förändra på något som du definierar som "svenskt", de initmare kroppsdelarna ska inte rakas och att flytta ihop med någon är inte heller din grej etc.

Lite konservativ kanske?

• nassepånken

det är sant, de fantastiska milkshakarna är inte lika vanliga längre. ska man vara riktigt konservativ kan man kalla det "bärmjölk", så hette det i "mormors sylt och farmors saft" (eller var det tvärtom?) en kokbok från tidigt 60-tal

• Bispan

Du är tydligen aldrig på McDonalds? Eller vid Sibyllakiosken. "Mjölkskak" finns på båda dessa ställen i "byn"..

• Etta med kokvrå

Nassepånken:

" ska man vara riktigt konservativ kan man kalla det "bärmjölk",

Den var bra! Det ska jag kalla skiten i fortsättningen.

• Julia85

Åhh vad gott det var! Vi hade en godisaffär som gjorde egna milkshake, var så gott! Med många olika smaker. Det försvann ju för några år sen..

• BabyJia

Gör egen milkshake...de har jag gjort sen jag va liten efter de att syrran lärde mej. Då kan du ha vilken smak du villFlört

• Julia85

Det är inte alls samma sak att göra hemma. Brukar nämligen göra det ibland.
    Vaniljglass, mjölk och smak. Tex, jordgubbsylt eller oboy..

• BabyJia

själv känner jag ingen skillnad på å köpa el göra egen...hur gör dem som säljer då?

• prickelina

päron mjukglass det minns jag, gud vad gott!!!!!!!!! Varför försvann den??? De hade päron milkshake på McDonalds förra sommaren, den var jätte god! Annars blir det banan på Burger King.

• Gunilla75

I Landskrona finns ett ställe, där de har minst 20? olika smaker att välja på. Dock har jag inte provat!

Svar på tråden Vad hände med milkshake?