Ni som är el läser till läkarsekreterare!!!
Hej!

Hej!
Hej!
Jag är medicinsk sekreterare och har läst två år på Universitetet (Medicinsk sekreterarutbildning) men man kan även läsa KY-utbildingar på vissa orter.
Jag tyckte inte att utbildningen var svår och vi läste bland annat medicinsk terminologi, svenska, engelska, offentlig förvaltning, vårddokumentation, arbetssociologi och personaladministration och en himla massa mer.
Jag har jobbat i sex år och har nu en lön på 17 500 kr vilket jag tycker är uselt för att ha gått två år på universitetet med studielån till följd. Jobbet i sig är kul men det beror ju också på vart man jobbar
Hade jag i dagsläget vetat om löneutvecklingen hade jag nog tänkt mig för både en och två ggr innan jag hoppade på utbildningen (hade även läst 1,5 år innan så studielånen är ju inte låga direkt...). Skulle jag få den betald av arbetsförmedlingen hade jag inte tvekat, vet inte hur din situation ser ut?
Hoppas du har fått lite svar i alla fall men undrar du ngt mer är det bara att hojta till!
Ha det gott!
Tack för hjälpen!
Hej
Har varit läkarsekreterare men lönen är inte rolig så dålig!!!!
Ska man ha lite pengar ska man va forskningssekreterare det har jag också varit då vart den lite bättre men fortfarande ingen lön man jublar över om jag säger så!!!
Jag har jobbat till som läkarsekreterare av och till (mest till) sedan 1983 då jag gick läkarsekreterarutbildningen, som på den tiden var en termin. Tycker att jobbet är ganska kul och omväxlande - jobbar på en distriktsläkarmottagning. Lönen är dock under all kritik. Tjänade bättre när jag jobbade i livsmedelsaffär. Har funderat på att söka till en privat arbetsgivare istället för landstinget men där jag bor finns tyvärr inte det alternativet, då måste jag flytta!
Vad tråkigt att man tjänar så dåligt. Jag har redan en del studieskulder så det tål nog att tänkas på... Men det verkar vara ett kul jobb och det är ju inte fel...
Mystjejen: visst är det trist att det är så låg lön. Det är ju ett typiskt kvinnoyrke och de brukar aldrig vara bra betalda tyvärr . Har nog under alla mina år i yrket bara hört talas om EN enda kille som jobbat som läkaresekreterare - har dock aldrig träffat någon IRL så han kanske bara var påhittad
. Jag har kommit upp i den anmärkningsvärda summan av strax över 18 000 kronor nu efter så många år i yrket och det är rent ut sagt för dj..ligt.
Vi har faktiskt ett viktigt och ansvarsfullt jobb och utan läkarsekreterarna skulle inte många mottagningar och avdelningar fungera. Tyvärr är mycket av jobbet vi gör "osynligt". Jag har sagt till mina kollegor att vi kanske ska låta bli att göra våra arbetsuppgifter en dag eller två. Då skulle folk få upp ögonen för vad vi egentligen sysslar med.
Lycka till med dina jobbfunderingar - det är inget lätt val man ska göra det där!
Jag måste bara få tillägga att jag faktiskt har träffat en manlig läkarsekreterare IRL
Kamel: då finns han alltså . Jag trodde han var lika overklig som jultomten
!
Eddan: Ja visst trodde man det! Det var många som tog sig vägar förbi stället han jobbade på bara för att få sig en kik
Jag läste att läkarsekreterare inte är ett framtidsyrke eftersom det blir mer och mer att man skriver själv. Stämmer, eller stämmer inte?
sakoline: jag tror inte att det stämmer. Det är ju lag på att föra patientjournal och som läget är redan nu, att läkarna tycker att de har alldeles för mkt administrativt arbete, tror jag inte att vi kommer försvinna. Det är ju vi som har utbildning i detta och även om det kommer underlättas med digital diktering och datajournal så kommer vi även få andra arbetsuppgifter för att underlätta för andra personalkategorier som faktiskt ska vårda patienten. Men det här är min helt personliga uppfattning och åsikt.
Det har under hela tiden jag jobbat som sekreterare varnats för att vi ska bli mer el mindre överflödiga. Jag kommer ihåg (nu låter jag väl som jag är 100 år ) när vi skulle bli datoriserade. Då sade man att vi sekr skulle försvinna. Det slutade istället med att vi fick mera jobb. Någon har räknat ut att på 100% läkare så behövdes det 50% läkarsekreterare innan datoriseringen men att det nu behövs 75% sekreterare per 100% läkare!
Om man ser till kostnaden så säger det väl sig själv att det är bättre att läkarna tar hand om patienterna och vi tar hand om administrationen. Då gör alla det de är bäst på och arbetsgivarna får mest för sina pengar.