• Anonym

När kan man ha sex efter kejsarsnitt?

Jag har gjort kejsarsnitt för nästan 2 veckor sedan, och är ju i och med det inte alls "skadad" i underlivet.
    Har nu börjat bli lite sexsugen men är lite nojjig över stygnen som ju finns både inuti och utanpå magen. Hade inte tänkt mig några gymnastiska övningar direkt men...

Nån som vet när man kan börja ha sex igen?
    Måste/bör man vänta på att avslaget har slutat?

• Svar på tråden När kan man ha sex efter kejsarsnitt?
  • MamsenJ

vi kunde i vänta så vi hade det en vecka efter snittet. men man ska använda kondom för att undvika infektioner sa de.

• Monica H

Man bör vänta tills avslaget är borta och det brukar vara 6-8 veckor. Men det är ju för infektionsrisken så med kondom går det säkert.
    Är själv snittad och du känner nog själv vad du kan göra och inte göra med ditt snitt.
    Känner du att det inte gör ont så är det väl bara att köra med kondom då

• Anonym

Ok, så kondom är iallafall ett måste, bra att veta!
    Har inte fått någon info om detta alls från sjukhuset eller bm.

• helene306

Har du avslag, använd kondom pga infektionsrisken. Vi hade sex 5 veckor efter snitt.

Att våga är att leva!
  • rubygirl

Jag fick livmoderinfektion en vecka efter snittet (inte pga sex - bara ren otur). Jag kan säga att jag definitivt inte skulle göra något som innebar en risk att åka på det igen. Det gjorde nästan lika ont som öppningsfasens sista del.

Kan du hålla dig tills avslaget är slut, så gör det. Det finns annat mysigt man kan göra tillsammans under den korta tiden.

• Nadjis

Som föregående talare, en vecka efter med kondom

• Anonym (1 vecka)

Vi hade sex 1 vecka efter mitt snitt,, Med skydd.

• Anonym

Ok, nu var det snart 4 veckor sedan.
    Och mitt avslag har nog slutat... men det trodde jag för 2 veckor sedan också att de hade gjort, men sen kom det nog tillbaka, men som kraftig mens.

Nu har det inte kommit något på ca 2 dygn, kanske är över...
    Är lite sugen så det är lite jobbigt, tycker inte att allt annat är så himla mysigt.
    Visst, jag kan tillfredställa honom, men sen då...? (Tråkig jag lät där!)
    Vill ju knappast ha killen där överhuvudtaget när man blöder, inte så fräscht!

• rubygirl

TS:
    "Och mitt avslag har nog slutat... men det trodde jag för 2 veckor sedan också att de hade gjort, men sen kom det nog tillbaka, men som kraftig mens."

Precis samma sak hände mig. Trodde att det var avslaget som inte var slut, men det VAR mens. Väldigt vanligt att den kommer tillbaka efter bara några veckor, trots helamning. Tänker ni ha sex - se till att använda skydd!

Svar på tråden När kan man ha sex efter kejsarsnitt?