• smiley77

Är det 100% säkert att koppla ur airbagen i passagerarsätet?

Vi är i valet och kvalet hur vi ska göra. Har en Ford Mondeo med airbag i passagerarsätet. Har kollat upp att det kostar 1200 kr att koppla ur airbagen och några tusen till om man vill montera bort den helt. Har hört så mycket om att det inte går att garantera att det är 100% säkert att "bara" koppla ur den. Har läst en annan tråd här att vissa bilverkstäder säger att man får koppla ur den på egen risk. Det låter väldigt konstigt måste jag säga, samtidigt som jag förstår att det måste finnas en skillnad på att koppla ur och montera bort airbagen. Ni som har barn sen innan och har bilbarnstolen i baksätet upplever ni att det är krångligt? Skulle helst vilja ha bebisen fram, men inte om jag inte är helt säkert på att det är riskfritt... Svår fråga, hur gör ni andra?

• Svar på tråden Är det 100% säkert att koppla ur airbagen i passagerarsätet?
  • Sesam

Hej!
    Tydligen, har jag hört att i många bilar kan man genom att vrida nyckeln som kan sitta på lite olika ställen koppla bort airbagen. Så har många bilar och det ska vara säkert. Vi har så i en av våra bilar och jag var lite misstänksamt till det i början. Även om man monterar bort hela airbagen kan det finnas kval element av den i bilen som kan explodera om man har otur vid en krock (vet inte heller om det stämmer)

Ska man vara på den säkra sidan så ska man moteras bilbarnstolen bak, vet att det inte alls är praktiskt och mycket dumt. Alternativt köpa en bil utan airbag, i Volvo kan man t ex få en bil utan airbag fram på passagerarsidan vilket löser alla problemen.

• Annelie78

Vi fick höra att det inte är 100% riskfritt att koppla ur airbagen eftersom det är något sprängämne i som gör att den löses ut, och det rä fortfarande kvar när man kopplat ur den, så vi har haft bilbarnstolen bak hela tiden och det har funkat jättebra! Nu har inte jag körkort i och för sig, så jag har aldrig behövt köra ensam med vår dotter där bak, men min har gjoirt det och det har inte varit något problem. Bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag.

• Mmmajsan

Har hört att man bör montera ur airbagen på verkstad, där personal finns som är certifierade för detta. Men, som sagt, det kostar ju. Vi lutar mer åt att montera bilstolen i baksätet nu. Det finns ju många som kör med det och är helnöjda!

• annaxtra

Hej gumman,
    Jag tänkte lägga mej i lite fast jag och sambon inte har barn ännu om det är ok för dej?
    Min sambo som jobbar som Polis har sätt ett par mycket skrämmande videofilmer med testdockor när airbagen inte var urkopplad. Mycke läskigt säger han. Bilbarnstolen knäcktes på mitten!
    Jag kommer aldrig att sätta en bilbarnstol i fram om det har funnis minsta chans till en airbag. Sitter inte barnet säkrare i bak i mitten i alla fall?
    Hoppa du inte tar i alla upp..
    Ha det bra.

• Lantliv

Det är inte 100% säkert så vi tänker ha barnstolen där bak. Man vill ju absolut inte chansa. Sedan har vi tänkt att det kanske är säkrare på mer än ett sätt att ha stolen bak. Annars är det nog lätt att man sitter och gullar eller tittar på babyn hela tiden och plötsligt händer en olycka.
    Gnäller babyn får vi helt enkelt stanna bilen och gå bak och titta till den.

• LillKnoppen

Ska det vara säkert så ska de plocka ur "krutpaketet" och det ska göras på verkstad. De där som kopplar ur med en nyckel skulle jag aldrig lita.

På Vägverket skriver de:
    "För att undvika riskerna måste man antingen koppla ur krockkudden eller se till att barn och kortvuxna alltid sitter i baksätet. Om krockkudden är urkopplad får man en sänkning av skyddsnivån för en vuxen person som använder bilbältet. Vägverket rekommenderar att krockkudden kopplas ur om det finns någon som helst misstanke om att ett barn eller en kortvuxen person någon gång måste sitta i framsätet.

Mer information om urkopplingen kan du få hos en auktoriserad återförsäljare för ditt bilmärke."

• smiley77

Tack för era svar! Det lutar mer och mer mot att vi också har den bak. Det är ju väldigt dumt att chansa. Känner flera som har kopplat bort airbagen men varken de eller vi vet om det funkar eftersom de tack och lov aldrig har krockat. Har inte råd att lägga ut 4000-5000 på att montera bort den, det är inte heller aktuellt för oss att byta bil just nu. Som Lantliv påpekar måste man ju ändå stanna om bebisen blir jätteledsen. Annaxtra: Alla är självklart jättevälkomna att svara, är tacksam för alla svar

• Kiia

Vi har vår son i baksätet trots att vi inte har airbag på passargerarsidan och det fungerar superbra. Han är två år nu och har åkt bak hela tiden. Från början blev det så för att det var praktiskt att den som inte körde satt bak med honom och sen fortsatte vi så. Har absolut inte haft några problem alls med det under hela tiden, inte heller när vi kört ensamma med honom. Han är van det och tycks anpassa sig till att vi inte kan se varandra eller hjälpa honom på studs om det skulle vara något.

Det sägs att den säkraste platsen i en bil är mitten bak och jag får iallafall för mig att i de flesta situationer är baksätet säkrare än framsätet (han sitter dock av praktiska skäl inte i mitten) Dessutom är det inte så trevligt för min sambo som ofta samåker till sitt jobb att alltid ha sin passagerare bak som skulle blivit fallet om det satt en bilstol fram.

Ops, det blev ett ganska långt inlägg men jag hoppas att ni orkade läsa...

• lindis pindis

det är absolut inte säkert att bara vrida om nyckel.!!!!!!!!!!!!

• Bambis

60% av bilhandlarna rekomenderar att man kan ha barnet framme i bilen när mn stänger av krockkudden. Men den nya tidningen Föräldrar&barn har just ett helt inslag om hur säkert det är med krockkudde. Lus läste den. Man kan nog gå in på deras hemsida o läsa det tror jag. Intressant läsning.
    Min bilhandlare sa att när man krockar och har kudden avstängd så kan den inte utlösas. Många tror som han säger att det kan hända genom kortslutning. men jag litar tyvärr inte 100% på den metoden. Tänk om det skulle hända, tänk om de bara fins en procents chans men ändå, det kan vara min procent. Nej vad skrämmande. Jag har min där bak!!

Svar på tråden Är det 100% säkert att koppla ur airbagen i passagerarsätet?