• Anonym (äckligt)

Illaluktande flytningar

Jag vet inte, detta är ju ingen könssjukdom,men den passar inte under annan rubrik. Jo det är så att jag fick illaluktande flytningar. Rubbning i ph balansen fick jag höra, köp Lactal på apoteket. Javisst, för vem vill lukta pyton mellan benen liksom. Blev jättebra och jag slutade känna mig äcklig. Nu har mensen precis tagit slut och nog fan luktar det igen...Fattar inte, skulle det inte försvinna? Måste man köra en 7 dagars kur igen? Måste jag göra det efter varje mens eller? Kan det vara nåt annat? Har hört m bakteriell vaginos eller vad det heter, vad är det? Kan det vara det? VAD KAN HJÄLPA MIG??? Har aldrig haft så här förut och vågar knappt ta av mig byxorna längre vilket knappast är nån hjälp i mitt förhållande...Suck, kan någon snälla hjälpa mig med tips????

• Svar på tråden Illaluktande flytningar
  • Bispan

Det är vanligt att bakteriefloran störs under mensen. Om du upplever att du blev helt bra av Lactal senast så försök behandla någon dag eller ett par dagar istället för 7 dagar.

Upplever du inte att du blir bättre på det viset tycker jag du absolut ska söka till Kvinnokliniken. Bakteriell Vaginos är en bakteriell infektion som botas med antibiotika. Tyvärr väldigt vanligt och lätt att få tillbaka.

• Bispan

Apropå ingenting så läste jag att spiral inte är så bra kombination med om man har lätt att få bakteriell vaginos. Antar att det gäller lika om man har lätt att få rubbad bakterieflora också.

• Yla

Jag har oxå HAFT det problemet.. Imånga år höll jag på att kämpa mot det..och min sambo tyckte ju inte att jag luktade tårta precis... Och jag fick (baktriell vaginos/slidkatarr, som det heter)efter nästen varje gång vi hade haft sex.. SKIT jobbigt.. Man fick lixom planera när man kunde ha sex å inte... Jag provade lactal, men det funkade inte på mig.. jag fick Zidoval utskrivet, och det funkade ett litet tag.. sen fick jag Flagyl utskrivet.. Fungerade oxå bara ett tag.. jag tröttade på detta givetvis och körde både Flagylen och Zidovalen samtidigt en ordentlig kur en gång för alla... (vet inte om man ska det, OBS det var mitt eget påfund)
    Men det var ca ett år sen... sen dess har jag inte haft det!!! Helt borta... är sååå glad för det.. för man luktade ju dödens asså...

Lycka till!!

• Anonym (vet oxå)

Hej
    Har samma problem periodvis, har provat lactal och visst det funkar ju om man håller sig still, men annars rinner det ju ut! Mitt tips är att istället prova "Vivag" det är samma sak som lactal (alltså acidofilusbakterier som sänker ph-värdet)men inte flytande utan frystorkade korn i en kapsel (finns också på apoteket t.o.m. billigare tror jag. Mycket mycket bättre effekt än lactal är min erfarenhet. Tag efter sex och efter mens. (om du har sex enligt "schema" så blir det naturligtvis allra bäst effekt, om man tar det ett par timmar före sex. (kanske lite svårt :)) För övrigt så är det så tråkigt att illaluktande flytningar kan bero på att man har så olika bakteriekulturer (alltså mot den man har sex med) att det blir obalans=illaluktande flytn.. Men som sagt vivag är perfekt tycker jag. Andra tips: Sittbad med naturell eller helst acidophilus yoghurt.
    Citronbad

• Anonym (en till)

jag har oxå jättemkt problem med obalans i slidan. Speciellt när jag haft sex och det har gått för min man. Jättejobbigt och jättetråkigt. Har använt lactal vilket funkat jättebra men ska detta hålla på hela livet? Jag brukar skämta om att jag inte tål min sambo för jag visste faktiskt inte om att det kunde vara som anonym vet oxå säger. Men det stämmer faktiskt för har vi sex ofta så brukar det ge med sej men har vi inte haft sex på länge fr jag rubbningar direkt.

• Anonym (en till)

menade att det verkar som jag inte tål min mans sperma eller nåt???

• Anonym

ännu en till som har detta problem från och till. Jag köpte också Vivag då jag tyckte det verkade lite omständigt att skjuta upp massa kräm som rinner ut. Vart så glad när Vivag fungerade. Men jag får också det efter mens och det är verkligen obehagligt. Tillslut vet man inte när man luktar "normalt" eller om det faktiskt är en obalans. Varje gång man går på toa så luktar man på pappret.

Hade det rejält en längre period. När jag satt på jobbet med jeans på mig så luktade det IGENOM. Helt hemskt jobbigt. Gick inte till läkare med det för det har gett med sig mycket nu. Har dock Vivag i väskan hela tiden och tänker på att inte tvåla in och istället lufta ordentligt.

• Anonym (en till)

anonym: jag vet hur det är.Har själv haft så att det luktat igenom,jättejobbigt och äckligt. Man luktar på sitt eget toapapper eller trosorna varje g man går på toa!Tänk om det fanns dolda kameror där Rejält bortgjord skulle man va Har obalans igen pga sex för 2 dagar sen. Vilket straff för att ha det lite skönt Måste ju låta sperman komma eftersom vi försöker få till en liten baby. Ska iaf gå och köpa vivag idag, har aldrig prövat det. Lactal är ju jättedyra Man borde få bidrag för at vara kvinna, eller hur?

• Anonym (en till)

vad kostar vivag förresten? Lactal går nu på mellan 100-130 kr en förp!!

• Bispan

Ni som efter får dålig lukt/obalans i bakteriefloran. Har ni funderat på om er partner eventuellt kan vara den som "smittar tillbaka" till er när ni får bort besvären emellanåt? Och att de sen återkommer efter sex.

Ni som inte använder kondom dådå förståss...

Svar på tråden Illaluktande flytningar