• Askungen

Vilken Yoghurt sort kan man ge en 7½ månaders bebis?

Hej alla glada!!

Jag undrar om jag kan ge yoghurt till mellanmål till min lilla grabb på 7½ mån? Vilken sort ska man köpa? Kan man ge med olika smaker, typ som den man äter själv?

//Nina

• Svar på tråden Vilken Yoghurt sort kan man ge en 7½ månaders bebis?
  • Jennie Brunflo

Jag tycker du ska vänta lite med yoghurt, fil och mjölk till barnet. Man ska ta det lungt med det första året eftersom matspjälkningssystemet inte orkar med såna produkter.

Men om du vill ge det så ge naturella varianter. Ha i riven frukt eller lite sylt. Det är bättre än att ge "färdiga" med smak.
    Tänk också på att ge med så hög fetthalt som möjligt.

Lycka till!

• Trulles mamma

Ett tips är att ta filmjölk eller naturell yogurt och blanda med t ex mosade bär. Jag blandade även med fruktpuréerna, men har sedan dess fått höra att det är jättemycket socker i dessa. Precis som det är i smaksatt yoghurt ...

• Jenton

Det är ingen fara att ge yoghurt till 7 månaders barn.
    Finns en turkisk yoghurt (naturell) som har väldigt hög fetthalt, ta helst den. Sen som sagt kan du ju alltid blanda i lite banan eller osockrade bär om du vill.

• norgesessan

jag läste oxo att man skulle undvika mjölk, annat än till matlagning innan barnet var ett...

• Jenton

Hänvisar till bla denna sidan: netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/babymat.htm

Står där tex Vad kan barn på 6-8 månader äta?

Barnet kan nu tugga. När det är runt 8 månader gammalt kan det röra tungan från sida till sida och blanda maten med spott. Barnet kan nu börja äta grovt bröd och annan sorts mat som inte längre behöver mosas och blandas så noggrant.

Det är bra om du fortsätter att amma under den period som ditt barn får prova ny mat.

Gröt och mjölk är basmat. Du kan ge gröt 1-2 gånger om dagen. Du kan börja med att ge gröt som är gjord på korn, havre, vete, råg och hirs. Det är bra att hålla sig till järnrika produkter.

Nu kan ditt barn också dricka vanlig mjölk och det är på tiden att lära det att dricka från en kopp. Kom ihåg att man bara får ge vanlig mjölk om det inte finns allergi i familjen. Annars ska barnet vänta tills det är ett år gammalt. Barnet får endast dricka 3/4 liter mjölk om dagen.

Ren yoghurt och fil får barnet också gärna äta. Potatismos, morötter, broccoli, blomkål, majs och ärtor är bra grönsaker. Mosade äpplen, päron och bananer är tillsammans med svart vinbärssaft och äppelsaft passande frukt för barn. Som fett används matolja, smör och margarin.

• Jennie Brunflo

Men hallå!!!!

7,5 dl mjölk / dag?????

För ett spädbarn!

Min kritik mot netdoctor fick sig lite bränsle där.

Jag skulle inte ge mjölk eller liknande till mitt barn, men var och en måste göra så som man själv tycker är ok.

• norgesessan

jag tyckte oxo det hördes jättemycket...klarar ett spädbarn att dricka så mycket? är bröstmjölk inreknad i det? isåfall är det inte så mycket plats for annat...

• Jennie Brunflo

Det står 7,5dl mjölk i samma stycke som det skrivs om att dricka mjölk ur glas så jag utgår från att det är komjölk.

• Jenton

Tror detta är max vad du får ge i mjölkväg. Inte att man SKA ge så mycket.
    Min dotter på 10 mån dricker mjölk varje dag, och detta har bvc inte haft några invändningar mot.

• Jennie Brunflo

Var och en tar den info man vill ha, sedan gör man det som man själv tror på.

Det finns fakta och forskning åt alla de håll, så viktigast är att göra så som man själv vill.

Många internet-sidor och BVC-tanter pratar mot varandra i fakta, så det är viktigast att göra så som man själv tycker är bäst. Utifrån den fakta man kan få tag på.

Med andra ord:
    Ingen gör fel, utan alla gör så som man själv tror är bäst.

Alla rekomendationer är just bara det, det finns ju inga lagar eller rena fakta om hur man ska göra.

Så, gör så som ni tycker är bäst för just ert barn och er familj.

• mitha

jag ger tintin yougurt en liten yoghurt som är med jordgubb i,,,han smaskar och äter och jag ser inget fel i det,,han är 6 månader,,,

• Jenton

Jennie Brunflo: Bra skrivet! Det har du rätt i. Vi kan väl iallafall konstatera att OM man vill ge sitt barn yoghurt, är det bra med så hög fetthalt och så lite socker som möjligt. För det är vi väl överens om, att fett är bra för de små och socker dåligt?

• Jennie Brunflo

KarroG:

Ja, vi kan alla hålla med om att fett är bra och socker mindre bra för små barn.

Men jag anser ändå att var och en får bestämma hur mycket socker just mitt barn får äta.

En del vill ge dessertburkar varje dag, då måste de få göra det.

Andra ger inget sockar alls, då måste de få göra så.

Alla har nog sett sockerdebatten som varit och tagit till sig det...sedan gör man det man vill.

Sedan det där med fett.
    Fett är bra för små barn. Man ska tillsätta extra fett. Ändå ger en del sina barn Lätta och L&L och liknande. Men det är deras val.

Var och en måste ta till sig den info som finns, gallra, och sedan göra det som passar i just deras liv.

Ingen kan sätta sig till doms över andra föräldrar, oavsett om det gäller att servera saft till maten, Lätta på macka, sylt i filen eller använda gåstol.

Man måste acceptera deras val.

Om de sedan frågar så kan man ge de råd, men inte förbjuda.

• puzzla

hej var på bvc idag och frågade om yoghurt min son är 7,5mån och väldigt svår med maten helt ok med lite yoghurt till t ex en smörgås anledningen till att man inte ska ge för mycket mjölkprodukter är att det är järnfattig jag köper naturell turkisk och blandar med hallon och lite vaniljsocker han älskar det

• Aprilmamma

Mjölk är rikt på kalcium vilket försvårar järnupptaget för de små liven. Därför har jag fått rekommenderat att inte ge mjölk som dryck till barn under 1 år. Min son (7 mån) får lite yoghurt då och då, och då är det naturell mild yoghurt som jag blandar med mosad frukt.
    Men som Jennie Brunflo säger, var och en gör sitt val. Jag väljer ingen mjölk än på ett tag och lite yoghurt då och då.

Svar på tråden Vilken Yoghurt sort kan man ge en 7½ månaders bebis?