• Sömntutan

Hur länge kan man lämna en kattunge själv?

Vi är lite sugna här hemma på att skaffa innekatt, men är inte säkra på om det går då vi jobbar båda två. Jag jobbar tvåskift, antingen jobbar jag mellan 05.30- 11 eller 14.30- 20. Min sambo jobbar mellan 7 och 15.40 varje dag vilket innebär att han/hon får vara ensam ca 4 timmar ena veckan och ca en och en halv timme andra. Vi funderar på att ta två då de kan ha sällskap av varandra, men vi känner ändå att det kanske blir för många timmar de får vara ensamma???

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Svar på tråden Hur länge kan man lämna en kattunge själv?
  • Zazziz

Det är ingen fara! Men skaffa två katter på en gång, det mår dom bäst av!

• Sömntutan

Men frågan är när man ska skaffa den. Man kan väl inte skaffa den idag och gå till jobbet på måndag, känns taskigt att lämna det så fort. Ifs så börjar jag halv tre och mannen kommer hem vid fyra

• skånenettan

Sömntutan: Det kommer säkerligen bli bra, skaffa du katten idag!
    Min erfarenhet är att katterna så fort dom blir ensamma vågar sig fram lite mer och känner av sin miljö. Så när man kommer hem igen så har de varit på upptäcksfärd och inte hälften av alla saker i hemmet är farliga längre.

Lycka till!

Viktor & Linus mamma
  • Zazziz

Jodå, en kattunge klarar sig själv, och att det är så kort tid som en timme är ju jättebra. Tycker det låter som att ni har idealiska arbetstider för att ta hand om en katt eller två.
    Dom sover mest när man är borta, och katter sover mycket Särskilt små kattungar!

• skånenettan

Jag skulle oxå rekomendera två stycken... de har så mycket glädje av varandra!!

Viktor & Linus mamma
  • Sömntutan

Tack för svar. Vi ska prata igenom detta ordentligt en gång till. Sedan tycker jag det verkar svårt att hitta folk som vill sälja katter till oss med barn...

• Bullseye78

Ingen fara! Det bästa e om de får vara 2 katter sen klarar de sig utan problem.
    Har själv 2 innekatter av rasen Norsk skogkatt.

• Joffe

Sömntutan, blir så glad när jag läser om personer som tänker så som ni gör!!
    Katten/katterna kommer få ett väldigt bra liv hos er det känner jag på mig.

Jag skaffade 2 katter fast jag fick den ena ca 2 v innan den andra så min lilla tjej var ensam ca 4-5 timmar på dagarna men det gick jättebra hon sov mest hela tiden.
    När man kom hem kröp hon fram ur ett fack där vi har CD skivorna och sträckte på sig

//Joffe i vecka 13
  • Anne277

Skulle inte säga att det är några problem - katter klarar absolut att vara själva rätt länge, och det går bra att lämna dem själva direkt, det behövs ingen invänjningsperiod.

• Tristanya

vi har två katter.. en kattunge o en stor katt o dom klarar sig hemma alldeles utmärkt! den stora katten har tillomed varit hemma själv över ett dygn! huvudsaken dom har vatten o mat så klarar dom sig!
    så det är inget problem o lämna dom några timmar själv.. tänk på att dom sover ju mycket tid av dagen, o katter är ju ganska självroade! se till att dom har ngt att laka med, pingisbollar o sånna där små möss är favoriter hos våra katter!

lycka till

• dekad

Ang. att folk kanske inte vill sälja till er med barn: en del har ju bara den inställningen att katt och barn inte gå ihop, man kan ju inte direkt övertala dom att sälja katten mot deras vilja
    Däremot finns det uppfödare som kanske vill träffa hela familjen först, så att dom ser att barnen inte är några vilda galningar som mer än gärna drar i katten, bär omkring på katten, inte lämnar katten ifred ett ögonblick (för då kan katten bli stressad, och det mår den ju inte bra av, och kanske börja med oönskade beteenden som att göra ifrån sig på andra ställen än de tillåtna, bli skygga, aggressiva). Men om ni är där och ser till att barnen lär sig rätt djurhantering från början så är det nog inga problem. Det gäller nog bara att ni är vettiga djurmänniskor och att ni träffar en uppfödare som kan se det.

Vad vill ni ha för kisse, huskatt eller raskatt?
    Om nu bestämmer er för att skaffa huskatt skulle jag (och flera med mig) önska att ni kanske tar en (eller två) från ett katthem, eller att ni tar från en uppfödare som vaccinerar sina katter/kattungar, och att katterna ser friska ut och inte tas för tidigt från mamman. Lycka till!

• Silverkatten06

Vad glad jag blir av att läsa att ni tänker igenom detta ordentligt innan ni skaffar katt ! Det är tyvärr alldeles för sällsynt...

En katt kan vara ensam hela arbetsdagar utan problem, men jag anser nog att "Anne med britterna" har fel. En invänjningsperiod med successivt utökad ensamtid kan visst behövas, en del kattungar behöver mer tid än andra för att känna sig trygga i sitt nya hem. Men med era arbetstider verkar ju inte det vara ngt problem. Köper ni dessutom två katter kommer de att ha en enorm glädje av varandra och kunna lämnas ensamma längre dagar än en ensamkatt

• Annettiz

Jag tänkte så här: Inte fan skulle ja lämna min bebis hemma i flera timmar själv, NÄÄE!! Då lämnar ja inte den lilla kattebebisen heller =) Inte så vidare bra om den är själv tror jag... Ny o vilsen. Näääe. Självklart mkt mer självgående än en bebsi, men nej..

• nimma

Katter sover ju mest när man är borta, och eftersom ni inte är borta så länge från missen så tror jag inte det är några problem, men om jag vore du skulle jag nog ta ledigt nån dag extra så det iaf blir en långhelg hemma med missen När vi skaffade katt så jobbade sambon hemma så vår misse var inte själv många timmar under sina 3 första månader. Sedan fick hon en lillebror-katt och nu är de ensamma under dagarna men vi försöker se till att någon alltid är hemma på kvällarna och busar med dem. Man märker på dem om man är borta lite för mkt. Men som många andra skrivit, 2 katter är absolut inte dubbelt jobb utan snarare hälften, och det är såååå mysigt att se vilket utbyte de har av varandra

• Anne277

Tja, jag tycker ju faktiskt att de inte behöver en invänjningsperiod, eftersom de har en ganska annorlunda tidsuppfattning än vi människor (och även jämfört med hundar) - men det är självklart individuellt, och helt riktigt kan en del behöva mer tid än andra. Fast trådstartaren skriver om fyra timmar maximalt - och det tycker jag verkligen inte är något som helst problem. Däremot får man ju alltid räkna med att katten för det mesta sover när den är själv, och därmed kräver mycket mer aktivering när man väl är hemma.

Kan tänka mig att det kan bli lite bökigt med skiftjobb, och växlande behov av sömn - katten är lika ensam om den är hemma helt själv, eller hemma men utestängd från sovrummet och ensam i resten av bostaden... Men jag vet inget om trådstartarens situation - vet bara att jag sålt kattungar till hem med nattarbetare, och de har fått aktivera katt av bara sjutton när de väl är vakna och hemma. Klart lättare med två katter i ett sånt läge, så att de roar varandra...

Svar på tråden Hur länge kan man lämna en kattunge själv?