• Emma m Theodor

Fråga om inomhus/utomhuskaniner

Hej!
    Dotterns kanin har varit i utomhusbur sedan maj. Innan dess bodde den inomhus- eftersom vi skaffade den hösten innan- och den var en liten unge utan vinterpäls då. Nu har den varit ute sedan maj- och det verkar som den bytt päls och förbereder sig på vintern. Kan han stanna kvar ute nu och bli utekanin i stället undrar vi? Och följdfrågan min man kom på i morse- hur gör man med kaninens vattenflaska på vintern- för att inte vattnet ska frysa?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Fråga om inomhus/utomhuskaniner
  • Salmiak73

Har inga svar, men puffar upp då jag undrar detsamma.
    (Har lovat barnen kanin när vi flyttar till hus snart)

• Soffi propp

Hej

Inget problem alla att låte kaniner bo ute året runt.
    Det är rent av bättre för djuren som har lättare för kyla än för värme.
    Buren behöver ingen isolering utan se till att fylla på med mycket mer halm än vad ni har i vanliga fall över hela golver och om den har ett litet hus i buren se till att fylla det oxå riktigt mycket.

Salmiak73...Vet inte när ni tänkt flytta men köper ni kanin nu så kan ni inte köpa från någon där djuren bor inne, utan isåfall vänta tills nästa år om ni inte hittar en uppfödare
    (Köp alltid hos en bra uppfödare, om du vill ha hjälp att hitta en där du bor är det bara o höra av sig.)

Det här med vatten har alal delade meningar om, vi har flaskor som byts iaf 2 ggr om dagen med riktigt varmt vatten, ( fyll inte hela flaskan då sprincker dom ) andra har skålar i plast som dom slår ur isen i o fyller på ny.
    Vi tycker flaskor är lättast för att det inte blir en massa skräp från hö o halm i vattnet som det blir med skålar.

• hallonflikka

det jag fått lära mig..
    jag har fött upp kaniner i ca 6år snart håller tyvärr inte på längre sen 1år tillbaka men hursomhelst.

självklart ska kanin ha skydd det får absolut inte blåsa rakt in på kanin så ha gärna ett hus som den vara i eller om det finns en bodel då kaniner kan bli förkylda eller få ont i öron vid drag och kraftig kyla utan något skydd så någorlunda "isolerat" bör det vara!

det bästa är oxå att ha skålar med LJUMMET vatten då det blir alldels för svårt för kaninen att dricka riktigt varmt vatten. plus att om det skulle frysa till is under natten medans ni sover så kan kanin slicka på isen för att få i sig i flaska helt omöjligt och det är därför kaninen ska ha tillgång till vatten 24tim om dygnet om inte annat lite is absolut inte tillräckligt så det är viktigt att byta på en gång på morgonen till nytt ljummet vatten.

detta är vad jag fått lära mig under mina 6år i kanin avelsförenings förbund

• hallonflikka

Salmiak73 självklart kan du köpa en kanin nu det är så pass varmt ute så det är inga problem...
    det spelar ingen roll om den kommer innefrån eller utifrån..

det man ska tänka på är om man köper en kanin när frosten har kommit att om den bor inne eller ute.. men annars inga problem... lycka till

• Soffi propp

Här har det redan varit nere på nästan 4 grader på nätterna så här är det för kallt att stoppa en ute kanin rätt ut i en bur tycker jag iaf, men det beror på var i landet man bor så klart.

hallonflikka....Vad har fu fött upp för ras?

• hallonflikka

Soffi propp: jag började med dvärgvädur blå, svart och viltgrå. gick sedan över till hermelin vit blåögd och rödögd. kom skapligt långt i mitt arbete då jag kände att jag ville börja med viltgrått så jag gick över från vitblåögd till viltgrått, järngrått och viltblå hade även några få väldigt bra typade rödögda kvar till mina viltfärgade för att få in e bra typ hade även några chinchilla färgade men det var inte riktigt min färg. så jag höll på i ca 4år med mina viltfärgade. kommer förmodligen börja med uppfödningen igen så fort jag kommer ut på landet igen men nu går det inte då jag bor i lägenhet.
    jag har lärt mig mycket av dom stora uppfödarna som Jorr Lundström och många duktiga domare.

Min uppfödning hette Daydream´s kaningård

// Hanna

• Soffi propp

Vi har började med viltgrå o madagaskar på dvärgvädurarna o siameser på lejonen.
    Men madagaskar känndes som att det var svårt att tillslut få tag på riktigt bra djur.
    Så nu har vi Viltgrå, blå o påväg in har vi vitblåögd.
    Hos lejonen finns några siameser kvar o sen japantecknat.

Ja man lär sig mycket av de stora uppfödarna o dommarna de vill jag lova, men även mycket av de mindre uppfödarna.
    Eftersom vi har lejon är jag otroligt glad att ha djur från PippiAdolfs både vuxna o nu ungar.
    Är det en ras som är svår att få bukt med o kräver tålamod så är det just lejon.
    Kommer nog bli betydligt flera köp därifrån.

• Soffi propp

Känner inte till din uppfödnign, men så bor du ju en bra bit ifrån oss oxå:)

• Gnista

Det går jättebra att ha kaninen ute året runt om den får bo ute från sommaren och framåt. Men skaffa en kompis åt kaninen! Kaniner är utpräglade flockdjur och mår inte bra av att vara ensamma. Även om du tillbringar en timme per dag hos kaninen betyder det 23 timmar helt ensam. Om han ej är kastrerad, gör det och köp en tjej till honom! Vattnet på vintern är ett gissel. Se till att byta både morgon och kväll, och låt vattnet du ger vara ljummet. En djup skål är bättre än en flaska, den fryser saktare.

• Hella78

det du ska tänka på med ute kanin är att du inte tar in den inte en en stund, dom börjar fälla vinter pälsen jätte fort.

• Soffi propp

Kaniner är inga flockdjur de lever i stammar hona o hane .

Kaniner klarar sig jätte bra själva, ska man ha flera i samma bur bör man ha väldigt gott om utrymme för dom.

Vi rekomenderar aldrig folk att köpa 2 st att ha i samma bur.

• Gnista

Soffi propp: Då måste du förklara för mig vad djurskyddslagen vilar på för vaneföreställningar.
    DFS:2005:8 Saknr L80 paragraf 1: Gnagare, utom guldhamster, ska hållas i par av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller om det inte finns särskilda skäl.

Vilka särskilda skäl har du för att inte låta kaniner ha de flockliv de lever i naturen? Även om de har skilda bohålor (har inte kollat den uppgiften i och för sig) så lever de fortfarande i flockar. Ser man en kanin ser man snart flera. Det är bara unga hanar som utvandrar. Ett ensamdjur lever ENSAM, och träffas bara vid parning (tex hamstern). ALLA kaniner jag träffat (och det är många, då jag jobbat med kaniner i tio års tid) har haft glädje av sina artfränder. Och jag har träffat alltför många ensamma deprimerade kaniner som biter sina ägare och stampar i burgolvet i ren frustration! Detta har upphört när dom fått en kompis!

• Gnista

Soffi propp: En sak till, måste inte en stam bestå av fler än EN individ?

• Soffi propp

Under dina 10 år med kaniner borde du träffat många uppfödare.
    Vet mer lr mindre inga uppfödare som har sina djur gående i par om det inte är för parning eller att dom har gjort sitt innom aveln och går i större hägn tex häst boxar.
    Men det är inte ofta som privata har tillgång till tex stallboxar lr liknande.
    Hu har du som uppfödare haft dina kaniner i alla år?

Med tanke på vad kaninerna kostar o hur man kämpar för sina poäng så sätter man inte ihop sina 95or.
    Är man illa tvungen att ha 2 st så tcker jag att hona, hane o så kastrera hanen.

• Gnista

Jag är inte själv uppfödare, utan jobbar i zoohandeln. Vi har samarbetat med en rad olika uppfödare genom åren, och har även besökt alla våra leverantörer.
    Och nej, uppfödarna har inte velat att deras kaniner går tillsammans just på grund av den anledningen du nämner ovan, att avelsdjuren är värda mycket pengar och att man lagt ner mycket tid på sin uppfödning. Men då handlar det alltså om pengar och inte om kaniners välfärd? Om kaniner skulle trivas bäst ensamma borde man ju inte låta avdankade avelsdjur gå tillsammans heller? Jag kan förstå att man är rädd om sina avelsdjur, men det är stor skillnad pådessa djur och de sällskapskaniner folk köper till sig själva och sina barn.

Jag har haft kaniner privat i 15 år. För tillfället har jag fyra honor och en kasterarad hane i en stor utebur (ca 3*4 m2+lekstuga). Jag rekommenderar ingen som inte har plats för en stor bur att köpa kaniner, inte så stor som jag har kanske men absolut inte en sån där låda på ben som är typ 50*80cm. Jag säljer absolut inte fler kaniner än en för att jag vill just sälja mer, utan för att kaniner vill vara fler. Jag har många gånger avrått från köp om jag känner att kunden inte förstår vad det handlar om. De gånger jag säljer endast en kanin är om kunden vill ha den inne. Då informerar jag om att buren ska stå öppen så fort man är hemma, och att kaninen behöver mycket social kontakt.

• Soffi propp

Jag har kelkaniner oxå men jag låter inte dom bo flera.
    Vi har testat ett flertal gånger men när dom blir könsmogna så ser man oftast att det funkar inte, så då låter jag dom vara själva.
    Men även om vi har så många djur så är dom ute varje dag i rasthagarna.
    Visst finns det många fall där det går jätte bra att ha både 2 honor o 2 hanar ihop.
    Men det är inget vi rekomenderar som jag sa tidegare, utan något man då gör på egen risk.

Vi säljer oxå en viss del av våra kullar till zoo, men endast till riktigt kunniga zoo-affärer.

Svar på tråden Fråga om inomhus/utomhuskaniner