Jag är inte själv uppfödare, utan jobbar i zoohandeln. Vi har samarbetat med en rad olika uppfödare genom åren, och har även besökt alla våra leverantörer.
Och nej, uppfödarna har inte velat att deras kaniner går tillsammans just på grund av den anledningen du nämner ovan, att avelsdjuren är värda mycket pengar och att man lagt ner mycket tid på sin uppfödning. Men då handlar det alltså om pengar och inte om kaniners välfärd? Om kaniner skulle trivas bäst ensamma borde man ju inte låta avdankade avelsdjur gå tillsammans heller? Jag kan förstå att man är rädd om sina avelsdjur, men det är stor skillnad pådessa djur och de sällskapskaniner folk köper till sig själva och sina barn.
Jag har haft kaniner privat i 15 år. För tillfället har jag fyra honor och en kasterarad hane i en stor utebur (ca 3*4 m2+lekstuga). Jag rekommenderar ingen som inte har plats för en stor bur att köpa kaniner, inte så stor som jag har kanske men absolut inte en sån där låda på ben som är typ 50*80cm. Jag säljer absolut inte fler kaniner än en för att jag vill just sälja mer, utan för att kaniner vill vara fler. Jag har många gånger avrått från köp om jag känner att kunden inte förstår vad det handlar om. De gånger jag säljer endast en kanin är om kunden vill ha den inne. Då informerar jag om att buren ska stå öppen så fort man är hemma, och att kaninen behöver mycket social kontakt.