• hatifnattarna

Normal kroppstemperatur?

Är lite orolig för min dotter (9år) som har en kroppstemperatur på 37,34. Är det normalt? Har mätt tempen i munnen på henne. Vilken temp har ditt barn?? Kan du mäta?? skulle bli så glad att få höra hur varma barn ni har,,,

Tempen är tagen på förmiddagen då hon tittade på tv..

• Svar på tråden Normal kroppstemperatur?
  • Sha

Många människor har olika temperatus. 37.3 kan vara en normal temperatur. Framförallt nu när det är varmt ute.
    Allt mellan ca36.5-37.4 är normaltemp. Över 37.5 brukar man räkna som temp.
    Om du är osäker på din dotters normaltemp ta tempen varje dag i ung en vecka så märker du snart vad hon har för temp.

• hatifnattarna

Jag har tagit tempen varje dag sen i måndags och den ligger omkring 37,1-37,3. Tycker det är högt, men kanske normalt? Hon är pigg idag men i början av veckan klagade hon över att hon mådde illa. Nån magsjuka hade hon inte.

Ska gå till apoteket och köpa en ny termometer nu. Undrar om gamla termometrar kan visa högre??

tänk att det alltid ska vara nåt man oroar sig över

• Saltlakrits

Du ska inte oroa dig
    Det är normal temp.
    Min temp har alltid legat på 37,2-37,5.. Även när jag var liten.
    Min sambo har tvärtom. Hans normaltemp ligger runt36,3
    Det är inget fel på någon av oss inget allvarligt i alla fall

• Sha

Är det en kvicksilvertermometer brukar det nästan vara tvärtom att de visar lite lägre än vad som är sant och att man lägger till 0,3 grader.
    Jag vet ju inte vad hon har haft för temp tidigare i sitt liv förstås, men det låter inte helt onormalt med en så pass temp.
    Hon har inga problem med magen nu? Illamående eller smärta eller liknande?

• hatifnattarna

Sha: Det är en digitaltermometer köpt 1994 så kanske den inte är tillförlig? Hon klagar inte över någonting nu.

Saltlakrits: skönt att höra att ni är normala Kanske vi också är det?

Just nu är hon ute och leker och verkar inte det minsta sjuk. Bara jag som inte kan släppa det..

• Sha

Då är det säkert inget. Försök och slappna av!!

• hatifnattarna

Ska försöka med det..

Nån mer som har erfarenhet?

• Carrrie

Jag har också hört att upp till 37.5 grader inte ska vara någon fara. Men jag(och många i min familj) har en normaltemp på ca 35.9-36.2 och när vi har över 37 så är vi dåliga. Men, som sagt, det där är väldigt individuellt och om hon inte mår dåligt så är det inget att oroa sig för.

Men om du är orolig så ring sjukvårdsupplysningen eller din vårdcentral! En orolig mamma kan nästan vara sämre än lite feber

Svar på tråden Normal kroppstemperatur?