• Lilla Mindy

Om barnet visar sig vara dövt stumt och blint, vad händer då?

Jag låg och funderade på en sak i morse,
    att ifall ens barn visade sig vara både dövt stumt och blint, vad händer då?
    Finns det personer som är allt det alls överhuvudtaget?

Får man ta med sig barnet hem från BB som vanligt, eller vad händer?
    Försöker läkarna operera, men om inte det skulle gå, får barnet bo hemma eller
    på vårdhem?
    Hur länge lever ett sånt barn?

fruktansvärd tanke att få ett barn som skulle vara allt det
    är bara nyfiken på om någon vet vad som händer?

• Svar på tråden Om barnet visar sig vara dövt stumt och blint, vad händer då?
  • Lola Jämtland

Ja, jag vet en tjej som är CP-skadad, blind o döv. Hon är idag över 20 år o bor i egen lägenhet.....

Innan bodde hon hemma....

//Tama fåglar har en längtan, vilda flyger
  • Sha

Vet att det finns nån teknik med teckenspråk där man tecknar i handen. Annars vet jag inte hur det funkar. Man kan nog behöva mycket stöd i familjen, men barnet kan nog bo hemma tror jag.

• Alvi

Jag tror, att man som förälder faktiskt EFTER att ha tagit till sig faktat, kommit över chocken och alla otäcka känslor man kan få, VILL ta hem sitt barn.
    Ett stumt, dövt och blint barn är ändå ett friskt barn, känner jag.... Konstigt kanske...? Men min dotter är sen i utvecklingen, det sitter alltså i hjärnan, i sinnet... Ett blint, stumt och dövt barn är ju faktiskt friskt, rent fysiskt... och varför skulle man inte vilja ta hem det?

Visst, en STOR utmaning står framför en, med teckenträning, och så.... men, det är ju ändå ERT barn...

Visst kan läkarna se om det går att operera, och går det så går det, men annars tror jag inte de gör det bara utifallattellerom....

• Alvi

... okej, tillägg: Inte för att jag INTE skulle vilja ta hem ett barn som var sjukt till sinnet heller... men ett fysiskt handikappat barn känns för MIG, ännu mindre sjukt än ett barn som är "psykiskt" sjuk.....

• Saltlakrits

Jag har läst teckenspråk i ett antal år. Där ingick även en kurs om teckenspråk för döv-blinda.
    Som någon skrev så känner man på tecknen.
    Om jag tecknar till en döv-blind så känner denne på mina händer under tiden och kan så känna vad jag tecknar

• anne h
    Lilla Mindy skrev 2006-09-16 09:36:59 följande:
    Jag låg och funderade på en sak i morse, att ifall ens barn visade sig vara både dövt stumt och blint, vad händer då?
    Finns det personer som är allt det alls överhuvudtaget?
    Får man ta med sig barnet hem från BB som vanligt, eller vad händer?
    Försöker läkarna operera, men om inte det skulle gå, får barnet bo hemma ellerpå vårdhem?
    Hur länge lever ett sånt barn?
    fruktansvärd tanke att få ett barn som skulle vara allt det är bara nyfiken på om någon vet vad som händer?
    *Klart det finns personer som har "allt", men det är mkt ovanligt..
    Om barnet däremot bara har en hörselskada och är blind så tror jag inte att de alltid upptäcker det direkt på BB..
    *och klart man får ta hem sitt barn, det är DITT, ingen annans. .-)
    *man får hjälp från en massa möjliga och omöjliga håll när man får ett barn med funktionshinder, man behöver inte vara orolig för att inte veta hur man ska göra..
    *Går det att operera så görs det, såklart.
    *Hur länge ett barn med syn/hösel-skada lever? Lika länge som andra, förmodligen, eftersom det inte är något livshotande.. däremot om det kliver ut framför en bil det inte ser/hör är ju en annan sak..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sarita

Man brukar såvitt jag vet inte tala om stumhet nuförtiden, det främsta skälet till att människor nte talar brukar vara att de inte HÖR, inte att de har något fel på talapparaten. Rätta mig om jag har fel.

• Amorella

När jag var liten läste jag böcker om Helen Keller som föddes i USA i slutet av 1800-talet. Hon förlorade både hörsel och syn efter en sjukdom i 2-årsåldern, men lärde sig kommunicera mha teckenspråk och tog t.o.m. en doktorsexamen.
    Låna gärna böcker om henne på biblioteket. Det är jättefascinerande att läsa om, för visst tänker man spontant att man inte har något liv om man varken hör eller ser. Men det är fel!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller

• Mizan

Jag har jobbat med döv-blind födda (född med det) i flera år. Vi kommunicerar med hjälp av teckenspråk i händerna.
    Oftast är det så att man inte är helt döve eller helt blind. Man kan vara döv med synrester eller blind med hörselrester. Då tar man vara på det lilla som finns kvar. För att kunna fungera som vanligt krävs teckespråk och blindskrift.
    Barn har otroligt lätt att lära sig!

• Neko

Jag tror inte att man alltid ser så pass tidigt om barnet är blint. Hörseln kollar de ju men visar det inte bra så tror jag bara att man får komma tillbaka senare för mer tester. Stumt skulle ju vara om barnet inte gråter, hm, det tror jag att de kollar upp. Sedan beror det ju på vad det beror på...

Men ett sådant barn kan nog leva lika länge som ett vanligt barn - det har ju känsel och får hudkontakt osv och det är ju det viktigaste för att känna trygghet. Ett barn utan känsel hade kanske inte levt så länge.

• Mamma till tre kottar

Instutionerna är tack och lov nedlagda i Sverige. Alla barn har rätt till en familj. Vi skulle välkomna barnet utan att tveka, t.o.m. om barnet bara förväntades leva en månad (om det var någon med än bara hörsel/syn alltså).

• LykkeLee

Hejsan!

För det första så är det väldigt ovanligt att ett barn föds både döv och blind..

Det finns en sjukdom som heter usher, den får bara döva personer. Då föda man döv och utvecklar sedan en syn-nedsättning som sedermera leder till att man blir helt blind.

Om man en gång i tiden kunnat se så finns möjligheten att teckna taktilt, dvs vanligt teckenspråk, men inne i handen. Man kan säkerligen använda denna metod även på den som fötts både blind och döv, men jag har inte hört talas om något sådant.

Jag jobbar med döv-blinda och alla där är födda döva och har sedan fått sjukdomen usher som gör att de antingen är blinda eller har en grav syn-nedsättning.

Vi tecknar taktilt med dessa och dom lever ett bra liv med aktiviteter och jobb.

Begreppet döv-stum är förlegat. Många av den äldre generationen döva har fått lära sig tala (eftersom det ansågs mycket skamligt att vara döv) och använder alltid rösten när de tecknar till hörande. Den yngre generationen döva har däremot lärt sig att inte använda rösten utan att stänga av rösten när de tecknar, men dom kan ju skrika, gråta, skratta och använda sin röst på det sättet.

Skulle ditt barn vara dövt och eller blind så upptäcker man inte det på bb såvida det inte syns i barnets ögon (starr el dyl) att barnet är dövt eller hörselskadat upptäcks först senare, antingen genom det s.k. boel-testet som man gör vid åtta månaders ålder, eller att man som förälder upptäckt att barnet inte verkar reagera på ljud. Då kan man be att få en hörselundersökning. Har man döva barn sen tidigare eller är döv som förälder så kan man få göra ett BRA-test som med stor tillförlitlighet visar hur mycket barnet hör.

Syntester görs på BVC och om man där får ngn misstanke om att barnet ser dåligt så slussas man vidare till kunniga läkare.

Så du kommer att få ta med ditt barn hem, den dagen om du skulle få bekräftat att ditt barn är döv eller blind, så kommer du få all hjälp du behöver.

Hoppas du fått svar på dina frågor och om du vill veta mer så är det bara att fråga

Kram från en mamma med en döv sonGlad

Svar på tråden Om barnet visar sig vara dövt stumt och blint, vad händer då?