Vad göra med massa vindruvor?
Som sagt, vi har en vinstock i rädgården och har iår fått jättemycket på den... MÅÅÅÅÅnga klasar...
Vad göra med dem? Baka? Vin? Saft? Nån som har tips?
Som sagt, vi har en vinstock i rädgården och har iår fått jättemycket på den... MÅÅÅÅÅnga klasar...
Vad göra med dem? Baka? Vin? Saft? Nån som har tips?
ÄTA hihihi skojja har ingetr bra tips alls vore kanske kul att pröva göra eget vin?
jag använder vindruvor i matlagning....
dela på mitten o använd i vanliga grönsallader
gör fruktsallader
använd med andra exotiska frukter och lägg runtom söndagssteken o låt följa med in i ugnen.. gör sås av skyn- mumma!!
visst i sallader, men jag har liksom så himla mkt så det blir mkt sallad...
Kan man göra vin då? Eller ngn likör?
Nä......................
Hittade ett käckt forum, där alla "bryggexperter" fanns... Så jag hittade vinrecept som verkade värt att testa. Traskade ut till vinstocken för att plocka av dem, och vad fann jag? Jo, TUSENTALS getingar som kalasade! Massor av fina druvor som blir uppätna! Dit går jag inte nära, på varje klase satt det kanske 5 getingar. Vad besviken jag blir...
fan va trist!!! usch getingar är itne kul..
nä... och alla mina vindruvor...
Waldorf-sallad
Ingredienser
1 äpple
2 stjälkar selleri
1 msk apelsinsaft, färskpressad
1/2 dl hackade valnötter
Ca 20 vindruvor, halverade och utan kärnor.
1/2 dl majonnäs
1/2 dl grädde, vispad
1 msk Dansukker Flor med citronsmak
Skär äpplet och sellerin i små tärningar och blanda med apelsinsaft, vindruvor och grovhackade valnötter. Blanda med en dressing av majonnäs och grädde smaksatt med Flor med citronsmak. Garnera med vindruvor och
valnötter.
Vindruvsgelé
1 liter äpplejuice
8 msk agar-agar
1 nypa havssalt
ev malt efter smak
1/2 liter delade vindruvor, urkärnade
1/2 msk pepparmynta
Koka äpplejuicen med agar-agar, salt och ev malt. Koka tills agar-agarn är upplöst. Lägg i vindruvorna, smula i pepparmynta, rör om. Ställ kallt för att stelna. Du kan variera med olika frukter, bär och smaksättningar. Exempel på goda smaksättningar är ingefära, kanel, kardemumma och äkta vanilj.