• emmizenma

Katten rädd för hunden, vad göra`?

Vi har en katt(2 år) och för 2½ månad sen fick vi hem en 4 månaders hund idag alltså (6 mån) och det funkar inge bra mellan de två. Hunden är inte agressiv eller något sådant utan vill gosa/lukta och leka med katten. Medans katten är väldigt tillbaka dragen och rädd. Hon har nu bott under soffan och vill inte komma fram. KOmmer fram på kvällarna när jag är med hunden i sovrummet eller när någon ut av oss går ut med hunden. Vi har försökt allt för att kunna lösa detta, utan resultat. Katten har börjar kissa i soffan och det är klart att hon inte mår bra av denna situation.

Någn som har tips? Vi har provat kompostgaller, försökt föra de samman o.s.v

Tror ändå att katten skulle må allra bäst av att få komma till någon utan hund alternativt en hund som inte vill leka med katten. Under alla år jag har haft katt och hund har detta aldrig inträffat utan de har accepterat varandra efter ett par veckor....

Är så ledssen....

• Svar på tråden Katten rädd för hunden, vad göra`?
  • Santisen

men..omplacerar du då katten istället för hunden?

• Birgitta2

Tänkte på samma sak som Santisen. Katten har ju varit där först, väljer ni att omplacera den istället för hunden?

• iii

Jag hade samma problem, hade två katter sedan innan, och tog sen in en vuxen sjövild hund på 40kg. Katterna blev INTE glada De satt alltid uppe på hyllorna eller gömde sig bakom sofforna. Jag funderade faktiskt på att göra mig av med hunden igen.
    Men nu har det gått ett år och det går hur bra som helst! Katterna kan stryka sig mot vovvens ben och kan ligga och sova bredvid varandra. Det tar tid, katter ogillar förändringar
    Tycker du ska ge det lite mer tid. Ca 6 mån tror jag att det tog innan jag började se lite hoppfullt på situationen. Tror inte det behöver ta lika lång tid hos dig eftersom din hund är en valp, de lär sig lättare hur de ska vara mot katter om de växer upp med dom. Min hund har inte lärt sig någonting, han jagar fortfarande katterna och vill bära iväg på dom, men katterna har blivit riktigt kaxiga, blir hunden för stökig så sätter de han på plats

• Bellbox

Jag tror/hoppas att det ger sig med tiden!
    Tänk på att kattens kroppsspråk är fundamentalt annorlunda från hundens! T.ex så betyder en viftande svans för KATTEN att det är ilskna känslor i svängning, medan hunden signalerar glädje bl.a....

• Koff

Som iii sa så tycker jag också att du ska ge det lite mer tid, det kan ta lång tid att få dom att vänja sig vid varandra,speciellt om du har en valp.

Det jag tror är viktigast är att du inte visar för djuren någon negativ reaktion som oro eller liknanden för dom känner av det direkt. Och om hunden är typiskt valpig så att han går fort på så kanske du kan försöka få honom att lugna ner sig lite. Hur vet jag inte riktigt, tyvärr.

Jag hoppas att du får ordning på problemet och slipper göra dig av med någon.

• Bellbox

En tanke till; Är det en inne-eller utekatt?

• emmizenma

Det är en innekatt

Och ja katten skulle i sådant fall få flytta hem till min Mamma och pappa på landet där jag vet att hon skulle få det bra. Visst är det ett svårt val vem man ska omplacera men eftersom hon stannar inom "familjen" så kommer det fortfarande vara "våran" katt bara att hon bor på ett annat ställe.
    Ska ge det lite mer tid tills hunden har "lugnat ner sig" han är ju trotts allt bara bebis än så länge. HAn vill ju inget illa men som sagt så är katten skygg...

• Sus med 3 barn

Vår hund har totalt skrämt slag på våra 2 kattsystrar. Den ena har (efter ca 1 år) börjat accepterat att finns i huset men den andra är fortfarande rädd för honom....
    Han är inte aggressiv utan bara glad och vill leka - men en 30 kg golden som hoppar, studsar och småskäller ser nog katterna mer som ett hot än en lekkamrat!

Vi bara avvaktar. Har ju sett att den ena katten sakta men säkert börjat acceptera att han finns i huset så vi hoppas att det löser sig med tiden - men bästisar blir de nog aldrig!

*Sus med huset fullt av barn och djur*
  • Carisma95

Det brukar lösa sig.
    Vi hade två (inne-)katter på 2 år när vi skaffade en berner-valp. Katterna (framför allt den ena) blev hysterisk och sprang rakt in i fönsterrutan. Hunden bara tittade förvånat på honom och såg ut att tänka "och vad är det med dig då"...

Det tog ett par veckor innan det blev lite lugnare. Nu efter nästan 2 år och hunden är ca 35 kg tyngre är det INGA som helst problem. De gosar för livet. Framför allt (?!) den katten som blev mest rädd.

Svar på tråden Katten rädd för hunden, vad göra`?