Bor utomlands, vill flytta hem o kanske skaffa barn? Hur gör man?
Jag bor utomlands sedan ett tag med min sambo. Vi har båda jobb men jag kommer vara tvungen att säga upp mig om vi ska flytta hem eftersom företaget inte finns i Sverige. Vi är ju nu avregistrerade från Försäkringskassan, A-kassan, folkbokföringen etc etc och det verkar innebära att vi måste "börja om på nytt", dvs jag måste fixa ett jobb (helst fast förstås) och sedan jobba 240 dagar eller nåt för att få föräldrapenning, rätt till A-kassa etc. Dessutom måste vi få alla poäng överflyttade från detta land (EU) till Sverige. Vi kan av praktiska skäl inte bara packa kappsäcken och dra utan måste planera flytten vilket nog tar 6 månader, det + söka jobb, jobba ett år etc innebär att 2 år säkert har gått...... och vi vill ju ha barn ganska snart.
Jag känner mig som om jag är fast mellan två system fast det är inom EU vilket innebär att jag om jag skaffar barn kommer bara ha minsta föäldrapenning, ingen A-kassa eller nåt fast jag jobbat innan. Dessutom är det kanske inte jättelätt att få jobb..... Är det någon som varit i samma eller liknande sits.???? Jag blir jätteglad att höra era råd.