• ellepelle

Bor utomlands, vill flytta hem o kanske skaffa barn? Hur gör man?

Jag bor utomlands sedan ett tag med min sambo. Vi har båda jobb men jag kommer vara tvungen att säga upp mig om vi ska flytta hem eftersom företaget inte finns i Sverige. Vi är ju nu avregistrerade från Försäkringskassan, A-kassan, folkbokföringen etc etc och det verkar innebära att vi måste "börja om på nytt", dvs jag måste fixa ett jobb (helst fast förstås) och sedan jobba 240 dagar eller nåt för att få föräldrapenning, rätt till A-kassa etc. Dessutom måste vi få alla poäng överflyttade från detta land (EU) till Sverige. Vi kan av praktiska skäl inte bara packa kappsäcken och dra utan måste planera flytten vilket nog tar 6 månader, det + söka jobb, jobba ett år etc innebär att 2 år säkert har gått...... och vi vill ju ha barn ganska snart.
    Jag känner mig som om jag är fast mellan två system fast det är inom EU vilket innebär att jag om jag skaffar barn kommer bara ha minsta föäldrapenning, ingen A-kassa eller nåt fast jag jobbat innan. Dessutom är det kanske inte jättelätt att få jobb..... Är det någon som varit i samma eller liknande sits.???? Jag blir jätteglad att höra era råd.

• Svar på tråden Bor utomlands, vill flytta hem o kanske skaffa barn? Hur gör man?
  • maj72

Vi bor i Tyskland och vill också tillbaka till Sverige. Efter en del research har vi bestämmt oss att ta första barnet här och flytta sedan mellan barn 1 och 2 tillbaka till Sverige eftersom de båda systemen krockar om man vill blanda.

Vet ej vilket land du pratar om, men om det är Tyskland så kan jag berätta för dig vad som gäller. Jag har också mailat med en EU-expert på försäkringskassan i Sverige, jag kan kolla om jag har hennes emailadress kvar, så om du vill så kan jag skicka dig emailadressen till henne.

Annars finns det här en hel del EU-tjejer som vet också.

• ellepelle

Maj,
    Tack för svaret. Vi bor i Holland och villkoren här är ganska dåliga. På vilket sätt blir det bättre om man flyttar mellan barnen ankomst? Jag har ganska dåliga erfarenheter av FSK och de andra myndigheterna för när jag har försökt bena ut hur allt hänger ihop har ingen kunnat ge bra svar. Men om du har någon som du frågat tar jag väldigt gärna emot e-mailadress.

• maj72

Ellepelle,
    förlåt att jag inte svarade tidigare, jag har inte sett ditt svar.

Att flytta mellan barnen menade jag så att man avslutar en "barnperiod" dvs föräldrarledighet etc, så att man inte blandar ihop de olika systemen.

Om man vill få föräldrarpenning i Sverige så måste man haft en inkomst respektive varit i Sverige i nio månader för att du ska kunna få det. Detta är för att undvika "socialturism". Man får givetvis alltid lägsta beloppet (60 kr), men det är ju inget att hurra för om du dra av skatten.
    Man kan räkna in försäkringstider från ett annat EU-land, men detta gäller bara om man har ett jobb i Sverige, dvs man flyttar från ett jobb till det andra. Men man får inte glömma att från den svenska föräldrardagarna dras av de dagarna/förmåner som man sen har tagit i det andra landet.

Jag ska kolla efter emailadressen och skickar dig ett personligt meddelande.
    Fråga gärna om du vill veta mer.

• maj72

Detta fick jag som svar från EU-experten:
    "Om ni båda flyttar tillbaka till Sverige och ingen av er arbetar i något annat land gäller följande:
    Det är riktigt som du säger att arbetsperioder från Tyskland kan sammanräknas med svenska arbetsperioder. För att detta skall kunna ske kärvs alltså att man har arbete i Sverige när man kommer hit, i annat fall finns det ingen arbetsperiod i Sverige att sammanräkna med den tyska perioden. Reglerna för att föräldrapenning skall utgå med högre belopp än grundbeloppet, 180 kronor brutto/dag, är att man har haft en högre inkomst än vad som motsvarar dessa 180 kronor/dag i 240 dagar före förlossning. Det är här man räknar ihop perioderna från de två länderna. Inkomsten från det andra landet tar man inte hänsyn till, utan i detta fall blir föräldrapenningen grundad på den svenska inkomsten, under förutsättning att denna ligger till grund för en sjukpenninggrundande inkomst. Om du inte skulle uppfylla detta krav blir alltså föräldrapenningen 180 kronor brutto/dag för de första 180 dagarna. Om du har en sjukpenninggrundande inkomst, men inte uppfyller ovanstående 240-dagars villkor kan föräldrapenning utbetalas enligt din sjukpenninggrundande inkomst fr o m den 181:a dagen. Totalt har föräldrarna tillsammans 390 dagar enligt dessa sjukpenninggrundande dagar och 90 dagar med lägstanivå, 60 kronor brutto/dag, sammanlagt 480 dagar, vilket betyder att var förälder har 240 dagar."

• ellepelle

Tack för svar. Det verkar vara som jag misstänkte - inte bra för mig som är anställd av holländsk arbetsgivare med små möjligheter att fortsätta vara anställd vid flytt hem. För min sambo är det lättare för han är "Expat" och har utlandsuppdrag för svenskt företag.
    Det verkar som om jag kommer få bita i det sura äpplet och åka hem och söka jobb som en galning där och jobba ett tag, om jag inte kan få ett jobb i Sverige härifrån för en smidig övergång.
    Har ni bra erfarenheter av "EU-byråkratin"? Jag måste säga att jag är förvånad över hur fruktansvärt komplicerat allt är. Känns som om det utlovas guld och gröna skogar vad gäller rörlighet av människor och kapital men sen levs det inte riktigt upp till det.

• maj72

Men om han är expat, så har han rätt till svensk föräldrarpeng, eftersom han är ju på uppdrag av ett svenskt företag i utlandet, dvs han kan vara skriven i Sverige även om han är längre borta från Sverige än ett år. (är ganska säker på att det är så). Man söka hos Skattemyndigheten att inte bli avregistrerat från Sverige (och därmed inte från försäkringskassan). Kolla upp det, jag tror att det är lättare att komma tillbaka till svenska systemet om man är expat. Är du skriven i Sverige fortfarande?

• ellepelle

Nix, vi är båda avskrivna (Sverige var VÄLDIGT angelägna att skriva ur en ur alla system så fort vi satt oss på planet). Som jag förstod så kan man få vara kvar i systemen om man har en tjänst kortare än ant 1/2 år eller 1 år. Han har ett 2 årskontrakt med förlängningsmöjlighet så jag tror att han var tvungen att bli avreggad. Om man inte blir det tror jag också det kan få skattekonsekvenser, dvs att man åker på en dubbelbeskattnig delvis. Hur länge har ni varit i Tyskland? När planerar ni hemflytt?

• maj72

Vid årsskiftet blir det tre år.
    Det är klart att skatteverket ville avregistrera er, ni kan ju kosta svenska staten en del även om ni bor utomlands, men är fortfarande registrerat i Sverige. Jag vet att man undantagsvis kan vara skriven i Sverige även om man är borta under en längre period. Men struntsamma nu. Dubbelbeskattning blir det inte, eftersom enligt EU-lag så betalar man skatt där man jobbar, eller får sin inkomst ifrån.

Vara planer för hemflytt är ganska våga, dvs barnet kommer våren 2005, så kanske någong under 2006? Men helst efter fotbåll-VM för min del, det kan jag ju inte missa Skämt åsido, mycket hänger ju på att åtminstone en av oss har jobb, så att man kan börja med bostad, dagis etc med lite säkerhet.
    Hur har ni tänkt?

• ellepelle

Vi tänkte ta ett år i taget så nu siktar vi ev på juni 2005 då mitt kontrakt går ut. Jag håller med att det känns nödvändigt att en har jobb så man har en bra grund att stå på. Hur känns det att få barn i Tyskland? Är det mycket som är annorlunda?

• Manju

Jag var utskriven i nästan två år och nu när jag är tillbaka i Sverige och inte hinner arbeta 240 dagar innan BF och gravid innebär det att jag får lägsta nivå på föräldrapenningen. Det känns inte så kul, men vad ska man göra... Jag har arbetat för en svensk biståndsorganisation och innan dess har jag hela tiden haft jobb i Sverige, men jag jämställs i alla fall med vilken gymnasietjej som helst.

• maj72

Sjukvården är faktiskt mycket bättre än i Sverige. Inga problem att få tag i läkare, tider, UL, utredning, stöd och undersökningar. Fick göra NUPP- och AFP-test utan snack om saken. Så det är betydligt bättre.
    Men det här med föräldrarledigheten är en annan sak efterson Tyskland satsar sina pengar istället för barnomsorg i skattelättnader och bidrag istället. Men tacket är så lågt att två akademiker med ganska normala löner inte får nåt av det. Hela samhällskonceptet och arbetslivet bygger på en konservativ bild av familjen dvs hon stannar hemma och tar hand om barnen. Tyskland har lägst andel yrkesverksamma kvinnliga akademiker och lägst barnfödande i Europa (tillsammans med Italien och Spanien) och det är inte konstigt.

Slutsatser: Det är bättre att vara gravid och föda i Tyskland, men att vara föräldrar är bättre i Sverige.

• ellepelle

Samma här i Holland tror jag utan att ha detaljkunskap om hur det är när man är gravid. Läkarbesök, mediciner etc är gratis men man har bara 16 veckors föräldraledighet, (läs: mammaledighet, för pappan har bara rätt till 2 dagar vid födseln). Dagisplats kostar 6000 spänn i månaden. Dessutom föder holländarna inte på sjukhus utan hemma vilket känns annorlunda för mig. Men de 2 första veckorna efter födseln har man en "hemhjälp" som kommer och lagar maten, tvättar och städar - det är ju ett plus. Men som sagt allt bygger ju på att kvinnan är hemma vilket för mig känns helt uteslutet. Skulle bli deppig säkerligen, speciellt som vi inte har samma sociala nätverk och umgänge som hemma.
    Har dock också en generell uppfattning att sjukvården är bättre här (iaf inte lika överlastad). Jobbar man och har en obligatorisk sjukförsäkring gm arbetsgivaren så ingår även alternativ medicin som kiropraktor, akupunktur, terapi, etc etc. Till och med att bleka tänderna är "gratis" här. Man kanske borde passa på att fixa alla skavanker

Svar på tråden Bor utomlands, vill flytta hem o kanske skaffa barn? Hur gör man?