• sakoline

Kantareller - vad göra?

Har fått en burk kantareller av svärfadern men vill inte äta dem idag. Förutom att steka dem, vad göra? Fick en burk förut men vissa började mögla och så lade jag ut dem på tidngspapper och sedan blev de bara torra, små och skröpliga.
    Vad ska jag göra med dem?

• Svar på tråden Kantareller - vad göra?
  • MiaAnnette

De som är torra och små kan du hacka ner tillsammans med lite mjöl eller maizena i en matberedare och använda när du gör nån sås! Mums mums.. eller så kokar du dem tills all vätska kommit bort, låter dm kallna och lägger i små plastpåsar och tar fram den när du gör varma mackor etc.

Sååå avundsjuk på dej som har kantissar.. här hittar ja inga..

• 969803

Vad du ska göra med dom?
    Ge dom till mig kanske? Jag älskar kantareller .

• AnnaK

Syltade kantareller
    1 Omgång

500 g Kantareller, små; cirka

Lag

1 dl Ättikssprit
    1 1/2 dl Svampspad
    1 dl Socker
    1/2 ts Vitpepparkorn
    1 ts Senapsfrö, gula
    1 sl Muskotblomma; (1 bit)
    1 sl Ingefära, torkad; (1 bit)
    2 Kryddnejlikor

1. Borsta kantarellerna om det behövs. Koka dem i ca 10 min i saltat vatten (2 tsk salt/l vatten), vattnet skall täcka ungefär hälften av svampen. Sila av spadet och spara 1 1/2 dl till lagen.

2. Blanda samman ingredienserna till lagen i en kastrull. Koka upp och låt koka 5 min.

3. Lägg svampen i rena brukar och häll den varma lagen över. Tillslut och förvara kallt.

Servera syltade kantareller till allt slags kött, passar särskilt bra till vilt.

• AnnaK

PIZZA
    0,75 st paket jäst

1,5 dl ljummet vatten

1,5 dl mjölk

1 msk olivolja

2 krm salt

5 dl vetemjöl

4 msk tomatpuré

4 msk mango-chutney

4 msk passerade tomater

1 st hackad gul lök

200 gram kantareller

300 gram tärnad fläskfilé

2 msk smör

salt och peppar

5 st skivade tomater

100 gram riven ost (17 % fett)

färsk basilika

grönsallad
    Tillagning:

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 275 grader.
    2. Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vätskan, olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en deg. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Låt degen jäsa en timma.
    3. Kavla ut degen så att den täcker en bakplåt.
    4. Blanda tomatpuré, mangochutney och passerade tomater i en skål.
    5. Fräs lök, kantareller och fläskfilé var för sig i smör i en stekpanna. Salta och peppra.
    6. Bred ut tomatröran på pizzabottnen. Lägg på tomater, lök, kantareller, fläskfilé och ost.
    7. Grädda pizzan i ugnen i 1015 minuter.
    8. Strö på basilika och servera med grönsallad.

• AnnaK

PAJ

2,3 dl vetemjöl

50 gram margarin

1 dl kesella (1 % fett)

150 gram purjolök

200 gram rödlök

2 msk margarin

5 dl kantareller eller trattkantareller

salt och peppar

2 st ägg

2 dl mellanmjölk

italiensk salladskrydda

100 gram riven ost (17 % fett)

Sallad:
    50 gram huvudsallad

50 gram röd lök

3 st tomater

8 st svarta oliver
    Tillagning:

Gör så här:
    1. Kör vetemjöl och margarin i en matberedare.
    2. Tillsätt kesellan och kör i ytterligare någon sekund så att det blir en deg.
    3. Låt pajdegen vila svalt i minst 30 minuter. Kavla ut degen och lägg den i en smord pajform. Se till så att degkanten når en centimeter ovanför pajformen. Grädda i 225 grader i 10 minuter.
    4. Hacka löken ?och fräs den i margarin i en stekpanna. Tillsätt svampen. Salta och peppra.
    5. Vispa ihop ägg, mjölk och salladskrydda. Bred ut lök- och svampfyllningen i pajskalet.
    6. Lägg på den rivna osten och häll på äggstanningen. Grädda i ca 30 minuter.
    7. Servera med sallad.

• miss kitty

å gu så gott med kantareller.
    gott att bara steka i smör och äta som dom är, men ännu godare att göra varma mackor med kantarellstuvning!

• AnnaK

Stuvade kantareller
    INGREDIENSER
    (4 portioner)
    200 g kantareller
    (champinjoner
    går också bra)
    1 gul lök
    2 msk margarin eller smör
    3 del gräddmjölk
    eller bara grädde
    salt
    vitpeppar
    en skvätt sherry (valfritt)

Så gör du:

Ansa och skiva svampen. Skala och tärna löken.

Fräs svamp och lök i margarinet tills vätskan kokar in.

Rör ner mjölet och späd med grädden under omrörning.

Smaka av med salt och peppar.

Koka stuvningen under omrörning, cirka 5 minuter.

• AnnaK

Farmors potatisgratäng med kantareller
    Ingredienser
    portioner Uppdatera
    2 kg mandelpotatis
    1/4 rotselleri
    1 gul lök
    3 klyftor vitlök
    8 dl matlagningsgrädde
    1 1/2 msk kycklingfond
    1 msk flingsalt
    1/2 kruka färsk timjan
    svartpeppar från kvarn

300 g kantareller
    smör
    300 g getost

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Skala och skiva potatis, rotselleri, lök och vitlök tunt.
    3. Koka upp grädde, kycklingfond, hackad timjan, 1 msk flingsalt och peppar.
    4. Tillsätt potatis, selleri, lök, vitlök och koka långsamt i 15 minuter.
    5. Stek svampen i smör och krydda med salt och peppar.
    6. Blanda svampen i potatiskoket och smulad getost.
    7. Fyll gratängen i en smörad ugnsform och grädda gyllene, cirka 25 minuter.

Tips!
    Använd en stor form med låga kanter, då får man en stor härlig gratinerad yta på gratängen. Har man torkad svamp i skafferiet så kan man använda den istället för färsk svamp. Då kokar man den med grädden och potatisen. Med kycklingfond i grädden får gratängen en mer fyllig smak. Och vill man så kan getosten bytas ut mot Västerbottenost. Det är supergott.

• sakoline

Heey vad snälla alla är! Det blir stekta kantareller med fläskkarré, ändrade mig! Och så får vegetarianen något gott att äta till potatisgratängen. Jag älskar att vara huslig. När jag är på det humöret.

• Lacey

Kantareller i gräddsås med pasta och fläskfilé är också HELT ok! :)

• Scouse

förfäll dem först d.v.s stek dom utan olja o smör tills allt "vatten" gått ur svampen, sen kan du spara dem i kylen tills du vill ha dem och då steker du dom i smör.

• Gul13

Jag brukar bara steka de lätt lätt och sen frysa ner MED vätskan som blir och använda vid behov. De behåller sin smak bättre då tycker jag.

• LPW

"Farmors potatisgratäng med kantareller" funderar jag på att prova att göra till helgen- det låter verkligen hur gott som helst!!!!!

• FraYo

För att behålla smaken längt och för att smöret inte ska surna i frysen (som de gör efter ca 6 månader i frysen) så ska man bara koka kantarellerna /trattkantareller/champinjoner osv osv.
    När man sedan ska använda dess DÅ steker man de

Svar på tråden Kantareller - vad göra?