Hej Anonym (orolig), jag blev själv smittad av CMV under min graviditet och fick ett kraftigt sjukdomsförslopp med hög feber i nästan 1 månad. Eftersom jag åkte på detta virus för första gången i mitt liv, dvs en primärinfektion, som vuxen och gravid så innebar det ofantligt höga risker för att även fostret skulle bli smittat och konsekvenserna av detta är att få ett barn med allt från hörselskador till grava hjärnskador... Vi blev av 3 läkare (barn-, förlossnings och infektionsläkare) rekommenderade att avbryta vår graviditet pga de höga riskerna för att dels överföra viruset till barnet samt vad det innebär om ett foster blir smittat, dvs vilka sjukdomar det födda barnet kan få!! Det hemskaste beslut jag har tagit i hela mitt liv! Vi fick dessutom av våra läkare veta att det värsta med att göra ett fostervattensprov är inte risken för missfall utan det faktiskt kan innebära att fostret blir smittat av detta - pga att nålen som når barnet kan bli smittad när den "går genom dig". Jag vill absolut INTE rekommendera dig till något - men jag hoppas att du har fått lika bra information om denna sjuksom som jag - sedan får du ta ett beslut utifrån det. Tyvärr verkar sjukvården ha dåligt med information om denna virus kopplat till graviditet - stå på dig och kräv svar!! Jag vet att läkarna på Karolinska i Stockholm har mest information om detta. Du får gärna höra av dig igen om du vill "prata vidare" om detta