• Anonym (orolig)

CMV infektion...

Hej!

Jag har presis fått reda på att jag har primär CMV infektion i kroppen. Jag bröt ihop totalt. Jag vet varken ut eller in längre. Läkarn vill göra ett fostervattenprov för att får reda på om barnet är smittat, men jag är vädligt kritisk till att göra fostervattenprov pga risk för missafall. Visst det är en liten risk för missafall men för mig räcker det. Jag är så rädd för att förlora barnet. Är det någon som haft detta och varit med om det här? Jag vet inte vad jag ska göra...

M V H

• Svar på tråden CMV infektion...
  • Anonym

Måste fråga;

Vad är CMV infektion?

• Anonym (orolig)

Helt ärligt så vet jag inte riktigt det heller. Nytt för mig. Kollar upp massa fakta på nätet.

• SysterHedvig

Hej TS

först förstår jag att du känner dig rädd och orolig, det är en jättejobbig situation du hamnat i. En varm kram till dig.

CMV står för cytomegalovirus och är en virusinfektion som drabbar många utan att man överhuvudtaget känner av att man blir sjuk. En gravid kvinna som blir smittad av CMV riskerar att föra över infektionen till sitt ofödda barn - hälften av alla kvinnor som får CMV för första gången och är gravida för över smittan.

De flesta barnen som blir smittade som foster föds utan att vara påverkade av viruset. Andra kan bli sjuka, hemsidan jag tittat på säger såhär:

"En mindre andel riskerar dock att bli svårt sjuka - inte minst de för tidigt födda - och/eller utveckla funktionshinder så som hörselnedsättning eller neurologisk skada. Tidigare kartläggning har visat att 10-20% får en hörselnedsättning, övriga skador ses inte lika ofta. Hörselnedsättningen kan finnas vid födelsen men kan också utvecklas under de första levnadsåren."

Vill du läsa mer så finns det på länken;

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

Ungefär 1/100 fostervattenprov leder till missfall - detta är mycket beroende på den som tar provet.

Jag hoppas den här informationen kan hjälpa dig alls. Kram igen.

• Flis02

Hej Anonym (orolig), jag blev själv smittad av CMV under min graviditet och fick ett kraftigt sjukdomsförslopp med hög feber i nästan 1 månad. Eftersom jag åkte på detta virus för första gången i mitt liv, dvs en primärinfektion, som vuxen och gravid så innebar det ofantligt höga risker för att även fostret skulle bli smittat och konsekvenserna av detta är att få ett barn med allt från hörselskador till grava hjärnskador... Vi blev av 3 läkare (barn-, förlossnings och infektionsläkare) rekommenderade att avbryta vår graviditet pga de höga riskerna för att dels överföra viruset till barnet samt vad det innebär om ett foster blir smittat, dvs vilka sjukdomar det födda barnet kan få!! Det hemskaste beslut jag har tagit i hela mitt liv! Vi fick dessutom av våra läkare veta att det värsta med att göra ett fostervattensprov är inte risken för missfall utan det faktiskt kan innebära att fostret blir smittat av detta - pga att nålen som når barnet kan bli smittad när den "går genom dig". Jag vill absolut INTE rekommendera dig till något - men jag hoppas att du har fått lika bra information om denna sjuksom som jag - sedan får du ta ett beslut utifrån det. Tyvärr verkar sjukvården ha dåligt med information om denna virus kopplat till graviditet - stå på dig och kräv svar!! Jag vet att läkarna på Karolinska i Stockholm har mest information om detta. Du får gärna höra av dig igen om du vill "prata vidare" om detta

• Anonym

Hej tjejen. Vill så gärna veta mer om ditt fall, vad ni beslutade. Har precis fått provsvaren efter att jag tyvärr fick avbryta min graviditet på grund av svår havandeskaprförgiftning. Min flicka var också sjuk men det berodde inte på min havandeskapsförgiftning utan att hon hade drabbats av CMV. Hon klarade sig inte.
    Hur fick ni reda på att du hade CMV?

• AHöst

Hej! Fick precis veta att jag har aktiv CMV. Jag ar (hoppas jag for forsta gangen pa lange) inte gravid. Usch, det later hemskt for er andra. Hoppas ni alla mar battre.

• MSoSueMe

fy vad hemskt. lider med er som drabbats.

• Gichten

Hejsan,

Jag bor i USA och min vaninanna har just fatt informationen att hon ar med stor sannolikhet en primarinfektion (men som jag forstar det sa ar det ocksa mkt svart att faststalla helt) och da ar riskerna hogre som tidigare namnts. Jag har inte hort 50% utan har sager man 33-40% chans att barnet kan ocksa bli smittat av CMV. Utav de 33-40% som blir smittade sa ar det ca 15% som far skador; allt ifran horselskador/synskador (tycker jag mig minnas) till grava hjarskador. Min vaninna valde att gora fostervattensprov (hon blev aven rekomenderad att gora det eftersom detta faststaller med ganska stor sannoliket om barnet ar smittat) i vecka 20 och kommer aven att gora ett till i v. 24 eftersom smittan kan vanta tills v. 24 att upptrada hos barnet. Om hon far reda pa i v. 24 att barnet garanterat har en svar hjarnskada eller missbildning sa kommer hon formodligen att avsluta graviditeten. Om det ar osakert eller om skadan kan vara lindrig sa kommer hon att fortsatta den. Saken hor till att vi bada har en kollega som fick ett barn med CMV viruset och barnet kommer aldrig att ga eller prata och har inte mkt till ett liv - oerhort tragiskt! Jag hade aldrig hort talas om denna sjukdom innan men forstar att det ar ett mkt vanligt virus (hor till herpes familjen av virus) och om man har det INNAN man blir gravid ar risken minimal for att overfora det till fostret. Det ar bara om man blir smittad UNDER graviditeten som riskerna blir hogre. Om man har barn hemma som gar pa dagis sa ar det latt att bli smittad genom bakterier. Om man gar till google.com och soker pa "CMV & pregnancy" sa kan man hitta mkt bra information. Lycka till!

Svar på tråden CMV infektion...