• Moder07

Ni som fått barn och jobbar i butik...Se hit!!!

*Vad jobbar ni i för sorts butik?

*Är ni många anställda?

*Hur stor tjänst har du (50%, 75%, 100% m.m.?

*Hur mycket tungt har ni på jobbet (tunga lyft, ensida rörselse, stå hela dagarna m.m.)

*Vad räknas som tungt arbete inom butik? speca gärna.

*När begärde ni omplacering?

*Om ni inte kunde omplaceras (tex om det är en mindre butik), vad hände då?

*Fick ni ut HP?
    -i så fall när under graviditeten?

Jag kommer vara i ca vecka 15 vid första advent (i vecka 18 vid jul), hur mycket bör man jobba igentligen då? Det är väldigt stressigt under hela december månad som för alla andra, kanske börjar i november t.o.m...

Hur gör man då?

Hoppas på svar
    /En orolig själ...

• Svar på tråden Ni som fått barn och jobbar i butik...Se hit!!!
  • Lycka80

Vad jobbar ni i för sorts butik?
    Livsmedelsbutik

*Är ni många anställda?
    Vi är 30 anställda.

Har 100%

*Hur mycket tungt har ni på jobbet (tunga lyft, ensida rörselse, stå hela dagarna m.m.)
    Allt som du skrev..

Räknas med för mig att lyfta lådor med grönsaker, charklådor osv.

När jag och chefen skrev papprena tillsammans, alla har inte lika hjälpsam chef.

*Fick ni ut HP? Ja, har Hel Hp beviljat
    -i så fall när under graviditeten? Sen 60 dagar innan Bf får man Hp

Jag kommer vara i ca vecka 15 vid första advent (i vecka 18 vid jul), hur mycket bör man jobba igentligen då? Det är väldigt stressigt under hela december månad som för alla andra, kanske börjar i november t.o.m...

Hur gör man då? Man har rätt från och med 60 dagar innan att gå ner i tid eller ta föräldrardagar el Hp..

Hoppas det hjälpte lite

• Moder07

så man får jobba häcken av sig vid jul iaf? det kan väl inte vara bra att stressa så mycket?

• Mamma Mio

Man får nog jobba...annars kanske man kan ta semester...

Jobbar

Moder07 skrev 2006-09-16 19:48:28 följande:
    så man får jobba häcken av sig vid jul iaf? det kan väl inte vara bra att stressa så mycket?
  • Mamma Mio

Skulle skriva: Jobbar iofs ej i butik men har ett jobbigt och påfrestande jobb i alla fall....fck havandeskapspenning men utnyttjade den bara de sista 20 dagarna...

• StaffenAssar

Jobbar också i butik och har sökt hp, vet inte om jag får det än... Jag tycker du ska försöka bli sjukskriven över jul eller ta ut semester! Vet inte vilken bransch du jobbar i, men att jobba som jag (i bokhandel) under julrushen är grymt slitigt och stressigt för en icke gravid med alla hälsovärden på topp, så prata med din bm, hon kan säkert ge dig råd. Lycka till nu!

• cinas

Jag arbetar i butik. (livs) med färskvaror. Jag fick beviljat HP utan några problem då jag inte kunde omplaceras till lättare tjänster. jag arb dag + kväll ofta ensam bakom manuell chark/fiskdisk. Tunga lyft ingår 0-25kg minst 100 st om dagen. Min chef skrev att omplacering är ej möjlig med motivering :
    Butiksarbete innebär tunga lyft och obekväma arbetsställningar oavsett vilken avd man arbetar på. Skrev en bilaga hur min arbetsdag såg ut. Fick hel HP 60 dagar innan BF i 50 dgr. Detta var andra gången jag sökte utan några problem. Vi är ca 40 st anställda på min arbetsplats varav 20 heltidare resten extra personal.

Lycka till

• allin

Det är tre år sedan jag fick mitt andra barn. Jobbade i en annan butik då än vad jag gör idag...

Vad jobbar ni i för sorts butik? Kläder

*Är ni många anställda? 4

*Hur stor tjänst har du (50%, 75%, 100% m.m.? 100%

*Hur mycket tungt har ni på jobbet (tunga lyft, ensida rörselse, stå hela dagarna m.m.) Varunottagning och stående hela dagarna

*Vad räknas som tungt arbete inom butik? speca gärna. Tunga lyft och stående

*När begärde ni omplacering? i vecka 34

*Om ni inte kunde omplaceras (tex om det är en mindre butik), vad hände då? Sökte HP

*Fick ni ut HP?
    Gick på HP från v 37

Hur gör man då?

Har du komplikationer? Annars tror jag inte att det finns anledning att jobba mindre än vad du gör...  På min arbetsplats hade det inte gått att få beviljad semester pga liten personalstyrka, men jobbar du på en större arbetsplats kanske det går.
    För min del var jag i v 20 under värsta julveckan och människor blev mindre stressade av att bli betjänad av en gravid expedit....*s*

Lycka till!

~~ my kids are my life ~~
  • JennyMaj

Arbetar 50% i heminredningsbutik (oftast mer timmar dock)
    Varumottagning (tunga varor typ bäddset mm) , stående å klättring på stegar anses väl rätt tungt... Monotona rörelser vid kassatjänst.
    Vi är 4 fast anställda å jag har ingen möjlighet till omplacering så jag ska alldeles snart söka hp, sen e det väl bara att hålla tummarna.
    Jag har bf den 17/1 så jag hoppas att jag slipper jobba över julen.

• Celestial

Jobbar inte i butik längre, men gjorde det när jag väntade min son.

*Vad jobbar ni i för sorts butik? Livsmedelsbutik

*Är ni många anställda? Ja, ca 200

*Hur stor tjänst har du (50%, 75%, 100% m.m.? 75%

Monotoma rörelser. Fast inga tunga lyft och behövde inte stå hela dagarna

Tunga lyft mm.

Det gjorde jag inte

-

*Fick ni ut HP?
    -i så fall när under graviditeten
    Nej, men ansökte heller inte om det

Jag blev sjukskriven två månader före bf.

• Cia o krabaten

Jag jobbade som vanligt under jul och var då i v30.
    Mådde utmärkt av graviditeten, tom bättre än innan. In till 2v före BF jobbade jag 25%

Vad jobbar ni i för sorts butik?
    Glasögon

*Är ni många anställda?
    30tal

90%

Står hela dagarna, men väldigt få tunga lyft

??
    Aldrig

Jag jobbade som vanligt

*Fick ni ut HP?
    Begärde aldrig
    Vet att andra i min affär blivit nekade.

• Its only me

*Vad jobbar ni i för sorts butik? Babybutik (LITEN)

*Är ni många anställda? 3st plus 2 chefer (mammalediga)

*Hur stor tjänst har du (50%, 75%, 100% m.m.? 95 %

*Hur mycket tungt har ni på jobbet (tunga lyft, ensida rörselse, stå hela dagarna m.m.) Står hela dagarna, tunga lyft, många omotiverade rörelser o böjande på kroppen (barnvagnsdemo)

*Vad räknas som tungt arbete inom butik? speca gärna. Ensamarbete, tunga lyft, bärande, trappor till o från lager o soprum, många tunga varuleveranser in i butiken som ska in på lagret (skall bäras genom hela butiken)

*När begärde ni omplacering? I v28 i samband med HP-ansökan.

*Om ni inte kunde omplaceras (tex om det är en mindre butik), vad hände då? Chefen skrev på HP-ansökan att det var omöjligt att omplacera mej. Var dessutom sjukskriven för bäckenbesvär i samma veva.

*Fick ni ut HP? Ja, hel HP (Fick besked inom en vecka.)
    -i så fall när under graviditeten? V32 From 30/9 (BF29/11) Sjukskriven på heltid from 22/8 tom 29/9.

Behöver ju inte oroa mej för julruschen i år iaf.. Förutom den man själv måste ge sig ut i för att handla julklapparna :D

• lollan82

Vad jobbar ni i för sorts butik?jga jobbar i klädbutik

*Är ni många anställda?3

*Hur stor tjänst har du (50%, 75%, 100% m.m.?62% minst

*Hur mycket tungt har ni på jobbet (tunga lyft, ensida rörselse, stå hela dagarna m.m.)hela dagarna betsår av tunga lyft, stå hela dagarna och ensidiga rörelser.. sen får man ju inbte sträcka på sig så mkt som man gör när man ska ta ner plagg(tänk på att absoluit inte skriva nått om att du har ont etc pga graviditeten när du söker.. du söker för lyften etc.. annars blir det sjukskrivning)

*Vad räknas som tungt arbete inom butik? speca gärna.som ovanmen det har mkt med att göra att man inte har tillgång till hjälpmedel i butiken, och om det är cemetgolv.. etc.

*När begärde ni omplacering?då jag skickade in ang HP.. vilket jag gjorde tidigt, vi hos oss kan man inte bli omplacerad då jag är 1/3 av personalen.. och varför ska andra behöva allt slit?

*Om ni inte kunde omplaceras (tex om det är en mindre butik), vad hände då?jag fick ju Hp

*Fick ni ut HP?
    -i så fall när under graviditeten?från första dagen den är giltig men jobbade 1 månad extra.. sen gick jag hem

Hur gör man då?jobbar häcken av sig.. kanske man kan sätta sig lite då och då men det kund inte jag.. och vi hade otroligt mkt att göra!!

Har du mer frågor skriv gärna till i min gästbok..

• mamman Linda
    *Vad jobbar ni i för sorts butik?
    På ett stort byggvaruhus

*Är ni många anställda?
    c.a 120 st

100%

Vi har ingen möjlighet till att sitta, mkt ensidiga rörelser och tunga lyft!

Jag arbetar som kassörska och enligt FK har jag ett tungt arbete eftersom det ingår tunga lyft i i princip varje arbetsmoment jag har...Vet de som fått HP som arbetade som säljare också och dom hade ju också många tunga lyft...

När jag sökte HP

Min chef skrev att han inte kunde omplacera mig...

*Fick ni ut HP?

Ja, jag fick full HP från och med 60 dagar innan BF...

Hur gör man då?

Tja vad ska man göra? Jobba? Du är gravid, inte sjuk....julruschen må vara stressig men inte farligare för dig än någon av dina arbetskamrater!
    ...bara 7 veckor kvar...
Svar på tråden Ni som fått barn och jobbar i butik...Se hit!!!