• Pallas Athena

Nypon ej vid graviditet!??

Bad maken köpa nyponpulver, då jag har problem med mina leder och har fått höra att nyponpulver kan lindra värken. Då jag är gravid känns det ju som att jag hellre stoppar i mig rena naturprodukter än mina vanliga tabletter för värken.. MEN på förpackningen med nyponpulver står att det inte rekommenderas till gravida/ammande utan läkares inrådan! Hur kommer det sig? Någon som vet? Det är 100% nypon, både kärnor och skal som är malet, så inga tillsatser finns! Och visst skulle jag kunna höra efter med min läkare, men jag skulle gärna vilja börja använda det redan nu under helgen! Dessutom brukar läkarna behöva ge en telefontid, som vanligtvis brukar vara så där två veckor framåt, och så länge vägrar jag vänta!
    Men jag kan inte hitta något på nätet om att man inte får äta nypon vid graviditet, för får man inte äta nyponpulver så borde man väl inte få äta färska eller torkade nyponskal.. Eller??

• Svar på tråden Nypon ej vid graviditet!??
  • maalisen73

har ingen aning, men står det så finns det säkert ett skäl till det...

• Bumbiiiii

Borde finnas nån rådgivning du kunde ringa??

• Bigfoot

Generellt sett brukar man väl avråda från naturmedel vid grav/amning för säkerhets skull?

/Biggis - mamma och monster
  • Pallas Athena

Bigfoot: Jo, men jag trodde det var skillnad på kombinerade naturmedel (dvs som innehåller flera olika saker), örter och rena naturprodukter? Torkade nypon borde väl vara samma sak som färska nypon, eller är det inte det?

• Irma07

Jag tror att de har med regler att göra när ett "läkemedel" inte är vetenskapligt testat och då måste det stå att det ej är testat eller inte rekommenderas och liknande. De tar det säkra före det osäkra.

• Artik

När det är torkat är det ofta mkt större mängd man får i sig än vid "normal" förbrukning.. Kanske är det därför. Men jag har heller aldrig hört ngt om nypon - vet dock att det finns en hel del örter som vid vissa perioder bör / kan undvikas (är ju upp till var & en). Lite sent nu kanske - men om Du kan vänta t imorgon kan Du ju alltid ringa en hälsokost affär & fråga. Annars tror jag absolut inte att det är ngn fara att använda ngn kortare tid - det borde ju livsmedelsverket ha ngn info om i så fall..

• MysticAngelEyes
    Ja har druckit mängder m nyponsoppa, kanske man inte skulle gjort heller, eller??
    Éa v.37, BF 13 okt!!
  • Pallas Athena

Men jag funderar också på när isåfall någonting räknas som ett läkemedel!? Är allt som är torkat isåfall läkemedel? Dvs torkat renkött, torkade äpplen, torkat svamp? Eller är det bara sådant som man har kommit på att man kan använda för vissa besvär, som nu t ex nyponpulver och kinesiska örter..?

• Miss Daisy

Jag fick rådet av min bm att dricka Provivas nyponsoppa då jag ofta har rastlösa ben, då den innehåller mycket magnesium som då är bra. Men det var just Provivas nyponsoppa hon rekommenderade, kanske för att det inte klassas som hälsokostpreparat.

• Artik

Läkemedel & natur(läke)medel tolkar jag helt skilt. Men när blir det "naturligt" & när blir det naturläkemedel? Det senare - tycker jag & därmed personlig åsikt - är väl när det är framtaget speciellt för vissa ändamål. Men visst - börjar man häva i sig t ex 1 kg torkade äpplen / dag kan man nog börja klassa det med som läkemedel.. tycker jag. Tablettform etc tycker jag nog är naturläkemedel.. eller i alla fall tillskott. Men jag har mkt svårt att tänka mig att ren nypon i ngn form skulle vara skadligt - i alla fall inte om man inte börjar prata konstiga mängder under viss tid.

• Pallas Athena

Mängderna vi talar om är ca 5g per dag, dvs kanske motsvarande högst 50g (?) färska nypon per dag..! Och det är väl knappast så särskilt mycket, eller..?

Svar på tråden Nypon ej vid graviditet!??