• jannajamtland

Kaninfråga, HJÄLP!!!!!

Vi köpte en kanin igår, en 3årig hona som bott på en djuraffär ett tag och dess förinnan i en familj, hon verkar hur go och mysig som helst, men nu kommer mitt rop på hjälp:
    Hon har väldigt tovig päls, hon är långhårig och verkar inte ha blivit borstad de senaste året, mest tovar har hon längst bak på ryggen och ned mot rumpan, har suttit och borstat henne ett tag nu och upptäckte att hon helt tappar håret där tovorna sitter är typ en stor lång tova hela bakdelen, hur löser jag dette enklast?
    Ska jag be om hjälp och klippa bort det värsta och sedan kamma ut det som går, för pälsen växer ju ut igen?
    Eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Kaninfråga, HJÄLP!!!!!
  • Mirris

Kanske minst stressande för en kanin om den får bli sövd och sen rakad? Jag vet faktiskt inte.

Ring en veterinär och fråga.

Vet att vissa "hundtrimmare" också klipper andra djur.. kanske du kan ringa nån sån och fråga också!

Lycka till!

• jannajamtland

Hon verkar inte bli stressad utan ligger och myser, verkar tycka det är skönt förutom då tovan fastnar i kammen ordentligt då gnager hon lite på filten hon ligger på

• Mirris

Du kanske kan få nån som kan klippa lite i tovorna medans du borstar lite mysigt

Det brukar va lättare att reda ut tovor om man klipper av dom lite i taget. Alltså börja med en bit, och sen försöka sära på håret och så klippa lite mer..

Jag brukade göra så på min gamla kisse.. klippa, dra isäg, klippa, draisär..
    Då är det ingen risk att man råkar klippa ihuden som när man går direkt på att klippa så nära huden som möjligt!

• ThisIsMe

Om kaninen inte blir stressad då du pysslar med henne så föreslår jag att du klipper bort det värsta och kammar ut resten Att hon tappar päls beror på att hon fäller inför vinterpälsen.
    /Sara, Kaninuppfödare

• jannajamtland

Thisisme: Blir dom helt kal då? För efter borstningen jag gjort så är hon pälslös på rumpan.
    Har förståt att hon fäller för vintern, men stackarn är inte borstad på år och dar så tovorna är hemska, men ska be sambon klippa lite medans jag myser med henne.

Tack för era svar

• ThisIsMe

Ja, det kan de bli, särskillt när man borstar mycket. Hur ser huden ut? Är den frisk?

• ThisIsMe

Men det låter ju bra! Så länge huden är mjuk och len och utan sår, utslag, rodnad, torra partier etc så skulle inte jag oroa mig. Det borde snart växa ut ny päls. Vad är det för ras och färg?

• jannajamtland

Hon är jättesöt, har löwenansikte om man kan kalla det det, vädursöron och störren än en löwen, kommer sätta in kort på henne senare.
    Vad föder du upp för kaniner då?

• djmugg

Jag brukar få klippa bort tovor från min kanins rumpa. Han är halvlånghårig och har så jättefina tunna hår som bara snor i hop sig.
    Han brukar inte tycka det är jätteroligt att bli klippt, men om man tar det försiktigt och gosar samtidigt brukar det gå bra.
    Akta bara så att du inte klipper för nära huden.

• ThisIsMe

Jag har tidigare fött upp hermeliner i teckningen black and tan samt svart hermelin fuchs. Just nu har jag gjort ett avbrott i kanineriet eftersom jag rest en del samt pluggat på annan ort men jag är på gång att börja med hermeliner igen.

• Soffi propp

Skaffa en "karda" finns till kaniner/katt/hund i olika modeller.
    Orsaken till att den tappar päls bör vara att den fäller, det kan lossa stora tussar med päls o är inget farligt.
    När du har borstat de värsta så ta o klipp försiktigt.
    Det kan kännas som ett evighets göra att få bort de men ta korta stunde åt gången o lägg kaninen på rygg med öronen mellan knäna.
    Ofta kan dom få tovor på insidan låren och i rumpan.

Vad är det för ras på kaninen? Är det en lejonhuvad kanin eller en lejonhuvad teddy (= mycket päls på hela kroppen som en angora men även i ansiktet bla).

Hoppas det går bra för er.

• Soffi propp

Så nu att det var lejon/dvärgvädur:)

Svar på tråden Kaninfråga, HJÄLP!!!!!