• Juthi

Cellförändring- Vad är det för något? ...LIVRÄDD! Snälla svara!

Jag har haft konstig flytning. Inget illaluktande, inte heller för mycket, men liksom annorlunda än vad jag brukar ha. Så idag har jag gått till gyn. och de säget att det är vit beläggning på min livmoderhals. Små vita prickar... Hon sa att det kan vara hormonellt men också cellförändringar!!!
    Det är väl inte början på någon cancer eller hur? Jag vill ha fler barn. Är det något som är jättefarligt? Är det någon som har haft det? I så fall hur botas det?
    Jag är jätteledsen!

Vad kan det va?
    Jag är tacksam för svar!

Juti

• Svar på tråden Cellförändring- Vad är det för något? ...LIVRÄDD! Snälla svara!
  • ceci lia

När jag var 18 år och gjorde min första cellprovtagning hade jag "cellförändringar". Jag har gjort det massor av gånger efter det och har inte haft det igen. Nu är jag 29 år. Vet inte så mycket om det i största allmänhet men det kanske tröstar att det kan vara något som går bort helt spontant och inte alls leder till cancer. Tog de inte prov på dig?
    Kram

• lillsmurfen

Förstår verkligen din oro. Jag hade varit lika rädd. Ska du inte tillbaka snart då? Du måste säga att du är orolig och be dom förklara så att du förstår allt och inte går och oroar dej i onödan.
    Känner flera som har haft cellförändringar och det har INTE varit cancer. kramar om dej!

• ebben

Jag har haft det. Vid en provtagning,så de tog ett nyt test senare...Då var allt okej.Inte tillstymmelse till nåt.Så det kan tydligen bli så...

• Juthi

Jag har använt VIVAG. Kan det vara det som utlöste det?

Juti

• Unni

Jag har haft cellförändringar flera gånger, som kommit efter att jag fått barn.
    Om man tagit prov som visar på förändringar så får man "lämna" ett till.
    Om detta oxå visar på cellförändringar(som mina gjort) så kan man ta bort ett tunnt lager av livmodertappen med laser, tror det kallas frysning.
    Det gör inte alls särskilt ont.
    Det är viktigt att behandlas för annars kan man få cancer efter några år.
    Kramar Unni

• mor33

jag är oxå en som haft cellförändringar. De frystes bort och själva frysningen gjorde inte ont alls. Sen fick jag gå på koll två gånger om året i två år och det har inte kommit tillbaka. Det har inte påverkat mina chanser att bli gravid, för jag sitter här med en lite dotter idag.
    I de allra allra flesta fall är det helt ofarligt så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket.

• lindi

det är jättevanligt med cellförändringar, men oftast så är det just bara cellförändringar och ingen fara!!!

• Carisma95

Samma här, hade också lindriga cellförändringar när jag gjorde min första undersökning (var 23 år då).
    Blev kallad tillbaka efter ett år, då var allt ok.
    Sköterskan sa att cellförändringen kan bero på bl.a. lätta "vanliga" infektioner som läker av sig självt.

• Juthi

Tack alla söta ni för svaren!!!
    Jag känner mig lite lugnare nu...

Hoppas det aldrig kommer tillbaka för er!
    Kram på er!
    Juti

• JannaJojo

Hejsan! Ska snart in för en skrapning av mina cellförändringar... fick dom under graviditeten. Jäkligt jobbigt och nervöst. Men har hört att det är rätt så vanligt.

• maj72

Var lugn, det måste inte vara nåt. Jag hade också lätta cellförändringar och ett halvt år senare var det inget kvar av det. Kroppen tog hand om det själv, enligt läkaren.
    Gör en provtagning, då får du snabbt besked.

• Alveline

Jag har haft cellförändringar. De fick brännas bort. jag tyckte också det var lite otäckt. Det är ju inte cancer.. det är något som kan utvecklas till cancer om en himla massa år...sa i af min läkare. Han lugnade mig. Jag har numera inga cellförändringar i kroppen sedan två år tillbaka. Väntar bebis igen. Var lika fertil som innan. Inget som hindrar bebis med andra ord. Momentet med bränningen var inte så farligt som jag trodde heller. Det gick fort och gjorde inte ondare än att gå till tandläkaren Min syrra fick också cellförändringar och två av mina vänner har haft det. Verkar vanligt.

• Susanna2

Jag hade blodiga flytningar och var hur rädd som helst, för jag hade inga barn då och det ville jag förstås gärna ha. Jag trodde redan innan jag kollade upp varför jag hade blodíga flytningar det värsta. CANCER.
    När man tog cellprov så småningom visade det sig att det fanns cellförändringar och jag fick operera bort en bit av livmodertappen (kallades konisation). Allt blev dock bra tillslut och numera har jag en liten son. Cellförändringar betyder inte Cancer och trots att man har tagit bort cellförändringar tror jag att de flesta kan få barn ändå.

• Pyris

Cancer som upptäcks i tid kan ofta botas. Naturligtvis är det ännu bättre om man kan upptäcka förändringar i till exempel livmoderhalsens slemhinna eller på livmodermunnen innan det utvecklas cancer.

Detta kan man göra med hjälp av så kallade cellprov, som kan avslöja cellförändringar på ett mycket tidigt stadium.

Cellförändringarna ger inga symptom. Cellprov är därför en undersökning som bör erbjudas alla kvinnor upp till 60-årsåldern med jämna mellanrum. Därmed kan förändringarna avslöjas på ett så tidigt stadium att man hinner ingripa innan livmodercancer hinner utveckla sig.

Man vet inte säkert hur lång tid det tar efter att cellförändringar har påvisats innan cancern utvecklar sig. Det beror antagligen bland annat på förändringarnas svårighetsgrad. Om denna utveckling till cancer överhuvudtaget sker - och det gör den vanligtvis i ungefär hälften av fallen (om behandling inte sätts in) så tar det vanligtvis flera år innan cancer utvecklas.
    Källa:Netdoktor

Vill själv gärna kolla mig noga eftersom min mamma hade det. Har hört att det är ärftligt, men vet inte säkert...

• Norea

har jag också haft. då testade de mig en gång i halvåret. efter ca två år var det borta av sig själv och har inte kommit tillbaka. (tio år sen ca)

Svar på tråden Cellförändring- Vad är det för något? ...LIVRÄDD! Snälla svara!