• skogsblomma

Saint agur?

Jag älskar saint agur och har nu fått ett helt enormt sug efter den. Det är en blå- eller grönmögelost. Den görs av pastöriserad komjölk och tillverkas i Frankrike. Bör jag undvika den eller?

Kan det dessutom spela någon roll om man köper den färdigpackad eller över disk?

Om jag inte får äta den, finns det då någon annan god "ostbricke-ost" som jag kan äta i stället, (förutom hårdostar alltså)? Jag håller på att bli tokig, älskar ju ost och kex med vindruvor och päron.

• Svar på tråden Saint agur?
  • skogsblomma

På livsmedelsverket står det att det är kanterna på ädelost som är farligast. Ska man tolka det som att det kan vara ok att äta i mitten av osten? Särskilt med saint agur som ju är pastöriserad?

• MosterFia

Mälaröbo:
    Nej, ifall man köper i en ostdisk och det ligger pastöriserade och opastöriserade ostar nära (bredvid?) varandra kan de pastöriserade bli smittade av bakterier från de opastöriserade, alltså kan man inte ALLTID äta pastöriserad ost.

• Lola Jämtland

Om ost:

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

I texten står:
    "Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier."

Det står oxå följande:
    "...kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett."

Dvs, gör tex en pastasås med denna ost i så är du helt säker.

//Tama fåglar har en längtan, vilda flyger
  • lata kocken Johanna

mälaröbo

utom de procenten som är kontaminerade då!
    och hur ska du se om de är det

läs i min presentation för mer info....

• Mälaröbo

Nu pratade jag iofs om pastöriserad ost, och inte om ev grannar i ostdisken!!
    ALLT kan vara farligt om man vill det

Enligt rekomendationerna är pastöriserad ost ok, om man sen vill följa alla gamla råd, råd från kompisar, släktingar, kockar osv så är det fine by me!!

• Lola Jämtland
    Mälaröbo skrev 2006-09-17 09:47:01 följande:
    Nu pratade jag iofs om pastöriserad ost, och inte om ev grannar i ostdisken!!ALLT kan vara farligt om man vill det Enligt rekomendationerna är pastöriserad ost ok, om man sen vill följa alla gamla råd, råd från kompisar, släktingar, kockar osv så är det fine by me!!
    Läste du mitt inlägg?

"Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier."
    //Tama fåglar har en längtan, vilda flyger
  • listo

"Enligt rekomendationerna är pastöriserad ost ok"

Jaså? Enligt vilka rekommendationer då?
    För Livsmedelsverket (som är de enda som FÅR ge officiella rekommendationer) säger nämligen att det INTE är okej.

• Gosgrodan

Skogsblomma, det är ju inte riktigt samma sak, men jag brukar äta typ Creme bonjour bleu eller någon annan typ av färskost med blåmögelostsmak. Färskost är mig veterligt helt ofarligt, även enligt SLV. Även smältost på tub finns med blåmögelsmak och är ok.

• skogsblomma

Tack för svaren! Som vanligt blir det lätt lite laddat i diskussioner om viss mat är farlig eller inte.

Gosgrodan, tack för tipset. Jag har inte provat den Creme bonjouren, det ska jag göra.

Hur tror ni förresten att det är med sådan där mjuk vitlöksost i folie? Jag tror att den heter Boursin.

• MTE

Det bästa är att köpa färdigpackad och inte över disk då dom skär med samma knivar på alla mögelostar oavsett om dom är opast eller past.

• lata kocken Johanna

mälaröbo

jag pratat INTE grannar i ostdisken!!!
    läs min presentation så fattar du

ca 2% (mer från södra europa än från norra) av alla PASTÖRISERADE mjuka mognadslagrade ostar är kontaminerade med listeria efter tillverkningen

och "Enligt rekomendationerna är pastöriserad ost ok"
    vad är det för nåt? var har du läst de rekommendationerna
    de går stick i stäv med de rekommendationer som SLV ger (och det är de ENDA som ger rekommendationer med veenskaplig grund här i landet - tidningar och skit ska du strunta i)

• pragnent

Lugn i stormen. Varför denna aggressivitet och krig om vem som har rätt? Är detta en tävlig i vem som vet bäst eller? Vi delar ju bara tankar, åsikter och kunskaper med varandra här. Sedan är det väl upp till var och en att lyssna till det man vill lyssna till?

• listo

pragnent: Jag tror att det som kan reta folk är när det finns de som envisas med att säga att rekommendationerna ÄR på ett visst vis när det inte stämmer.

Sedan är det naturligtvis precis som du säger, det är upp till var och en att lyssna till det de vill. Men det är rätt schysst om man ger rätt information så att det finns ett korrekt utgångsläge när man ska bestämma sig för vem/vad/vilka man väljer att lita på.

Personligen har jag under båda mina graviditeter, valt att gå efter Livsmedelsverkets kostråd, av den enkla anledningen att de är lättillgängliga, lätta att följa och för att jag vet att de är välgrundade. I min värld är det Livsmedelsverket som vet bäst, kan man väl säga

• pragnent

Hej Listo,

Håller helt med dig. Det är livsmedelsverket som gäller.

• Mälaröbo

Sorry alla!!
    Mina råd fick jag i en brochyr från BVC för ca 20 månader sedan då jag väntade mitt andra barn, visst grundar de sina brochyrer på livsmedelsverkets rekomendationer?? Visste inte att de redan var gamla!!

Menade inte att starta världskrig!!

Lata kocken: Ids tyvärr inte gå in på folks sidor för att förstå innebörden av deras inlägg......

Lola: Enligt ditt utdrag är det ju om man vill vara "extra försiktig" som man ska undvika dessa ostar, eller??
    Inte om man "bara" vill vara försiktig men inte fanatisk om jag förstår det rätt....

Förstår om alla drabbade blir upprörda men så är det ju med rekomendationer......de är just rekomendationer och inga regler eller lagar.
    Man är inte diskvalificerad som förälder om man struntar i dem heller, så en lagom sund inställning kanske är bäst, eller??

Svar på tråden Saint agur?