• Leia och knottets mamma

tips på rolig och bra Cv och personligt brev?

jag får bara ihop halvdåliga, tråkiga och trista försök till att göra min CV mer personlig. och mitt personliga brev får jag verkligen inte ihop.
    vågar man skriva med humor eller ska det vara strik och tråkigt?
    vilka egenskaper nämner ni att ni har? (läs, vad vill de att man ska vara.. )

• Svar på tråden tips på rolig och bra Cv och personligt brev?
  • petra

Vill oxå ha massa tips. Kom igen nu. Puff puff uppåt lilla tråd.

• Nyfiken gul

Jag har skrivit massor med humoristiska brev när jag sökt jobb..

Bland annat skrev jag att jag har varit sambo med ett piano och 44 krukväxter.... (jag fick jobbet)

• giz

hehehe jag har skrivet om min sambos CV *fusk men iaf*
    nu så får han iaf ett nej tack eller vi ska ha dej i åtankarna när han söker jobb tidigare med det CV han skrev med hjälp av vägledarna på söka jobb kursen fick han inte ens ett nej är ju så man undrar vad dom tänker med dom som höllt i den kursen......

• sisley

Jag kan säga så här...

De gånger jag skrivit med humor har jag alltid fått komma på intevju alt fått jobbet!
    När jag skrivit snustorra opersonliga brev har jag inte ens blivit kontaktad.

• My 2

Beror väl på vilket jobb man söker skulle jag tro... Man får väl anpassa både cv och brev efter tjänsten. Jag brukar skriva med "glimten i ögat" utan att för den skull göra det till flamsigt oseriöst... Lagom är alltid bäst - som vi säger i Sverige

Eftersom jag är lite språknörd filar jag alltid väldigt på mina formuleringar och försöker få fram mitt intresse för språk den vägen. Sedan kan man ju referera till sina intressen istället för att bara rapa upp dem, kan bli effektfullt, typ "Som strindberg skrev i röda rummet..." (om man nu är intresserad av litteratur).

Lite gåtfullt är alltid bra - då blir de nyfikna på vem man är. OCH man kan övedriva lite bara man "har på fötterna" och kan reda ut det om man får jobbet senare
    /my

• dexterswife

Jag har sett en jättebra CV där personen ifråga under varje tidigare anställning skrivit vad just det jobbet hade tillfört honom som han skulle kunna uttnyttja i jobbet hans sökte (kommunikationsansvarig). Tex: Jobb på Mc Donalds (kassan) år XXX Här lärde jag mig att kommunicera med arbetskamrater och kunder, att kundrelationer är det viktigaste för företaget och hur ett multinationellt företag fungerar.

Sommarjobb på Kommunen äldreboende år XXX
    Här fick jag insikt i kommunalt arbete och hur viktigt det är att informationen kommer fram till rätt person. Också hur svårt det är att nå alla anställda med information.

Typ. Jag hittade bara på nu.
    Han knöt alltså alla arbetsplatser han varit på innan till jobbet han sökte. Också arbetsplatser som han jobbat på innan utbildningen.

Svar på tråden tips på rolig och bra Cv och personligt brev?