• Flutterby

    Ny text till "I ett hus vid skogens skut"

    Har ni märkt att det är en ny text till den visan? I stället för att sjunga "annars skjuter jägar'n mig" är det nå't i stil med "jag vill in o värma mig". Är inte detta PK till överdrift? Ska vi linda in våra småttingar i bomull helt o hållet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-17 12:21:02:
    "vid skogens slut", ska det stå!

  • Svar på tråden Ny text till "I ett hus vid skogens skut"
  • FridaE

    Jag har hört många versioner, "annars fångar jägarn mej" är en version. När jag var liten fick jag höra annars skjuter jägarn mej oxå och inte har jag fått men för det

  • sheeba

    Viste jag inte.
    Men för några år sedan då jag jobbade på ett dagis så sjöng de aldrig " annars skjuter jägarn mig" Utan annars regnar,snöar det på mig istället.
    Ibörjan när vi skulle sjunga så sjöng jag ju jägaren för det var ju jag van vid

  • Flutterby

    FridaE: Nej, jag har inte heller några men och jag _älskade_ den visan. Min mamma har berättat att vi sjöng den två timmar i sträck å en semester.

  • Mymlann

    PK ?

    Vi sjunger "annars fångar jägarn mej".
    Tycker det känns bättre att kram-fånga barnet än att sikta på det. Om det sen är att linda in i bomull så får det vara så.


    ♥ Mymlann
  • fröken Anna

    På min förskola sjunger vi skjuter, så är det. Alla gör såklart som de vill.
    Vi brukar ibland leka jägare med...hua.

  • eilema

    Jag har alltid sjungt skjuter jägarn mig när jag var liten. När jag började sjunga den för sonen ändrade jag till annars så tar jägarn mig. Men så fick han en skiva med barnsånger och på den sjunger dom skjuter, så det får väl vara lite både och. Tycker inte den är speciellt hemsk den sången med sådan text.

    Värre är väl då "Lillan ska sova, vara så snäll. Annars kan hända att lillan får smäll." Vad är det för jävla barnvisa?


    Det bästa med att leva i en liten stad är, att när du inte vet vad du gör, så vet nån annan det.
  • Josean

    Men jägare skjuter ju harar! Varför låtsas som att inte det sker? Eller fångar man då? Å andra sidan gillar jag inte "skjuta"-lekar där man säger: PANG! Du är död! och liknanade. Då blir det ju att man skjuter en människa, vilket inte är bra. Likaså leksakspistoler och leksaksgevär är inte heller så kul. Min son kommer ALDRIG få ha sådanna leksaker hemma.

  • fröken Anna

    Har inga vapen på förskolan, men de tillverkas ändå av pinnar och spadar. Tycker heller inte om att de skjuter på varandra. Kom därför på "jägar-leken". Nu sitter ungarna mest på pass i buskarna och väntar på älgen... Till gevär har de pinnar. Många barn har föräldrar som jagar, inget konstigt i att barn vill leka det deras föräldrar gör.

Svar på tråden Ny text till "I ett hus vid skogens skut"