• cidoria

Byte av förnamn från Julia till smeknamnet Lia

Vår dotter är döpt till Julia men vi har ända sedan födslen kallat henne för Lia. Hon vet inte ens att hon heter Julia. Vi överväger nu att byta hennes förnamn till Lia istället. Dessutom är Lia ett ovanligare namn än Julia. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Byte av förnamn från Julia till smeknamnet Lia
  • BitchigaBea

Ja det tycker jag e helt okej. Men varför valde ni Julia från början?

*~* Testade plus den 27/7 efter över 4 års kämpan - Är i vecka 15 *~*
  • Multivitamin

julia blir väl smeknamnet julle??

• Tigger is a she

Nej, jag tycker ni ska behålla Julia.

*Julia är mycket finare än Lia
    *Det är inte så fint att HETA ett smeknamn (som att döpa barnet till Kalle eller Bettan istället för Karl eller Elisabet)
    *Det blir bara onödigt krångel med namnbyte
    *Tänk om ni ändrar er igen?
    *Ni hade väl en tanke med namnet från början?
    *Även om man kallas för smeknamnet hela livet kan det vara fint och roligt att ha det "riktiga" namnet bland "okända" och spara smeknamnet bland de nära och kära
    *Barnet kanske vill ha ett "riktigt" namn när det blir större och inte ett smeknamn

• Explora

Varför inte, tycker att Lia är ett fint namn och inte något man tänker på som ett smeknamn. Varför inte byta ändra namn på ett så litet barn, det blir mer krångel om ni väntar och ändrar när hon blir äldre! Lycka till!

• Multivitamin

kärt barn har många smeknamn! =)

• cidoria

Lia är ju egentligen ett riktigt namn! Det finns 200 kvinnor som heter det i sverige. Det var bara så att vi valde att kalla henne för Lia. Men nu känns det som att hon alltid varit en Lia och inte en Julia.

• sweetmommy

Lia är jättefint och ovanligt...

• emzemz

Lia var och är ett jättefint namn! Aldrig hört talas om det tidigare.

• Sömntutan

Mä jag tycler inte att ni ska byta hennes namn nu. Jag gillade båda namnen faktiskt, men jag tycker hon ska få möjligheten att välja själv sen när hon bli äldre vilket av namnen hon vill heta.

Hjärtat tar aldrig semester....
  • JezzyLane

Min dotter heter Emilia, men vi kallar också henne för Lia, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta hennes namn. Visserligen vet hon att hon heter Emilia (hon är ju 5 år), men ändå. Jag valde ju ändå Emilia när hon var nyfödd, och sen kan hon ju kallas för olika "smeknamn".

Men som sagt det där är en smaksak. Känner man för att byta är det klart man ska göra det, men jag tycker personligen Julia är jättefint namn, och Lia är bara ett fint smeknamn .

Svar på tråden Byte av förnamn från Julia till smeknamnet Lia