• Wirra

"Vi bakar..." och "Vi gör.."

Hej!

Min mamma ringde nyss och var jättesugen på knäcken/daimen som finns i "vi gör godis/vi bakar godis"-häftet.
    Saken e den att det ligger i min brudkista, ovan på vilken det står ett akvarium.
    Lite svårt att nå åt receptet helt enkelt.

Någon som känner igen boken?
    En serie med spiralblock med enkla recept för barn. Vi använde dem när jag var liten och jag är född -81.

Nån som ev har det där knäck/daim-receptet?
    SNÄÄÄÄLLA

• Svar på tråden "Vi bakar..." och "Vi gör.."
  • Miss Upsey Daisey

tror jag har den boken... i dotterns rum o hon sover... ska smyga iväg o kika...

• Wirra

Åh snäll du!
    Men ssh så hon inte vaknar!
    *håller tummen*

• Miss Upsey Daisey

det finns både knäck o daim.. vilken vill ni ha?

• Miss Upsey Daisey

DAJM

4 msk vetemjöl
    1msk kakao
    6 msk smör
    4 msk ljus sirap
    3 dl socker

ljus blockchoklad att doppa bitarna i

1. blanda allting i en tjockbottnad stekpanna, koka upp och låt sedan bubbelkoka på svag värme i ca 10 min. Rör med träsked

2. täck en plåt med folie, häll ut dajmsmeten, använd träskeden och bred ut smeten tunt. Ställ kallt att stelna.

3. häll HETT vatten i stekpannan genast! Lägg i träskeden också. Låt stå en stund och diska sedan.

4. bryt den hårda dajmkakan i bitar.

5. bryt blockchokladen i bitar och lägg bitarna i en djup tallrik över en kastrull med sjudande vatten, låt blockchokladen smälta.

6. doppa dajmbitarna i den smälta blockchokladen, använd en gaffel.
    lägg tillbaka bitarna på plåten med foie. Ställ kallt så blockchokladen på bitarna stelnar. förvara i burk med lock i kylskåp.

7. häll hett vatten i blockchokladtallriken. låt stå en stund och diska sedan.

• Miss Upsey Daisey

hann skriva receptet innan jag såg att det var dajmen... Tur att det var dajmen! !

• Wirra

Hehe bor man trångt så får det bli sånna lösningar...

• Miss Upsey Daisey

lycka till nu! Kanske ska spara det i word eller nåt så behöver du inte flytta på akvariet...

• Wirra

ÅH tack gullegosiga jättesnälla du! *mena*
    Nu blir mamma glad

• Wirra

Hehe ja bra tips där med word
    tackar igen! *niga*

• Wirra

Hehe ja bra tips där med word
    tackar igen! *niga*

• Miss Upsey Daisey

vassigo! Ibland så får man en liten snilleblixt sådär..

Svar på tråden "Vi bakar..." och "Vi gör.."