Hur bota magkatarr under graviditet?
Hej! Jag har vanligtvis magkatarr men från v. 6 i graviditeten har den blivit mkt värre. Har någon tips på vad man kan göra?
Hej! Jag har vanligtvis magkatarr men från v. 6 i graviditeten har den blivit mkt värre. Har någon tips på vad man kan göra?
Vet tyvärr ingenting om medicinering vid graviditet, men när jag hade magkatarr fick jag tips om att äta "snällt" - dvs lättsmält mat. Sen är det förstås viktigt att du har det lugnt och skönt och inte stressar. Kaffe, kryddstark mat och dylikt är ju förstås bannlyst... Det är vad jag kommer på så här på rak arm.
Kommer du ihåg om du hade konstig smak i munnen också? Kan inte dricka vanligt vatten då det smakar unket, och har jättesvårt för vissa maträtter.
Fast det låter som om det snarare beror på graviditeten... Helt normalt - så hade du säkert känt även om du inte hade magkatarr.
Har ofta magkatarr även innan graviditeten. Fick liksom du jätteproblem runt vecka 6 och fick inte äta mina vanliga mediciner, Nexium och Omeprazol.
Köpte receptfritt Omeprazol Sandoz men de hjälpte inte, provat allt på apotekets receptfria hylla. Till slut fick jag hjälp av min läkare, hon skrev ut Andapsin. Det hjälpte faktiskt.
Nu ska jag snart ha barn och har haft problem igen under den sista månaden, denna gången gick jag direkt till min läkare och fick ett nytt recept.
En sak dock, kan rekomendera Andapsin i flytande form. Fick först i tablettform men kunde inte få ner dem. De löser upp sig jättefort och blir till gegga redan i munnen som sedan fastnar i halsen på väg ner, inte roligt om man redan mår illa pga graviditeten. De flytande dospåsarna är inte goda men de fastnar iallafall inte i halsen på väg ner...
Lycka till med både magkatarr och den nya bebisen!!!!
Kanske, det är ju så mkt konstigt som händer! Tack för hjälpen.
Bra tips om Andapsin. Ska till barnmorskan på onsdag, får fråga henne. Tack!
Nu blev jag lite nervös av Stina73´s inlägg, jag har ätit Nexium i många år pga av magmunsbrock och i tisdags när jag frågade läkaren om dessa så sa han att det inte är någon fara. Brukade äta varannandag innan grav men nu äter jag ca 1-2 ggr i veckan.
Usch, nu fick jag ont i magen, tänk om jag skadar mitt barn?
Jag äter Losec Mups. De är godkända vid graviditet och funkar hyfsat på mig!
Man kan ju tycka att en läkare ska veta vad som är bra eller inte men fråga din barnmorska för säkerhets skull.
Testade Losec mups men de hjälpte inte alls. Typiskt! Jag vet inte vilket som är värst egentligen; att kräkas på morgonen eller att ha ständiga smärtor i magen! Känner mig mest gnällig och trött när jag egentligen borde vara glad!
Jag käkade losec mups innan apoteket fick i uppdrag att byta ut medicin till det billigare alternativet om det fanns något likvärdigt.
lilltroll, jag frågade BM med hon hänvisade till läkaren Såklart!
Usch, det är så jobbigt att må dåligt pga magkatarr Lilltroll. Jag blir också en gnällig en av detta!
Joffe: Har du kollat fass på nätet? Där står det om alla läkemedel. Gällande magkatarren, det är väl bara att härda ut antar jag. Hoppas att det inte håller i sig de följande 33 veckorna!
Joffe,
inte meningen att oroa dig...vet att läkare ofta säger olika saker.
Kommer inte ihåg hur mycket jag åt (men det var rejäla doser, har STORA problem med magen) eller varför jag blev rekomenderad att sluta.
Självklart skulle din läkare inte låta dig äta medicin som är skadligt. Fråga en extra gång om du är osäker. Eller gå in på FASS.se och läs vad det står om medicinen.
Det är säkert ingen fara!!!!
Tack vad ni är snälla!
Har lusläst och det står bara att det är inte testat vid anvädning under grav.
Skall i mesta möjliga mån försöka unvika men det går inte alltid pga av att brocket växer lite och det gör så himla ont ibland.
GRATTIS till alla bebisar
Novalucol har jag testat vid magkatarrskänningar. Nu har jag bara det ngn gång då och då, och inget som jag sökt läkare för.
Det står att de är för sura uppstötningar och halsbränna men jag tycker de hjälpt de ggr jag känt av magkatarr.
Tuggtabletter med mintsmak, helt OK...hjälper inom några minuter. Funkar bra för mig...kan vara värt att prova.
Får ätas när man är gravid och ammar.